Monday, April 25, 2011

Mudah tepat selamat

Sudahkah anda menyempurnakan urusan percukaian tahunan 2010  Jika belum ..ayuh segerakan...Gunakakanlah perkhidmatan e-filling...sebelum terlewat..


Sebenarnya saya termasuk  di kalangan warganegara yang suka berurusan di saat akhir.... Walaupun boleh diuruskan dengan segera tetapi sikap  suka menangguh-nangguhnya tetap menjadi pilihana. Mungkinkah ini juga sikap majoriti rakyat Malaysia?   Ketika di saat akhir berpusu-pusu ke pejabat pos, pejabat trafik maupun  kaunter LHDN bagi menyelesaikan segala urusan. Dulu semua orang kalut dengan saman dan myEG...sehingga  server breakdown dan macam-macam lagi masalah kesesakan maya dan bukan maya.  Kini sebelum berakhirnya APRIL ini LHDN pulak akan diserbu...lSekalung tahniah  diucapkan buat  ANDA warganegara yang tepat dan cepat menunaikan tanggungjawb . ANDA memang prihatin dan BIJAK 

sikit jer...
Alhamdulilah, pagi tadi saya telah menunaikan tugas saya. Tahun ini juga permulaan buat diri saya menyempurnakan efiling tanpa berurusan di LHDN jln duta lagi...Bukan tak yakin dengan diri sendiri tetapi ada kepuasan bila berada dalam suasana aura warganegara Malaysia yang membayar cukai .Mungkin inilah kesakmaannya bila ada orang yang rela menonton bolasepak di stadium walaupun TV menyiarkannya secara langsung..Terima kasih kepada kak Mas yang memantau dan membantu urusan e filing saya tadi..Segala checklist telah dikemaskini bagi memastikan tiada sebarang kecuaian memasukan data. Penyimpanan resit2 dan penyata  berkaitan membantu memudahkan urusan..Antaranya :
1) Penyata pendapatan tahunan 2010
2) Penyata tahunan insuran
3) Resit pembelian buku-buku
4) Resit2 zakat
5) dll
 
Sejak dari permulaan mengisi borang dulu lagi, saya sering mengajak diri saya bersyukur dan bergumbira
setelah menyempurnakannya.... Ini lah aturcara tahunan yang perlu dilakukan selagi bergelar penjawat awam . Mengira resit2 pembelian buku yang  boleh dijadikan rebat untuk pengecualian cukai menjadi satu platform juga untuk saya mengenal pasti pelaburan kearah pembelian buku. Ini bukan saja sebagai penanda aras bahkan meningkatkan budaya membaca .  Begitu juga dengan pembayaran zakat..saya sering berazam untuk menambahkan nilai zakat tersebut dari masa ke semasa...Saya amat berharap dan mendoakan muga ALLAH memberkati rezeki yang diperolehi dan tiada tuntutan haq orang lain yang saya abaikan.
BUKTI!! Resit ini tak perlu tandatangan
MUDAH TEPAT SELAMAT..Jooooooommmmm

2 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Ain

saya belum buat lagi
tengah sebuh buat persiapan majlis pertukaran bos, besok petang, selasa

Wassalam

ainhany said...

Waalaikumusalam tuan hj,

masih ade waktu lagi...insyaALLAH sebelum tamat tempuhnya pasti dapat diselesaikan urusan ini..

Hai pasni dapat bos baru atau TH dilantik memangku...Alhamdulilah
terimaksh