Tuesday, December 8, 2009

alangkah indahnya pertemuan ini

detik waktu yang menganjak ke ambang magrib membuatkan hati saya tak keruan. Melewati jalan ampang di kala begini adalah satu kecelaruan....kenderaan berpusu-pusu ingin pulang ke sarang. Kembali bersama keluarga dengan perencanaan tersendiri di musim cuti persekolahan ini.

Sebagai jalan pintas, saya singgah di Masjid Aman di Jln Damai. Janji ALLAH bila kita mendahului NYA, pasti kehidupan menjadi  lebih tenang. Satu keajaiban hikmah dari perhentian ini.  Saya mengikuti kuliah magrib yg di sampaikan oleh Yang berbahagia Prof Madya Dr Musa Fathullah Harun. Subhanallah di usia 71 tahun  Prof ustaz masih sihat dan tak di jengah sebarang penyakit. Sekali imbas wajahnya mirip kepada almarhum Dato Isha' Baharum bekas mufti Selangor. Orangnya baik,wara', tenang di kala berbicara dan amat teliti dalam penyampaiannya.

Pengajian  kitabTasawafnya PERJALANAN RABBANI merentasi alam dunia, barzah & akhirat amat menarik perhatian saya. Intipati dari majlis taman syurga itu, dalam perjalanan hidup kita menuju jalan akhirat , kita memerlukan perbekalan; dan tidak ada perbekalan yg lebih baik melainkan  ketaqwaaan kita kepada ALLAH. Dgn berbekalkan ketaqwaan, kita sentiasa menginsafi diri / munasabah melihat kecuaian dan menampung dgn kebaikan dan menebusnya degn keampunan dan bertaubat. Amalan dan kebajikan ini membawa seribu harapan semuga memperolehi kejayaan pada hari pengadilan di  padang masyar kelak. Ayuh bertanyalah pada diri  sejauhmanakah amalan yg kita lakukan selama ini dalam mencapai keredaaNYA??

Alangkah indahnya pertemuan ini.....
Buat pertama kalinya saya menemui ustaz Prof Dr Musa( seorang ulamak yg mempertaruhkan ilmu dan memperjudikan masanya utk penulisan dan menyebar luaskannya)  dan ustazah (isterinya seorang yang baik hati dan penyayang) .

Menerusi isterinya saya memperolehi ilmu yang boleh dikongsikan:
Seusai azan berkumandang ......kita lazimnya kan membacakan doa slpas azan......
kini ilmu baru yang diterima dan akan diamalkan: di teruskan membaca doa ini
ALLAHOMAR FIRLI----- 4 kali
ALLAHOM MAR FIRLI Waliwalidai ya.....hingga akhir
Amat mudah untuk diamalkan

ustazah juga mengakhiri solat isya dengan witir.
Alangkah indahnya pertemuan ini....garapan ilmu yang saya perolehi secara percuma.

Dan kini kitab itu rujukan saya:  cetakan ke 2 indonesia (augustus 2009)
indahnya diri bila ade penyucian diri....terimakasih ALLAH
Amin


P/s ingatkan saya: setiap hari Isnin minggu pertama setiap bulan......di Masjid Aman

No comments: