Wednesday, December 23, 2009

Rindu..

salam...chu balik kg minggu nie?
Tiap kali; sms begini diterima, walaupun dari anak2 saudara amat2 saya hargai. Ia secara akstraknya menggamit   kerinduan mendalam kepada wajah surga yg ada pada saya kini...MAK...Betapa mak seorang ibu, yang amat saya kagumi.  w/pun tempuh 6 bulan selepas peninggalan ayah kini mak boleh menerima hakikat. Namun utk menatapi foto ayah menerusi handphone saya (di ambil ketika ayah di rawat di PMC) mak akan di buai sayu dan menitis butiran kaca di pipinya.. Alangkah nakalnya anak mak sperti saya kan. Saya akui mak lebih memahami siapa anaknya ini ....jika tak masakan merinduinya juga. Saya sayang mak sampai bila2... Maafkan kenakalan anakmu ini ye mak

Hmm rindu....???
Satu hari, di kala tengah malam saya di kejutkan dgn sms daripada salah seorg anak saudara saya dik Fa....melemparkan rasa kerinduannya. Ubat rindu adalah doa ..ubt rindu adalah pertemuan dan rindu itu rahmat tuhan.. Mungkin ramai di antara kita menyedari bahawa kita wajar merindui  sirah rasullulluah, merindui jannah dan merindui mati juga...Subhanallah inilah hikmah kejadian rindu dan air mata.

Saya akui saya merindui  seseorang yang bernama " AYAH"  yg pernah mendukung, meng' kokkong' dan menghukum saya. Dan yang masih segar tatkala saya menemankan ayah ke bilik air utk mandikan dia...dia ucap "terima kasih cek"...urut kepala dan belakang  saya bbrapa kali...sedangkan ketika itu kudrat tua nya tak seberapa lagi...terimakasih ayah....Andainya saya tahu..... cuma ada 3 hari saja lagi utk bersamanya....akan ku fokuskan segalanya utk mu ayah....Teringat..saya tika mengusap2 kulit nipis tangan ayah yg di bolosi jarum...mencubit dan ayah hanya tersenyum.    Saya juga mengajaknya membaca akhbar dengan mengenakan cermin matanya...Saya selak akhbar di sampingnya dan ayah akan baca tajuk...Jika ada tajuk diminatinya ditatap dgn minat..jika tak sekadar membariskan tajuknya sahaja....apapun saya lakukan ketika itu kini hanya kenangan yang mengamit  rindu  pada ayah..... Andainya kutahu hanya 3 hari lagi.....pastinya saya membaca surah dan mohon ayah menyemaknya.... Yang pasti saya kenangi...jarinya tak lekang menghitung biji tasbih sambil bibirnya mengumit2..subhanallah, wallahmdulillah...


Kini saya  rindu utk menziarahi pusara ayah lg. Insya allah, saya akan pulang dan menjenguk ayah lagi . Sekadar berkongsi rasa hati...baru semlam saya menyampaikan pesan kepada kakak yg berada di Madinah, ambilah peluang, bermunajat dan doaklah utk ayah dan mohon syafaat rasullullah buat ayah kita....apapun yng kita lakukan yang terbaik adalah kepada emak ayah kita dahului... 

Ku mengakhiri salju rindu ini.....

"YA ALLAH ..ampunkan dosa ayahandaku HJ MANSOR ABDULLAH, rahmatilah dia, kurniakaan redzMu berpanjangan buatnya...luaskan kuburnya, muliakannya dan kumpulkan serta pertemukanlah kami di dlm syurgamua ya Allah"

2 comments:

Bb Hussain said...

Hati ini juga rindu kepada ayah mengenangkan saat2 bersama..

ainhany said...

ye laaa dik...
bila kita kehilangan barulah kita lebih memahami makna ketiadaaann...
Smuga doa itu juga buat almarhum ayahda BB....kita sayag mereka....