Wednesday, July 12, 2017

myhero


dia HERO kami
mengemudi sebuah sekolah rendah era 1970an,
hingga kini 
DIA masih diingati
dialah guru untuk selamanya
SK Charuk Kudung 
dalam ingatan 

ALFATIHAH buat almarhum ayahku
HJ MANSOR ABDULLAH

Tabung subuh

alhamdulillah..berdikit-dikit, bila istqomah, jadi banyak

Tabung subuh melengkapkan pagiku. Pesan tuan guru yang mursyid, lazimi bersedekah di awal pagi, Peluang ku ambil dengan mudah, memasukan duit setiap pagi  ke tabung ini secara berterusan. Lokasinya  di atas meja dan memudahan untuk ku laksanakan.

pasti soalan berikutnya?? Hingga bile dan untuk apa ??
Hingga bila-bila dan bila ada program di masjid ataupun sumbangan derma/wakaf /infaq/anak yatim dll, saya akan menggunakan duit tabung subuh ini untuk dimanfaatkan. Alhamdulillah selama saya mengamalkan ni , saya tak pernah keputusan wang. Ini satu kejaiban.

Bila ada majlis ilmu, saya asingkan duit ini dan  saya bawa bersama untuk di infakkan nanti. Begitu juga trend saya balik kg, atau dalam status musafir saya akan gunakan duit ini untuk disedekahkan di tabung masjid yang  saya singgahi. Cukuplah saya katakan ...ianya menjadikan saya lebih bersemangat menabung bagi kegunaan begini.

Begitu juai Ramadan baru-baru ni, saya menggunakan sepenuhnya duit dari tabungan ini, Rasa kepuasan  bila banyak benda dapat dimanfaatkan sebagai saham akhirat.  Alhamdulillah.syukur berterusan melihatkan senyuman mereka yang menerimanya.

Kaedah Tabung subuh ini perlu dipraktikkan dalam satu family. Menjadi teladan buat generasi bersikap amanah dan jujur,  HARI INI pasti satu CACATAN terbaik untuk di jawap dengan ALLAH kelak. Nikmat ALLAH kita kongsikan....

Jadikan kebaikan ini untuk kedua ibu ayah saya yang telah mengajar kami memberi. Tabiat almarhum ayah dulu yang suka menyeluk sakunya dan memberikan kepada orang yang dia jumpa pasti saya ingat. Saya pernah cemburu bila kawan2 saya yang datang ke rumah pasti diberikan duit sebelum pulang. kadang tu ayah beri kepada anak2 mereka dan ada juga kepada ayah meeka.  Terima aksih Ayah yang telah mengajar saya secara tak langsung rahsia memeberi dan bersyukur.

Dikongsikan pengisian dari ajaib sdekah subuh (terima kasih)
1. Sediakan sebuah bekas transparent (pandang tembus) seperti bekas kuih raya dan label SEDEKAH SUBUH + NAMA ANDA.
2. Letakkan tabung itu depan tempat anda solat subuh setiap hari (supaya tak lupa)
3. Setiap hari selepas solat subuh anda masukkanlah sedekah anda dalam bentuk wang tunai – tak kira berapa RM/sen ikut ikhlas – sewaktu hendak memasukkan sedekah itu, anda niatlah apa hajat hati anda dengan terperinci (untuk dunia dan akhirat)
4. Doa lagi selepas memasukkan wang itu dengan bahasa yang mudah dan anda sendiri faham (doa awal pagi akan diaminkan oleh para malaikat )
5. Waktu mustajab ialah waktu matahari mula terbit (selepas solat subuh) dan sebelum waktu syuruk. Kalau dah terlepas waktu tersebut, masukkanlah juga tetapi kalau nak waktu yang paling mustajab, maka segerakanlah. Jangan terlepas waktu syuruk tu.
6. Simpan selama 40 hari atau 30 hari untuk memberikan kesan disiplin dan istiqomah dalam rutin hidup anda.
7. Secara sedar buat muhasabah diri/memikirkan apakah nikmat yang anda terima hari ini? ( seperti ganjaran wang ringgit/ketenangan hati/kemudahan untuk bertugas, berniaga/kesihatan diri dan keluarga) kerana maksud rezeki dan nikmat Allah itu amat luas.
8. Apabila sampai ke hari 40 anda keluarkan duit tersebut dan agihkan kepada anak yatim dengan memberi makanan sarapan pagi (itu antara amalan yang terbaik) atau apa saja amalan lain. Teruskan ke hari 31 atau ke 41, jangan berhenti
9. Sekiranya anda keluar out station atau anda balik kampung atau anda berada di luar dari rumah anda, selepas subuh keluarkan juga SEDEKAH SUBUH itu dan masukkan ke dalam sampul surat atau bekas lain dalam beg tangan anda, dan bila balik rumah pindahkan ke dalam tabung SEDEKAH SUBUH

APA NAK BUAT DENGAN DUIT ITU?

Antara cadangan :
1. Beri makan sarapan pagi kepada anak yatim dan miskin:
Ada hamba Allah yang bertugas melaksanakan kerja amal ini, setiap pagi dia bangun jam 2.00 atau paling lewat jam 3.00 pagi untuk memasak bagi anak-anak yatim tu.
Duit yang dikumpulkan diamanahkan kepadanya untuk dia memasak dan mengagihkannya.
Setiap hari seramai 30-40 orang anak yatim dan miskin mendapat sarapan pagi hasil dari wang SEDEKAH SUBUH hamba-hamba Allah.
Ada yang sudah mula mengamalkannya selama10 tahun yang lepas
2. Cadangan kedua:
Agihkan kepada mana-mana pihak yang memerlukan, masjid, sekolah, fakir miskin secara individu

TUGAS ANDA SEKARANG?

1. Laksanakan SEDEKAH SUBUH
2. Viralkan projek ini – saham viral ini akan menjadi bonus anda di akhirat nanti
DAN JANGAN LUPA – siarkan kisah suka duka anda kepada sahabat2 anda atau kongsikan di kumpulan whatsapp anda
Cuba amalkan PROJEK SEDEKAH SUBUH ini bermula dari kampung hingga ke peringkat daerah dan kalau boleh terapkan bersama jemaah yang anda dirikan…
Ini akan menjadi dakwah kepada kita semua.
Selamat beramal dan semoga kumpulan SEDEKAH SUBUH akan berkembang dengan berkat kerjasama serta sumbangan ikhlas anda semua..

Friday, July 7, 2017

buah tien


akhirnya membuahkan hasil. terima kasih ALLAH menghadirkan buah tien di laman .
subhanallah sgat sedap dan mgg manisss

Thursday, July 6, 2017

lov MESRAHOME

lov myfamily 


terima kasih
bersama 
MESRAHOME

Hadirkan kami doa
bisikan kami semangat 
bekalkan kami sokongan
salurkan kami sumbangan 

langkah kami satu amanah
biarpun mereka ditinggalkan
mereka tak dipedulikan
mereka diabaikan

kami juga saudara mereka
walaupun hanya jarak usia 
Hakikatnya kita serupa
asal jadian 
dari  ibu dan ayah yang sama

bahagialah duhai nenek2 ku
kami peduli
kami bersama
kita nangis dan ketawa
dan kita lengkapkan MESRAHOME bersama

**MESRAHOME adalah sebuah rumah kebajikan orang-orang tua yang berkonsepkan RUMAHKITA dan pastikan kemesraaan bersama. Walaupun ada di kalangan mereka telah dijemput ALLAH, MESRAHOME tetap merasai kehilangan mereka . Biarpun dikalngan mereka ada saudara tetapi tak dipedulikan ataupun mereka diabaikan, MESRAHOME cuba menerapkan kaedah memaafkan dan mendoakan. Semuga waris mereka diberikan hdayah dan mengambil peluang untuk mengecapi nikmatnya kebersamaan bekeluarga.

saya?? hanya seorang volunteer yang dekat dihati mereka dan bersama MESRAHOME

maryam & mariya

hello

say hai

they love an animals

dua ank manja kesayangan daripada kenalan saya dari canada.
petah berbicara dan berani orangnya. Rindu pula dengan kemanjaan mereka

Maryam yang sulung berusia sekitar 4 tahun tetapi seorang yang berani mencuba. Dia tak takut dan aktif. Puaslah jika nak bersembang dan berjoging bersama.brpeluh dibuatnya

adiknya mariya  tak pandai bercakap lagi tapi dah pandai tiru aksi kakak. tengok tu hatta ulaq pun dia berani pegang..kita yang risau kan..


are you remember me again ??miss our princess

Monday, July 3, 2017

Air tangan Raub

asam rong

Gulai asam rong satu-satunya menu  makanan tradisi yang terkenal di Raub.  Buat pertama kalinya saya menikmati nya. Terima kasih sue yang menyajikan makanan tradisi yang sedap dan ingat sampai laaa. Ikan patin tempoyak yang mavelos juga masih dalam ingatan.

Hidangan ini sangat menyelerakan. Sekali pendang macam sayur air tetapi ada lemak manisnya di distu. Rupanya proses untuk menyediakannya agak renyah. Saya abaikan ayam dan cuba mengawal minda untuk menerima makanan ini. Alhamdulillah kuahnya tiada aroma daging ayam tersebut dan tekak saya boleh menerimanya.

Rupanya Raub ini mempunya masakan istimewa. Selain asam rong ini, gulai tempoyak dan sambal hitam adalah  antara pilihan wajib jika kita singgah sini. Sama-sma kita kutip pengalaman dan ambil tahun dan rasai kenikmatan yang dianugerahkan ALLAH.

