Friday, January 15, 2010

Kita ada apa?


lokasi : masjid negara
tarikh/masa : 16012010/1600-1700

hmm.. sebentar tadi saya menyaksikan berita TV1. Kebetulan topik hangat petang ni mengenai gerhana matahari. Tak di sangka pula "statement" yng saya buat dalam temuramah sebentar tadi telah diedit dan disiar dlm berita jam 8...lucu dan senyum sendirian...Gaya bicara macam seorang lulusan sekolah agama dgn loghat utara yg sebati.. Hakikatnya ilmu tu cahaya dan apa yg di luahkan adalah luhur  hati, maklumlaa baru sebentar tadi  bersolat sunat gerhana matahari berimamkan imam besar masjid negara dgn menghayati kutbahnya.  Tanpa memahami bahasa arab dalam doa yg disampaikan oleh tan sri imam, namun penghayatan semasa beliau membaca dgn nada syahdu dan sebak berbekam di jiwa. Inilah roh bahasa arab yg baca dan jika diketahui maknanya dan amatlah rugi org seperti saya.


Apa yg dapat saya nukilkan, kejadian alam ni adalah satu petanda bahawa tiada sesuatupun di dunia ini berkuasa, andainya cakerawala  pun boleh patuh kepada ALLAH..inikan lagi manusia. Siapalah kita di sisi NYA?? jika semalm gerhan bulan dan kini- hari ini bulan berada diantara bumi dan matahari pula. Bulan menghalang chaya matahari terkena pada permukaan bumi dan bayang bulanlah yg dapat kita saksikan hari ini Inilah gerhana matahari...Dan siapakah penjaga trafik alam ini????




Sesungguhnya matahari dan bulan merupakan dua tanda kebesaran ALLAH. Keduanya tak mgalami gerhana kerana kematian seseorg ataupun disebbkan khidupannya. Pabila kamu melihat sedemikan, maka bersegeralah kamu berzikir kpd ALLAH dan bersolat. ( Hadis riwayat ibn abbas & ibnu umar r.a )

Dlm situasi begini saya mengucapkan tahniah juga kepada pihak Planeterium, Masjid Negara, JAKIM dan seumpamanya  yang menyediakan prasarana dan kemudahan utk org ramai mencerap. Di masjid negara dua teropong khas disediakan dan pendekatan ini wajarlah di teruskan. Makluman dan info mengenai GB dan GM juga perlu diulang siarkan supaya masyarakat lebih prihatin  dan faham tanggungjwab yg perlu dilaksanakan. Peluang dan ruang ini hanya hadir seketika , muga sempat kita mensyukurinya.


Kepada Wan Fauziah, bekas staff BTP merangkap sahabat saya yg berkhidmat di JAKIM, teruskan tebarkan info dan ajaklah seramai mungkin rakan2 FB kita utk menyemarakkan & mensyukuri  alam yg tercipta. Terima Kasih ALLAH atas pertemuan ini.

4 comments:

umiazuddin said...

Salaam Ain,

Wah! Ain masuk TV ker?! Aisey, rugi kak chiq termiss sudah! Kak chiq tgk TV9... Upload la ke Youtube :)

Alhamdulillah, kak chiq pun sempat menyaksikan GM smalam, tapi tak leh solat ler pulak... beberapa bulan lalu pun sempat jugak kak chiq saksikan GM separa tapi masa tu dok excited sangat sampai tak teringat nak solat... astaghfirullah..
Beruntung Ain berkesempatan bersolat jemaah di MN. Oh ada khutbah ek? Kongsi la nanti apa yang disampaikan tan sri imam tu, ye?

Subhanallah memang Allah tidak pernah menjadikan sesuatu dengan sia-sia.

VpeaceV

ainhany said...

salam kak chiq

hehe..satu kebetulan jer tu..

ohh syukurlah sekurang2 kita sama2 memndang ke atas..ats itu tinggi atas itu berkuasa dan atas itu lambang harapan kita..

jgn risau kak chiq, akan berlaku lagi fenomena alam nie bulan jun insya allah. Semuga kita diberi kesempatan ALLAH lagi.

tika GB awl thun ni, ain pun sekadar memandang ke langit dan sesekali tenguk skrin kt MN. sekadar duk dengaq kutbah kt luar masjid je...huuhu


Yea KC, solat GB& GM adalah sunat muakkad dn dituntut laksanakan dan afdalnya berimam kerana bacaannya lebih panjng( dilksanakan tika itu)tetapi solat seorng pun digalakkan kerana solat ini melambangkan kesyukuran kita atas percaturan cakrawala..tiada siapa yg berkuasa...:(

SUBHANALLAH

tmekasih KC, syg KC

Anonymous said...

ceq pon tak tgk brita..tv kat umah masuk bengkel daa...

ainhany said...

salam ceq,

TV boleh juga p servis kan...kalau hati pun boleh servis kan baik...
setiap berlaku ada hikmahnya