Tuesday, May 3, 2011

Legarsi Osama

Osama bin Laden...satu nama yang mnggerunkan. Dunia menyalahkan Osama Bin Laden hingga membawa kepada  kemusnahan Afghanistan.  Kejutan 911 bagaikan satu gempa walang, bagi manusia yang telunjuk lurus, kelingking berkait. Dunia ISLAM di katakan terrorist...

Seketika masih saya ingat menerusi CNN dan BBC di siarkan secara langsung tumbangnya WTC. Dunia mengutuk kepada assyahid  yang dikatakan pengganas itu, sedangkan itu adalah perancangan yang terancang juga bila dilihat disebalik kejatuhan WTC.?? Mengapa agama kita disalahkan ???

Selepas kejadian 911, pergerakan muslim di eropah menjadi perhatian.   Masih saya ingat tempuhari berada di negara eropah itu, bersama rakan Malaysia, Thailand dan Indonesia, kami menaiki  bas mengembara dari Berlin ke Hamburg. Perjalanan yang mengambil masa 4 jam melalui lebuhraya tanpa tol itu mgg mengasyikkan. Tetapi ada sekatan dari masa ke semasa membuatkan kami berhati-hati. Ada ketikanya kawan saya ditahan gara-gara nama BIN sebelum nama bapanya. ( BINTI?? syukur sekadar memerlukan penjelasan lisan )Mereka mengaitkan kami dengan BIN Laden...Astagfirullah...satu kesilapan yang memungkinkan pelbagai sebab. Syukurlah kami selamat ...Ada juga ura-ura tudung perlu ditanggalkan utk keselamatan tetapi ianya tak menjadi kenyataan. Inilah hikmahnya menutup aurat dan berwajah Melayu .

Hari ini dikejutkan dengan kematiannya..Entahkan propaganda entahkan tidak. .Namun media tetap mengiakan as syahid Osama BIN Laden.  Saya bersetuju dengan pandangan Tuan Guru Datuk Hj  Nik Aziz., kenyataan medianya satu kupasan yang menarik:

Adapun mereka yang berkata bahawa dunia lebih selamat dengan kematian Osama, saya anggap kenyataan tersebut sebagai tidak cermat dan hanya bertujuan menampakkan diri sebagai penyokong Amerika. Jika dunia lebih selamat dengan kematian Osama, adakah dunia juga lebih selamat dengan kewujudan Amerika? UNTUK BACA LANJUT DISINI

Semuga ALLAH mmberi hidayah dan petunjuk buat kita untuk berpikir dengan waras. 
Gerakan islam perlu diteruskan, sokongan dan doa kita juga perlu diteruskan...Berikan kemenangan pada ISLAM, selamatkan  kekejaman di Gaza, Palestin, Kasmir, Afghanistan,  Filipina, Thailand, Iraq dll lagi. Berikan hidayah berterusan buat kita membantu doa, wang ringgit dan tenaga untuk kerja-kerja amal menyelamakan dunia .
Waalahuaklam


9 comments:

intan suri said...

salam akak..
rindunyer lama x berbicara..
peristiwa ini mengajar kita erti sebuah keamanan n kehidupan.
terlalu sukar utk ditafsir dgn kata2.

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

saya setuju :)

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

legasi beliau akan diteruskan oleh semua pengikutnya..itu sudah pasti..adakah dunia akan kembali aman????

azlina said...

wlklsm ucu kak ina habaq baik...
kalau ucu rajin tlg le btkan watermark hat canggih utk kak ina...yg ada bulat2 ke tulisan melengkung ka...akk tak pandai sgt le...
ucu cheq x terkena cheq kan dah minta izin awai2 jgn le terasa..n3 tu lbh kpd kwn2 yg meniaga online..dan bantu kwn yg minta pertolongan..

ainhany said...

waalaikumusalam kk teh,

sihat?? bz ke ?
iyelaa..bilala nak jumpa lagi nie. InsyaALLAh satu hari nnti kita jumpa lagi ek..

Setuju dgn pandangan tu..."semuga kita berfikir disebalik kejadian"

terima kasih

ainhany said...
This comment has been removed by the author.
ainhany said...

> salam dik khairulhakimi

Alhamdulillah

ainhany said...

Waalaikumusalam dik shah,

INSYAALLAH. Ikhtibar semangat ikhwan Muslimin tak pernah padam walaupun pimpinan silih bergantin..perjuangan perlu diteruskan..
ISLAM kan kembali gemilang..

ainhany said...

Waalaikumusalam kk ina,

alhamdulilah,
baru nak belajaq buat dah dapat assigment nie camne ni...x aci lar..
Btw, apa yang kk ina dah buat pun menark dan elok tu..tahniah

takpa..sapa mkn cili terasalah pedasnya..akak toksahla risau pasai ceq lagi nooo. Ceq pun baru tau kisahnya...begitu rupanya penjenayah maya beroperasi..sama2lah mnjadikan iktibar dan mmbantu org lain.

p/s mood kg masih mghantui..