Jika tak kerana misi ziarah, saya tak mengenali Sue seorang kakak yang bertanggung jwab menjaga dua adiknya yng istimewa. Terima kasih menerima kunjungan kami dan semuga ALLAh beri kekuatan berterusan buat sue dan adik2nya .

sue , si tudung  hijau

Ziarah Ramadhan ke kuala boh

kami sampai

rumah yang dihuni pakcik ni terletak di lereng bukit...

terimalah seadanya..

mereka menghidupkan 


tetiba suasana menjadi hingar 

sesi di dapur 

mereka antara generasi  

berjimba seketika

Ramadan 23,menemukan kami dengan sebuah perkampungan orang asli di Kuala Boh. Satu-satunya perkampungan orang asli yang seratus peratus beragama islam.  Seramai 153 keluarga mendiami  pos ini. Alhamdulillah masjid yang terletak di tengah-tengah penempatan ini  menjadi paksinya.  Kami juga merasai pengalaman  solat terawih  yang diimamkan oleh imam jati di sini . Subhanallah lancar bacaannya dan memberi rumusan mereka sedang dan terus berusaha mengajak penduduk di sini mengimarahkan masjid dan program keagamaan khususnya di rumah ngaji .

Kehijauan dan kesegaran perkampungan ini dirasai .Air sungai keruh yang mengalir ganas sesekali mngingatkan saya mangsa Kuala Dipang satu ketika dulu.  Namun mereka semua lebih arif dengan suasana ini. Menjejaki perkampungan ini  dengan langkah demi langkah seperti mendaki bukit . Jalannya  bersimen  dan selesa menjadi laluan utama  dan di lerengnya rumah-rumah -rumah mereka.Walaupun rumah disediakan oleh kerajaan namun masih ada yang mengekalkan rumah berdinding buluh beralas rumbia. Inilah warna kehidupan sebenar mereka.

Di kesempatan ini juga, kunjungan ziarah membawa kersama misi sumbangan buat mereka. Beras danbeberapa  keperluan semasa di serahkan dan diraikan seketika sebelum iftar. Alhamdulilah menu yang disediakan cukup bagi  menampung  satu kampung.

TERIMA KASIH ALLAH
Terima kasih ALLAH yang memberikan saya ruang dan peluang untuk bersama dalam misi ziarah ni. Satu pengalaman yang di tempuhi  bahawa ISLAM for ALL @ islam milik semua. Kita semua adalah da'i yang sewajarnya terus menjalankan misi dakwah. Usah dipinggirkan agama dengan kehidupan.
 Begitu juga sempena ramadan kita digalakkan unuk memberi dan membuat kebajikan. Salam disambut dan senyum mereka membawa makna kita semua adalah saudara dan marilah kita bantu mereka yang memerlukan. Desakan ekonomi yang kita tempuhi juga dialami oleh mereka di luar bandar. Walau pun persekitaran mereka adalah aset bernilai tapi jika tak diteroka dan dikongsikan ia tak membawa sebarang makna.


Semuga mereka  istiqomah dalam islam.
terima kasih kuala boh...mendamaikan

Monday, June 19, 2017

fitrah


tak pernah menduga
ku ulangi lagi 
meredah susur selekoh
menyusuri damainya kehijauan

terima kasih ALLAH
kunjungan ramadan yang bererti 
ke perkampungan asli
MUSLIM SEJATI


subhanallah...
Islam for ALL
we lov ISLAM

22 ramadan1438

Sunday, June 11, 2017

11 Jun

Assalam

11 jun 
Pertemuan akhir kita

Masih ku ingat
Redup matamu
Tangan yg mengusap lengan dan kepalaku
Tangan yg ku dicium 
Di lambaian akhirmu

Di hujung kakimu
Ku gosok lembut
Merelakan perjalananmu

Di hujung telingamu
Ku bisikan qalam terakhir

Namun terlalu mudah 
Perjalanan akhirmu
Belum puas menyaksikan
Senyummu
Di penghujung hayat

Anugerah terbaik buatmu ayah..
Seorang suami yg dhormati
Seorang guru di sayangi
Seorang yg mengimarahkan masjid
Dalam gelap malam
Suram pagi
Panah mentari
Langkah sama mengejar jamaah
Biarpun setapak demi setapak
Takbir pertama bersama imam
 masjid jamiul rahman
Menjadi saksi

Semuga Allah berikan anugerah terindah buat almarhum ayah..mengampuni dosa dan mendapt kerehatan di taman2 syurga..
Amin

11 jun 2017

Monday, May 29, 2017

Ahlan wasahlan Ya ramadhan

Selamat datang RAMADHAN 1438H

Semuga ini Ramadhan terbaik kita

pengisian
perubahan

lebih banyak air mata keinsafan
lebih banyak memaafkan
lebih banyak memberi
lebih banyak membantu
lebih banyak yang sunat
lebih banyak menjaga 7 anggota
khatam AQ

dan lebihkan zikir dalam diri
ingat ALLAH 
ALLAH ALLAH ya ALLAH

lebih banyak meminta
lailatulqadar
hajat dimakbul
dapat berpesta ibadah di masjidilharam
berkunjung di maqam rasulullah
juga solat didepan kaabah
mati dalam membuat kebajkan
mati disaat baik, di bulan baik  tika dosa semua terampun
dgn husnul qatimah

andainya ini ramadhan terakhirku...
terimalah segala amal kebajikan ini
hadiahkan kebajikan  buat kedua ibu bapaku yang amat banyak jasanya .
andai bersisa jadikan asbab mengharamkan daku dari nerakaMU
RedzaMU ya Robb amat ku dambakan
Ampunilah daku dan pandulah jalanku supaya dekat dengan MU
mensyukuri dan meredhoi
ALLAH adalah PEMILIK segalanya
   
4 ramadan1438
#ingatanuntukdiri  

 

Tuesday, May 23, 2017

walimah 2015: farhana & Faizah


6 dis 2015
Majlis pernikahan antara Farhana Hanina dan pasangannya

26 dis 2015
Majlis walimah Faizah dan Azhar ....

Selamat mendirikan bahtera perkahwinan buat anak2 saudaraku.
Jadikan ini perkahwinan yang terbaik dan terindah dalam hidup kalian
Kekalkan toleransi dalam pergaulan dan amanah dalam kehidupan. Jangan di abai perintah ALLAH, taatilah suami,juga hargai ibu ayah .

Biarpun hari ini kalian telah bertukar status, tetapi kalian tetap juga memikul tugas sebagai seoang anak selamanya. Status yang kekal hingga akhir hayat.

pinky 

family kita

semuga ALLAH memberkati perkahwinan faizah dan farhana dengan pasangan masing2. MUGA menantu ku juga menunaikan tnggungjawab dengan sempurna dengan menjadikan rasulullah sebagai ikon seumur hidup

Friday, May 12, 2017

120517


TERIMA KASIH
 dikejutkan dengan sejambak bunga coklat..subhanallah
 Hanya ALLAH yang mmbalasnya adikku @ismihayati.
patutla dok suruh kita tunggu ..jangan lupa mai kerja..rupanya ada agenda tersembunyi

terima kasih utk 12052017

Buat semua sahabat, rakan:
Saya ucapkan terima kasih yang tiada penghujung atas ingatan dan ucapan berterusan diterima. Saya amat-amat menghargainya,,Semuga ukhuwah fillah kita hingga ke jannah

Buat saudara2ku, anak2 dan cucu2ku:
Terima kasih mengingati tarikh ini dan diucapkan jutaan kemaaafan atas segala kelemahan diri ini. Semuga ALLAH jaga kita dan keturunan kita sepanjang masa.

trima kasih mak dan ayah
sesungguhnya saya merindui mereka tapi ALLAH lebih mengasihi mereka
AL FATIHAH buat ayahanda dan bondaku
  

Wednesday, April 5, 2017

Terima kasih Elly

merah
berani kah?
berduri
tajamkah?

TIDAKKK

Satu ingatan
yang singgah dihati
bersama merempuh belantara
merendah lumpur waktu
merealisasikan misi
mencari makna kemanusiaan

terima kasih elly
Mengajarku tentang mereka
membantu sedaya upaya
tanpa mengira waktu yang bersisa
tugas kita belum sempurna
selagi hayat perlu dilaksana

tinta itu
ku tatap lagi
ku kira tanpa nokhtah
juga tanpa ucapan berbisa
tapi penuh makna
antara kita bersaudara
dan tiada penghujungnya...

terima kasih elly..
TOBLERONE  yuk kita nikmati bersama
muga kemanisannya kekal selama.

terima kasih adikku elly: ALHAMDULILLAH
lovRTM
#RTM71


Wednesday, March 15, 2017

Friday, February 24, 2017

hitea bersama anak syurga 3

Majlis Hitea bersama anak syurga turut  dihadiri tetamu jemputan..
Istimewakah dia ?
sapa yee??
rujuk banner semulaa....hihii
saya suka foto ni..

NATIPAHABU
sapa kk pah?
dia seorang insan dari utara yang pekat menggunakan loghat utaqa tika berbicara
ayu wajahnya, sopan berbicara,
punya follower beribu banyaknya
teropong dari jauh..

punya kisah pelbagai rasa
tetap tegas dalam tindakannya

di matanya ada harapan
di hatinya terbenam rasa kemanusiaan
di jiwanya bersarang kasih sayang
tona keibuan jelas terbayang

dia ibu di kalangan terbilaag
dia kakak di kalangan ribuan
dia hamba di sisi Tuhan
suri di mata sang suami
idola di mata generasi


*******************
Dia seorang sukarelawati(aktivis)  yang telah menginfakkan dirinya untuk kerja amal. Dari ceruk pendalaman ke seberang laut . Turut serta  ke seberang sempadan juga di celah kota raya  meredah dalam misi prihatin dan kemanusiaan. Dia hanya seorang yang biasa, tetapi dengan keyakinanan masih ada diluar sana perlu dibantu, diberi mata kail, dibantu dan diberi peluang untuk berkongsi rezeki bersama. Beliau turun padang melihat sendiri penderitaan dan keresahan masyarakat di luar sana. Atas keyakinan inilah, kini FB beliau telah mencecah 12,569 people(24/2/2017). Dialah perantara kita yang telus melaksanakan amanah .Kita semua adalah AGEN ALLAH yang sentiasa bersedia memperbahuri niat dan iktikad dalam mencari keredaan dan ahmat ALLAH Taala.
**************************************************

* Seputar di Hitea Bersama Anak Syurga*

Terima kasih ALLAH yang telah memberikan kami peluang untuk bertemu dan bermesra dengan anak2 syurga.  Menyantuni dan meraikan tetamu datang . Kepada yang ditemui, salam di hulur, ukhuwah dijalin.. Terima kasih juga kepada team FAREEDA WARNA CERIA  yang datang rombongan satu bas dari utaqa. Begitu jua pengurusan ANA EDARr yang turut menyediakan goodies produk nya. Kagum !!dengan pihak  pengurusan syarikat berkenaaa, !!  Mereka cintakan kerja kebajikan!!  

Saya perhatikan Kak Pah cuba menyantuni dan beramah msra dengan semua hadirin khususnya anak-anak syurga  dan amnya semua tetamu yang hadir. Di mata mereka ada telulusan terpancar. Hebat aura Kak Pah ..walaupun kali pertama pertemuan , dia cuba melayani tetamu semua. 

Atas sebarang kekurangan itu adalah kelemahan kami ...dan dipohon kemaafan 


24022017 @ainhany
 


Wednesday, February 22, 2017

Hi tea bersama anak syurga siri 2

banner dan bunting dalam visi yang sama 
Disebalik tabir,..
banner dinaikkan di PRISMA OPTOMETRIS BANGI tiga hari sebelum berlangsung majlis. Ia dapat dilihat dari jarak 100 meter lebih dengan  ukuran banner 19 x 4 kaki.  Alhamdulillah ini adalah satu indikator segalanya bermula di sini ....

"Bunting " pula direka lebih kurang 26jam dari majlis berlangsung . Setelah berbincang dengan Elli,seorang penerbit TV beliau mencadangkan gimik perasmian perlu diadakan ; Fikirkan seminima mungkin dan terhasillah  gimik yang simple dan menjimatkan.
Ini antara potret anak2 syurga yg mewarnai galeri kita . Saya cuba mengalihkan potret yang diterima menjadi satu gambaran keceriaaan . Ini satu cabaran  yang menjadi dan teruja untuk menyiapkannya. Terima kasih Puan Emiy yang mmbantu mmpercapatkan proses kerja ini 

alhamdulillah VIP kita dapat menyempurnakan majlis ini 

Majlis HITEA BERSAMA ANAK SYURGA INI telah  dirasmikan oleh DR. ZAQRUL RAZMAL BIN MOHD PODZI. (Pakar Kanak2, Senawang Specialist Hospital.). Beliau juga merupakan seorang aktivis  yang banyak terlibat dalam misi kemunusiaan ke Syria.  Terima kasih Dr. Zaqrul, sudi bersama kami walaupun jemputan diterima di saat akhir. Sesi santai  yang menceriakan... 


senyum terukir lambang ketulusan ..

Majlis juga turut meraikan ulangtahun kelahiran adik  Muhammad Izzsyraq dan Nur Zara Khairiyyah. Wah potong kek ye,,Kek coklat ini pula dihias indah dengan sentuhan kasih sayang oleh Puan Emiy. 

ALLAH SELAMATKAN KAMU
ALLAH SELAMATKAN KAMU BERDUA
ALLAH MULIAKAN KAMU 
ALLAH BERKATILAH  KAMU 


YA ALLAH Jagakan semua anak2 syurga yang kami raikan ini 
Hindari mereka dari sebarang wabak musibah yang berterusan 
Lapang dan luaskanlah  rezeki kami 
Ya Rozaak , Ya Wahabb Ya Kariim

ada tikanya
mereka tak dipeduli
tapi yang pasti 
mereka disayangi

ada tikanya mereka menyepi
merintis pada Yang Memiliki
namun senyum kian terukir 
kerana yang pasti
Mereka tahu hikmah tersembunyi


ainhany@18022017




Hitea bersama anak syurga siri 1

Bismillahirohmanirohim

ALHAMDULILLAH
Syukur ke hadrat ALLAH taala yang telah memperkenankan doa kita
Kejayaan Hitea bersama anak syurga adalah berkat doa dan kerjasama daripada semua pihak. Segalanya bermula daripada cetusan hati Pengarah Prisma Optometrist Bangi yang sangat suka membuat kerja kebajikan ,Satu group wassap Mesra bersama Anak Syurga dibentuk.  Tanggungjawab mencari target terletak di tangan Puan Vieda , Puan Tim  dan Puan Ezza.. Puan Emiy bertindak sebagai pengarah logistik. Selain itu Puan Natipah sebagai penyelaras projek sentiasa memantau perkembangan.

Alhamdulillah sasaran awal hanya untuk 15 orang anak syurga dari sekitar selangor dan Kl sahaja tetapi  akhirnya kami berjaya mengumpulkan sebanyak 31 orang anak-anak syurga . Perancangn ini dibuat  kurang dari tiga minggu  Alhamdulillah program ini  telah mendapat sambutan ramai. Anggaran kasar melebihi  daripada  200 orang tetamu yang hadir  .Aneka makanan turut dihidangkan sama ada dari air tangan pemilik prisma maupun penyumbang dermawan....
Banner ni saya suka...
cantik dan menepati kemeriahan majlis.
d sini saya nampak konsep keceriaaan dari hati turun ke hati
element grafik dan warna-warni kehidupan 
 Penganjur bijak mengadun warna hijau sebagai tema program
hijau makna kelembutan dan keamanan
hijau itu indah
ALHAMDULILLAH

Saya mengucapkan  terima kasih kepada semua yang telah menjayakan HITEA BERSAMA ANAK SYURGA  . Menerusi FB  NATIPAH ABU kita war-warkan untuk mengumpul dana bagi program ini. Hanya ALLAH yang membalasnya dan kami telah menyempurnakan amanah yang telah diberikan .Kepada semua penaja yang turut hadir dan menyumbang seperti  ANA EDAR, Fareda warna Ceria Sg Petani dll, Kalian telah menyaksikan sendiri  situasi anak-anak syurga yang kita santuni.

anak syurga sering dikaitkan dengan anak OKUdan anak yatim  tetapi kali ini kita menebarkan anak syurga ini dalam erti kata lebih global. Mereka adalah insan-insan terpilih yang menghadapi pelbagai penyakit kronik sejak lahir dan memerlukan pemantauan berterusan dari pakar perubatan. Mereka tak pinta dilahirkan begini( macam lirik lagu)> Mereka memerlukan kos perubatan yang agak tinggi dan sokongan dari kita semua..   

apa yang di perhatikan ada anak  yang dikendung, dalam sroller, sedang bertatih, juga anak yang meraba mencari arah adalah latar cerita yang berlaku. Di antara mereka tiada suara tangis kesakitan melainkan jika ada jerit  ketakutan melihat Mr Clown> Inilah dunia anak yang pertama kali tengok clown kan... ,,
saya suka backdrop ini kerana ia dilakari dengan wajah mereka..Mereka adalah  diantara 31 anak-anak yang di raikan.terima kasih menjadi lanskap mjlis kita

wah meriahnya mcm ada pesta kutip coklat
inilah aksi bebas ketika ambil foto beramai  


melatari sebuah kisah kehidupan, mereka adalah insan terpilih yang memerlukan sokongan dari kita semua. Lihatlah wajah2 ibu dan ayah yang tenang dan tabah dalam menggalas satu tanggung jawap menjaga khalifah ALLAH.
belajarlah dengan kehidupan , kelak kau lebih mengerti erti kepayahan
belajarlah dengan alam kelak kau tau erti kesyukuran
berusahalah belajar kerana belajar itu universiti kehidupan  
  
18022017

Monday, February 13, 2017

ku pohon doa..

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

bermula dengan berbual biasa...sekadar merancang sesuatu yang belum pasti..
namun kini kian menghampiri kenyataan
Subhanallah

hanya ALLAH yang tahu betapa ALLAH juga yang menggerakkan hati2 yang lembut dan ringan tangan untuk menghulur sumbangan sama ada moral, tenaga maupun kewangan.. Alhamdulillah
YA ALLAH catat kebaikan dan kebajikan buat semua yang telah turut membantu untuk menjayakan program amal ini. Hanya DIKAU YA ROBB yang mengetahui segalanya..Bukakan pintu2 kebaikan agar lebih ramai mencintai,pintu2 keselamatan , pintu kasih sayang, pintu rahmat, pintu rezki juga pintu syurga buat kita semua...


Saya mohon kepada sahabat semua ..mohon doakan perjalanan program ini berjaya dengan sempurna. mencapai misi dan objektifnya. Walaupun pelbagai rintangan namun saya pasti, ALLAH sedang meluaskan pintuNYA untuk saya bermuhasabah....saya akui kelemahan dan kemampuan diri ini .. ALLAH jua yang jaga saya juga kita semua dan sebagai agen ALLAH saya hanya mampu melaksanakan seadanya .Segalanya saya serahkan ke ALLAH.

YA ALLAH saya mohon keampunanMU, berikan petunjuk dan jalan kebaikan buat team saya untuk menjayakan misi ini. Ampunilah kami atas kcuaian dan kelemahan dan bukakan hidayah dan rahmatmu buat semua dan permudahkanlah..
Doakan kami ye ..


YA ALLAH
catatkanlah amal kebaikan ni buat kedua ayah dan ibuku,

ayah.,
emak...
restulah perjalanan ku ini
maafkan anakmu ini...saya rindu sagt....

ainhany14022016

Monday, January 23, 2017

dalam kenangan


Sejujurnya saya tidak mengenali insan malang ini. 
Saya sebak melihat senyuman palsu di bibir kecilnya itu. Dalam hati saya turut menangis mengenangkan dia yang sendirian menahan sakit di katil putih itu.
Berkali-kali saya cuba membayangkan perasannya, namun hanya Allah yang tahu.
senyum penawar duka..

selamat berehat  



Thursday, January 19, 2017

Doa buat dekwan

Bismillahirohmanirohim

“Ya Allah, sesungguhnya Kau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, Kami mohon padaMu Ya Allah, berikan  MUHAMMAD  REDZUAN BIN MUHAMMAD TARMIZI    penawar bagi penyakitnya supaya dia dapat menjalani hidupnya sebagai seorang muslim yang mukmin yang sihat dan segala musibah yang melanda menghapuskan segala dosanya dan diganti dengan nikmat yang penuh hikmah, Dialah juga Yang Maha Penyembuh lagi Maha Pengampun. Amin.”

Hadiahkan AL FATIHAH khusus untuknya...Mudahan membantu ringankan kesakitan yang ditanggungnya. 
Ya ALLAH sembuhkan dikwan
Ya ALLAH sembuhkan dikwan
Ya ALLAH sembuhkanlah dikwan
Amin

Terima kasih menjadi sebahagian daripada supporter dikwan. Saat dia lemah kita sama2 tadah tangan memohon keselamatan, kesihatan, keberkatan dan rezki berterusan buatnya......Dia juga sebahagian dari ujian buat kita yang sihat dan normal.

Terima kasih ALLAH

19/1/2017@AD lagi

Tuesday, January 17, 2017

tika diuji lagi....

Assalamualaikum wbkth

Kita perlu tahu selepas ujian itu selesai, satu lagi ujian akan datang.
MAKA bersedialah dalam menghadapi ujian yang seterusnya
Untungnya  bagi mereka yang selalu diberi ujian tanda ALLAH swt sayang kepadanya,

Semuga kita sentiasa menjadi hamba yang sentiasa REDZA atas ujian dan ketentuan ALLAH swt. Apa yang ditetapkan untuk kita itulah yang TERBAIK.

ALHAMDULILLAH

Terima Kasih ALLAH..Jagakan dikwan untuk kami

#Doakandikwan
18/1/2017

Wednesday, January 11, 2017

Merah matanya

Assalamua alaikum para sahabat yg singgah di blog kk ni
Terima kasih ...kali ni KK berkongsi lagi tentang dikwan

Antara sabar dan redza..
Lafaznya mudah diungkap bukan sekali tp berkali kali kita mendengarnya bila diterjah ujian dan malapetala..sabarlah ye..ini ujian..kamulah pilihan Allah...
Ya benar tapi pengalaman ketika mengikuti skill menghadapi mangsa banjir di kelantan  banyak membantu. Terima kasih Team ikram. Dalam Misi kami Prihatin di kelantan, saya praktikkan skill tersebut..Kita tak boleh mengganggu emosi mangsa dgn perkataan sabar..kerana  tahap kesabaran mereka telah sampai ke kemuncaknya sehingga mengancam emosi dan tindakan.
Maka...kita perlu selami mereka dan zahirkan rasa simpati..dengan cuba bantu tenangkan mereka..bantuan mungkin berbentuk tenaga, wang ringgit juga doa atau sekurang2 hulurkan senyuman..

Hari ni. dalam situasi yang lain di lokasi yang lain:
11 jan 2017 @1630. Dikwan di uji sakit lagi . Sarafnya bagai di cucuk- cucuk . Wasap yg diterima pendek "..Ucu....Ceq sakit ni..sakit sangat..,Ucu tolong belikan painkiller..ceq tak tahan..." Duhai anak..bertabahlah...ucu akan carikan nanti...
Bila saya sampai ke katilnya di hospital. .sepi..rupanya dia tertidur dalam kesakitan melampau..saya dekatinya dengan memanggilnya beberapa kali...ohh enaknya tidurmu nak....saya cuba selimutkan badannya kerana lazimnya dia akan merasa sejuk hanya  di bahagian dada keatas
kerana hanya itu yg berfungsi.
.
Kesian dikwan di takdir Allah hilang keupayaan dari paras pinggang ke bawah kesan kecelakaan jlnraya 3 tahun lalu..selepas ibu dan ayahnya di jemput Allah. Tetiba matanya dibuka,ku tenung wajah kusamnya.. Ya Allah dik..merahnya matamu..dikwan menangis lagi?? Angguk saja dgn pandangan  sayu....ucu dah bawa ubat ni..kita makan ye..tp ceq tak makan lagi ni...makanan ptg pemberian hospital disambut tawar...

Menggeleng tp ku pujuk juga agar dia makan supaya perutnya tak kosong menanti esok..
Ok..kita makan ubat ye...jamahlah makanan  ni sikit ..syukur. Dia rela mkn sebab tak sanggup menanggung sakit lagi..usai makan ubat dgn nada yg rendah..dipanggil saya..nape dikwan?? Ucu ada sini..ceq tidur naa supaya lega pasni... Kuyu matanya mengikut arahan ku..

Maafkan ucu ..bukan memaksa cuma kasihankan kesihatannya yang tak menentu akhir2 ni..Sakitnya ketika membuat scretching memberi impak kepada sarafnya. Memang menjadi rutin harian dia akan menghadiri sesi fisioterapi  sepanjang bermukim di hospital ini. .Untuk kesakitan kali ini sengaja dia tak maklumkan ketidakmampuannya mengikuti sesi itu kepada  pakar fisio yang bertugas..Dia mahu cepat sembuh boleh balik kampungnya di Langkawi. . Juga mahu membuktikan bahwa dia boleh berdikari dan membantu adik2 nya...tapi hakikatnya...  .
painkiller

Sejak mengenalinya saya mula study...jenis2 wheelchair dan ciri-ciri yang sesuai utk orang yang menghadapi  masalah tulang saraf.   Tentang SCI- spine cord injury, serangan AD, neorophathic pain dan beberapa nama2 ubat yg diperlukan....terima kasih Allah yang mendedahkan saya dgn ilmu medicine sedangkan saya cuma berlatarbelakangkan engineering .

Selepas sejam setengah ...saya terpaksa kejutkan dia untuk makan ubat  rutin hariannya..puas juga mengejutkannya kerana  ubat metacol ni perlu di kunyah..dah masuk dlm.mulut tapi macam org mengantuk disorong bantal..takut tercekit pula nanti...
Mau tak mahu..mukanya ku basahkan..barulah matanya terbuka luas dan dia mula menguyah ubat itu...alhamdulillah..
Sakit lagi tak?? 
Dah kurang ucu..tmkasih tau teman dikwan..maaf dikwan sakit sgt td...ucu..ceq x solat maghrib...
Serius saya tanye lagi,ceq nak solat la ni kaa.  Ni dah berpeluh ni...cadar dah boleh perah..baju dah lokoisss. Nanti kita tukar baju dan ceq lebih selesa solat kan
Alhamdulillah...diwan dah merasai manisnya solat.. Solat lah dik...kita pun sama2 minta kat Allah yang Maha Penyembuh.
.
Ya Alllah.berikan.keampunan buat dikwan..dialah anak sulung dari 4 beradik yang diuji tika usia mncecah 16 thun..Apalah yang mampu anak kecil seusia itu berfikir selain bergantung harap kepada nenek pengganti emak dan ayah  yang tiada...berikan dia kekuatan jasmani dan rohani agar mampu bersaing dengan dunia luar..

Ya Allah dgn kudratMu, berikan satu keajaiban buat dikwan. Keluarkan segala penyakit yang singgah di tubuhnya dan gantikanlah  dengan nikmat sihat yang berkekalan. Sembuhkanlah dikwan ,,

DIK WAN
yang hebat..anak surga kami. Berbeza dgn  anak yatimpiatu lain dia bukan sahaja diuji tanpa ibu dan ayah saat ini. Tetapi juga berjauhan dengan nenek kesayangan nun di Perlis.Tambahan lagi terpaksa berdikari dengan wheelchair untuk memudahkan pergerakan.. Perpisahan dgn tok walaupun bersifat sementara   tapi memehat kerinduan yang berterusan...

Dia adalah insan yang sabar dan redza. Banyak bermuhasabah dan mencari hikmah disebalik satu satu musibah . Hari ini ALLAH uji dia sebab nak UJI orang yang sihat...apa yang telah kita buat untuknya....Ingat kita semua MILIK ALLAH dan bila2 masa sahaja kita akan jatuh dan dijemput kembali...Berbuatlah sebanyak mungkin kebajikan kerana itu satu pelaburan akirat yang berkekalan....

Tepuk dada tanyalah IMAN...

ainhany

Friday, January 6, 2017

bertabahlah dek wan

assalamualaikum wbkth

Terima kasih ALLAH yang masih memberi untuk ku bernafas hingga ke tahun 2017 ini. Mudah-mudahan sahabat blogger yang singgah di sini juga sihat dan bahagia di tahuan ini.. Terima kasih sudi singgah ya..
*****************************************************************
catatan ini adalah catatan pengalaman  di PPUM  @ dikwan


sakiiitttnyaaa

aduiiiiii huihhhhhhhuuuhhh
pedihhh
ucuuuu sakittt
kenapa tak potong je tulang niiiii
rasa mcam di siat-siat tulang belakang niii
Ya ALLLAHHH

ke kiri salah 
ke kanan juga salah



YA ALLAH nak
berat sekali ujianmu
terlalu sukar ku mengerti
Namun
air mata menyeka di kelopak matamu
menahan pedih yang teramat
Keseorangan menanggung keperitan 
tanpa tok yang menyabarkan

menangislah nak
merintislah
lemparkan rasa keperitanmu
mungkin
tangisan itu bisa meredakan deritamu
airmata menghanyutkan kenyiluan 
juga ubat menembusi lukamu 

rawatlah dia
agar deritanya tak panjang
lenanya menjadi nyenyak
nangisnya bertukar senyum


Maafkan ucu dikwan, Hakikatnya ucu tak setabah kamu menghadapi ujian seperti ini. Ucu menangis sebak meyaksikan penderitaanmu di malam itu..hanya ku mampu membacakan beberapa ayat syifa  dengan bergantung harap  hanya ALLAH bisa cabut kesakitannya itu .

Terima kasih para jururawat yang bertugas yang telah memberikan layanan baik buatnya. Ubat menjadi senjata terbaik bagi merawat kesakitannya....Hanya ubat bisa menidurkannya dan membuatkan dia  berehat seketika . Tidurlah duhai anak...muga mimpimu menjadi panjang dan esok boleh cerita dan ceria lagi...............

.4 jan 2017