Sunday, December 20, 2009

permulaan yg baik


Di mulai dgn ucap sms terpilih:
 SALAM MAAL HIJRAH & TERIMA KASIH

Ya Allah sempena  muncul tahun baru ini yg berokah ini , Engkau mulia & sygilah  penerima ucapan ini, berkati keluarganya, sihat tubuh bdannya, limpahkan rezekinya, jauhkan fitnah, penganiayaan & penghinaan daripadanya, suburkan keimanannya dgn pnuh rasa kasih syg serta taqwa tanpa alasan….makbulkan cita2nya yg murni…amin ya robbal aalamin…..
                  
Dan sesiapa yg berhjrah pada jln Allah utk membela dan menegakkan Islam, nescaya dia akan dapt di bumi ini tempat berhijrah yg banyak & rezeki yg makmur dan sesiapa yg keluar dr rumah dan berhijrah kpd Allah dan rasulnya, kemudian dia mati dlm perjlnannya maka telah tetap pahala hijrahnya disisi Allah dan ingtlah Allah maha pengampun lagi maha mengetahui.

Bekunya air mata dikeraskan hati, kerasnya hati dari banyakknya dosa, bnyaknya dosa dari lupanya mati dan lupanya mati kerana terlalu cintakan dunia.

Jadilah jalinan ukhwah ini persis untaian tasbih, Ada awal tanpa penghujungnya. Dibentuk utk mengingatinya, dicantum kerana cintanya, diratibkan kerana redzanya, menitis airmata tika merasai kemanisannnya. Muga kekal kita dirahmati
TERIMAKSIH ATAS sms2 diterima..

Fenomena menyambut hijrah kini menjadi trend murni  muslim yg peka. Masjid seolah-olah berpesta dan disinari rahmat yg berterusan. Saya turut  merasai keghairahan beribadat  di masjid wilayah persekutuan. Majlis yg bermula seawal jam 6.30 ptg di hiasi dgn  bacaan yasin, tahlil, doa akhir dan awl tahun , juga forum merancakkan suasana sambutan.  Awal pagi esoknya, diwarwarkan pula majlis qiyamulail  dan di akhiri dengan tazkirah. Tahniah kepada yang memakmurkan masjid sempena penghijrahan ke tahun baru ini.

Memandangkan I muharam jatuhnya hari jumaat dan cuti sempena awal muharram, saya turut beriktikad akan turut bermunajat, semuga roh hijrah ini dapat saya jelmakan. Sekitar jam 3 pagi, d’viva menyusuri jln di ibukota ke  masjid yng menghidupkan paginya. Subhanaanallah betapa terkasimanya saya, masjid KLCC  yg terletak di tengah pusat komersial ibukota turut meriah dgn kehadiran jemaah yg agak ramai. Alhamdulillah. Gemersik alunan zikir ustz Dzulkarnain- ustaz terkenal di astro aosis memecah kesunyian pgi dan melembutkan jiwa-jiwa yg rindukan rahmat ALLAH dan mencintai RasulYA.

Menjiwai setiap kalimah  pengharapan kepada ilahi, airmata tak dapt di pekung lagi…gugurnya keras hati, lunturnya riya ……disusuli beberapa solat sunat dan zikir melembutkan hati ini mengngati perintah dan menjauhi laranganNya… .

Terasa diri ni layakkah untuk surgaMU…………
Ya aLLah yg menjaga ubun2 kami……
Pandanglah kami dengan pandangan kasihan belas…
Jangan hukum ibu bapa kami kerana kesilapan kami…..
Kami jumud,  keras hati,  kami malu padamu ........ 

Terimalah kami…..Teguh dan mantapkan iman kami….

Oohh alangkah indah HIJRAH ini berterusan dlm hdupku. Setiap hari saya mengimpikan menjadi lebih baik dari hari ini. Semuga saya tak tersasar lagi. Wahai saudara mara ku, teman2ku juga yg mampu doakan lah kebaikan diri ini utk dunia dan akhirat. Saya phon ampun andai smalam ada yg khilaf itu adalah kelalaian saya.

Teristimewa buat kekasih hatikami:
Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada emak dan ayah kami sebagaimana mereka mencurahkan kasih sayang memelihara dan mendidik kami ketika kecil.? (Surah al-Isra, ayat 24).


Terimakasih masjid as syakirin...terimakasih ustaz dzulkarnain ,  ....juga semua semua jemaah yag mengimarahkan rumah ALLAH. Tazkirah juga besar ertinya.....Hijrah itu bukan skadar  istilah...

2 comments:

ummi humaira said...

salam ...
semoga bertambah iman dan amal kita semua..

ainhany said...

insya ALLAH..doakan saya ummi