Friday, January 22, 2010

tasbih cinta

Hari ini genap tahun 7 bulan 10 hari ayah berada di alam barzah..
apa khabar ayah agaknya sekarang?? ayah saya merinduimu lagi dan setiap kali solat dan ingat ayah, pastinya fatihah dan doa saya lontarkan..adakah ayah menerimanya???

Ketika tiba saat menjelang maut, dtg malaikat akan mencabut, dimanapun nyawa kita berada. Ia melihat, mendengar dan berbicara, tidak dgn mata, telinga atau lidahnya. Lantas dgn apa yer?? yang saya tahu hanyalah, bahawa dia mulai beralih dari alam kita (dunia)  ke alam yg lain. Dia melihat, mendengar dan berbicara dgn bentuk yg lain, yg tak terjangkau dik kita yg masih hidup.

Kesaksian saya melihat ayah sebelum berangkat ke alam lain, di awal pagi 11062009 masih segar dlm ingatan. Sinar matanya yg pudar memerhati anak2 di sekelilingnya, dadanya yg turun naik dengan bantuan oksigen cuba ditolaknya, ayah minta di tanggalkan stokin dan baju yg membaluti tubuhnya dan peluh membasahi badan dan dahinya. Saat ni mgg gerak hati saya seperti mngatakan ayah menghampiri undanganNYA. Namun yg menggembirakan ia tetap tega menyebut kalimah "LA ILA HA ILLALLAH" dgn keras dan tegas sekali walaupun tasbih tak mampu menari2 di jarinya lagi.. ohhh ayah....tenangnya pemergianmu dapat di lihat dari raut mukamu tika itu. " kematian adalah nikmat bagimu"

Berangkatlah ayah ke dunia barumu...alam barzah yg membahagiakan. Jika dulu,  tanah perkuburan hanya diziarahi tika hariraya tpi kini tidak lagi. Saya rindu mengunjungi pusara ayah.. menjadi tenang menatap nisan dan membaca yasin di sisinya... Saya akui beberapa anak2 saudara saya juga suka dgn situasi ini. Saya rasa terharu bila anak2 ini merasai ketiadaan "wan" mereka dan menyayanginya.  Masih saya ingat tempuhari cuti lalu, shahir bertanya bila wan nak balik umah kita......inilah persoalan anak2 bila mereka tak dapat membezakan antara pergi tak kembali dan pergi sementara.

Saya terus menghitung butiran tasbih ayah ini....terasa saya amat mengasihi ayah...bauan tasbih ini pernah saya kesan mewangi ... saya menciumnya lagi seumpama jari ayah dikucup...dan manik kaca menitis dari dua mata yg bercahaya ini...ayah....ni lah kesaksian yg nyata..tasbih ini menjadi bukti betapa ayah telah mengamalkan zikir hingga ke akhir hayat. Ayah amat teliti dan menjaga solat, sedekah, quran dan zikir.

Abu-Laits berkata: "Siapa yang ingin selamat dari siksaan kubur maka harus menlazimi empat dan meninggalkan empat iaitu:

1. menjaga solat lima waktu
2. banyak bersedekah
3. banyak membaca al quran
4. Memperbanyakkan bertasbih (membaca: Subhanallah walhamdulillah wal'aa ilaha illallah wallahu akbar, walahaula wala quwata illa billah)

Semua yang empat ini dapat menerangi kubur dan meluaskannya. Adapun empat yang harus ditinggalkan ialah:
1. dusta
2. kianat
3. adu domba
4. Menjaga kencing , sbb Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda. "sebersih2 kamu drpda kencing, sbb umumnya siksa kubur itu kerana kencing " ( yakni hendaklah di cuci sebersih-bersihnya)





  • Sufyan Atstsauri berkata: "Siapa yang sering (banyak) memperingati kubur, maka akan mendapatkannya kebun dari kebun-kebun syurga, dan siapa yang melupakannya maka akan mendapatkannya jurang dari jurang-jurang api neraka."
                


Ayah...apapun yg anakanda buatkan bukan sekadar tulisan dan tangisan rindu tapi tanda kasih yg berpanjangan. Hadiah2 yang kami kirimkan juga bukan sekadar melepaskan tanggungjawab tetapi menunaikan haq anak terhadap seseorang yg dikasihi.

YA ALLAH terimalah ibadat kami, terimalah doa kami dan kasihanilah kedua ibu bapa kami....kasihanilah kasihanilah..seseungguhnya Engkau MAHA mengasihani......Tempatkanlah mereka di syurgamu dan pertemukanlah kami bersama mereka.

3 comments:

zie said...

assalammualaikum,

salam ziarah

Zie said...

Salam Ain,

Kak Zie mengaminkan doa ain :-

YA ALLAH terimalah ibadat kami, terimalah doa kami dan kasihanilah kedua ibu bapa kami....kasihanilah kasihanilah..seseungguhnya Engkau MAHA mengasihani......Tempatkanlah mereka di syurgamu dan pertemukanlah kami bersama mereka.

Ain, sebak baca cacatan ini, alhamdulillah, ain anak yang solehah. Salam silaturrahim...

ainhany said...

Waalaikum salam wbkht
terima kasih kak Zie sudi2lah ziarah lagi.

semuga kita menjadi anak2 yg menghargai mak ayah..ank solehah & syurga impian bersama..amin

salam ukhuwah kak zie