Wednesday, June 8, 2011

Munajat kita...

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih lagi Penyayang

A :  ustz tadi tak sentuh tajuk laa..saya rasa sepatutnya bla bla...
B : Abih tu apa yang kamu nak tau ...?
A : Dah tajuk munajat ...citelah munajat bukannya tentang kemungkaran.....
B : (Bermonolog...sahabatku ni paham ke tak nie...dah la kali pertama dengar ceramah ustz ni...).

cerita ini ada kaitan dgn n3 terdahulu.

Saya cuba menyakinkan dia, bahawa segala kandungan yang ustaz kongsikan tadi adalah mengajak kita mengambil tugas mencegah kemungkaran dan mengajak kepada maaruf. Kemungkaran harus di ubah dengan tangan, mulut dan hati (selemah2 iman-kita tak membenarkan/ merestuinya ). Mengimbau kembali kemuliaan Rejab ialah ada padanya isra mikraj ( 27 rejab), dan dipanggil  bulan ALLAH. Kenapa??? Ia ada kaitannya dengan iman dan kepatuhan perintah ALLAH. Walaupun peristiwa itu melampaui dari akal, tanpa melihat dgn mata, Sahabat Nabi Abu Bakar as Sidiq tetap  membenar dan menyakini segala yang nabi sampaikan berbanding dengan Abu Jahal. Inilah proses 'filtering iman'. Tegak dan teguh sahabat2 Nabi dan yakin dengan dengan kebenaran Rasullulah. Tapi di mana kita bila agama dipermain2kan ?

Oleh itu sama-sama lah menggunakan reference level yang ada untuk menilai iman kita terutama perkara yang berniat jahat untuk tasqil( menimbulkan keraguan) . Sedarkan diri dengan ilmu dan ambillah keseluruhan AQ. Janganlah kita membenarkan agama dipermainkan. Ajaklah diri mengetahui tentang qasaf.  (Qazaf adalah satu daripada kesalahan jenayah Hudud yang dinyatakan secara qat’iy (pasti) dengan jelas oleh al-Qur’an dan Sunnah)- lanjut klik  DI SINI.  Bacalah berkali2 terjemahan dan tafsiran surah AnNur (1-9). Jangan biarkan diri menjadi sesat  wal khurafat dengan sumpah laknat.  Dan ambillah tugas mengikut kemampuan masing2...Bertaubatlah  dan jangan sampai ternafinya iman kita..

Menyentuh makna munajat ini, saya mengucapkan terima kasih kepada sahabat maya saya Tajnur yang telah menghuraikan penafsiran mengenainya di n3 terdahulu. Untuk simpanan, perhatian juga makluman bersama saya ulangi kembali...


MUNAJAT- Ramai yg beranggapan ia bermaksud `memohon kpd Allah` tetapi maksud yang sebenarnya adalah `di selamatkan`. Masalah yg timbul bukanlah perkataan munajat tetapi apabila ia diterjemahkan ke B.Melayu menyebabkan sudah lari maknanya. Walhal di dlm Al Quran dan Kitab2 B. Arab menepati maksud iaitu `yang menyelamatkan` dari kata dasar `najii` atau `najiya`. Kdg kala org Arab sendiripun sudah tersasar penggunaan istilah harian apatah lagi bila dimelayukan.Bkn tujuan nak tunjuk pandai tetapi dlm masalah kebenaran ada ukuran piawai.

Ukuran kebenaran adalah dari Allah SWT (Surah AliImran:60 ٱلۡحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُن مِّنَ ٱلۡمُمۡتَرِينَ 
Perkara yang benar ialah yang datang dari Tuhanmu (alQuran). Maka jangan sekali-kali engkau menjadi dari orang-orang yang ragu-ragu. Dan di antara ciri2 org beriman adalah sangat berhati2 dlm penggunaan istilah spt dlm AlQuran mengenai penggunaan istilah `unzuurna` dan `raa`ina` w/pun kedua2 mempunyai makna yang sama. (Surah AlBaqarah:104يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقُولُواْ رَٲعِنَا وَقُولُواْ ٱنظُرۡنَا وَٱسۡمَعُواْۗ Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengatakan: "Raaina", (ketika kamu berkata-kata dengan Nabi Muhammad), sebaliknya katakanlah: "Unzurna" dan dengarlah kamu (segala perintah dengan sebulat hati menerimanya).

Contoh yang terdapat dlm Al Quran, Surah AlAnbiya:88فَٱسۡتَجَبۡنَا لَهُ ۥ وَنَجَّيۡنَـٰهُ مِنَ ٱلۡغَمِّۚ وَكَذَٲلِكَ نُـۨجِى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ Maka Kami kabulkan permohonan doanya dan Kami selamatkan dia dari kesusahan yang menyelubunginya dan sebagaimana Kami menyelamatkannya, Kami akan selamatkan orang-orang yang beriman (ketika mereka merayu kepada Kami).
Istajaaba = Allah telah mengkabulkan (permohonan) dan Najjainaahu = Kami (Allah) talah menyelamatkannya.
Terpulanglah pada seseorang untuk menilaikannya kerana mesti bercakap yang bertepatan dengan kehendak Allah SWT dan tidak berselisih dgnnya. Wallahualam.
 
Kesimpulannya : Duhai sahabatku, Benarlah apa yang disampaikan ustaz tadi. Ia berkaitan iman dan menyelamatkan umat adalah tugas bersama.  Usah berbalah tentang makna dan istilah munajat lagi. Kita buat dengan ilmu dan kita faham dengan ilmu. Semuga ALLAH membantu kita dan memantapkan iman kita hingga akhir hayat. 

Untuk Tajnur, saya akui ilmu saya amatlah sedikit dan bimbing dan pimpinlah andai saya tersasar. Terima Kasih ALLAH yang mempertemukan seorang moderator buat diri ini ...Jazakillah

No comments: