Monday, April 25, 2011

satu pertemuan: Terimalah aku seadanya...

DenGan nama ALLAH yang Maha Pengasih Penyayang.

Benarlah janji ALLAH itu…!!Bersandarkan dengan “insyaALLAH, mudah2an, doakan, ’ itulah antara tuturkata lisan mutiara insane yang saling mengharap namun lebih berharap dengan izin ALLAH jua. Dengan cuaca yang berdentum dentam dan mendung yang berarak sakan bagaikan satu petanda amarah ALLAH. Namun adalah lebih mudah merelakan kerja ALLAH ini tanpa menghina bahkan mendesak…Doa sentiasa bersemat, Ya ALLAH mudahkan urusanku ..misi ku masjid As syakirin baru bermula….ada dua lagi destinasi yang perlu ku tempuhi. Andainya ini satu kebaikan, infakkanlah pahala atas roh ayahandaku dan susurilah perencaraan ku dengan jalanan yang selamat dengan mudah..

NAMUN cuaca gelap dan angin kuat tadi telah bertukar menjadi suasana yang amat mendamai selepas 3 jam berlalu.. Usai SOLAT asar, sujud syukur ku pada MU robb. Masihku ingat gurauan ustaz Fauzi Mustafa berkata dlm talkshow “kau dan aku ke syurga” tadi , apakah gurak gumpita dan guruh sambung menyambung ini petanda kemurkaan hadirin di majlis anjuran nisa’wilayah ini?? Nauzubillah…sekiranya ada ianya satu kebetulan dan tiadalah kita mengetahui hikmahnya melainkan ALLAH jua. Sama-samalah kita beristifar.

Kemudian saya meneruskan misi 2 ke PWTC. Ini merupakan hari kedua Pesta buku 2011. Membuat survey buku2 dan lokasi penerbitan adalah feel saya setiap tahun. Selain itu saya menanti2kan panggilan dari seorang yang tak pernah saya jumpa, tak penah saya bicara tetapi hanya mengenalinya menerusi TERIMALAH AKU SEADANYA…(saya suka tagline ini)  Sambil itu saya meninjau booth2 yang ada disekitar ruang legar sahaja bagi memastikan tiada kebocoran waktu berlaku sepanjang penantian tersebut.

Subhanallah, Alahmdulillah, Allah Akbar
WANTED
Dengan izin ALLAH jua kami bertentang mata….dari maya ke reality. Salam dan pelukan silaturahim dengan perasaan terharu bercampur kegumbiraan teramat atas pertemuan ini..Segalanya bermula dari komen blog..Tulisan dan gaya bahasanya amat bersopan, memiliki dekorasi seni tangannya yang halus dan teliti… Watak keibuan jelas terpancar di wajahnya yang amat softspoken. Segan bercampur malu, bila ‘kesopanan dan kesusilaannya dibandingkan dengan saya ni. Dengan baik hati kak Ina memperkenalkan anak-anaknya (Aiman & aleeeya) dan Mr Hubbynya. Terharu sangat dengan keceriaan mereka sekeluarga walaupun hampir 5 jam ‘penerbangan’ dari Manjung ke kL ( lama tu kak oii..ceq dah boleh sampai kedah laa lgu tuuu) Saya mengkagumi juga sikap Mr Hubynya yang turut memberi sokongan tenaga dan moral dalam menjayakan pertemuan ini. Biarpun tersesat seketika mencari lokasi PWTC namun tetap memberikan komitmen atas pertemuan kami . Semuga ALLAH menganjari pahala jua. Jazakallahukhiron

niela aleeya..
Secara jujur, segalanya bermula dari satu janji dengan anakanda aleeya sebagai pembakar semangat membaca...Syukur segalanya telah saya sempurnakan dengan pertemuan ini.. Terima kasih sayang, leeya mgg anak yang hebat. Bijak membaca sejak usia 4 tahun dan pandai bermanja..Ucu suka melayan anakanda leeya pilih majalah Asuh. Kalau boleh leeya macam nak semua-semua…hihi . Ada baiknya juga kedatangan kak ina di lewat petang dengan selesa mengunjungi booth2 ini. Kini bolehlah dijadikan agenda tahunan juga untuk kak ina dan family memborong buku2 ilmiah...Boleh tahan juga buku2 dan gambaran kecerian sepanjang di KLIBF2011 yang dikOngsikan di blognya. Tahniah kak...jangan serik datang  lagi.

Di kesempatan ini jugaklaa saya kian mengenali kak ina secara tak langsung...terpancar nur diwajahnya…seorang ibu yang sabar dan penyayang. Aura keceriaannya membuatkan sehingga kini saya masih merasainya.. Betapa bahagianya bila agama, kejujuran, kasih sayang menjadi teras dalam kerukunan rumahtangga. Walau hanya seketika bersama kak ina atas tuntutan lain pula (misi 3) saya terpana dgn kata2nya.. "kak ina tak nak lepas tangan ucu..tak puas..". hihi...Hakikatnya mgg ucupun sedih dengan perpisahan ini tapi.....Terasa bertuah sangat dengan caturan hidup hari ini. Alhamdulilah, mgg gumbira bertemu denganmu... Tapi apa nak buat kak, secara praktikalnya inilah kelapangan yang ada dan wajib ucu manfaatkan sebagai bekalan di sana nanti. Apa yang ada dikongsikan dan saya memohon ampun maaf, dzahir bathin atas segala kekurangan dan kesulitan sepanjang pertemuan kita. Saya akui kelemahan diri sebarang teguran dialu-alukan. 

YA ALLAH berkatilah hubungan silaturahim antara kami,
Bekalkan kami nikmat iman dan islam selamanya
Bahagiakanlah rumahtangga kak ina sehingga kiamat
Muliakan mereka disisiMU dan permudahkan urusan mereka.
Amin
TERIMA AKSIH ALLAH...terima kasih kak Ina

Ralat: kenapalah tak teringat nak capture pic mnggunakan" telepon cute" saya..masa dok tenguk2 buku  tu ada juga snap...satu khilaf ucu nie...mhn ampun dengan tanpa izin ucu dah penduakan pic2 dari blog kak ina. 


hari kedua...masa nie ramai pengunjung lagi...
 JOM KE PESTA BUKU KL 2011

4 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Ain

moga ukhwah berkekalan

Wassalam

ainhany said...

Waalaikumusalam THR,

insyaALLAH.
Mudah-mudahan bergitulah.
Ukhuwah fillah..

TERIMA KASIH

azlina said...

assalamualaikum ucu....

Telalu tinggi penghargaanmu terhadap akk ucu...rasa tidak selayaknya menerima kata-kata indah darimu dik...
keluarga akk masih banyak kekurangan dan kekhilafan....
akk insan biasa yang lebih banyak keburukan dari kebaikan...
malah berasa amat bertuah di pertemukan dengan dirimu seorang insan yg penug dgn kasih dans sayang dan di beri allah peluang untuk kita bersilaturrahim.....
semuga dirimu sentiasa dalam kasih dan sayang allah selalu..

ainhany said...

Waalaikumusalam wbkth kak,

TERIMA KASIH ALLAH
TERIMA KASIH KAK INA

Anggaplah ini satu penghargaan daripada ucu..Bila kata hati berbicara..segalanya benar belaka..Sesungguhnya ALLAH mntakdirkan pertemuan dan bicara ini jua..terimalah seadanya...ucu akui kelemahan diri dan sedang berusaha menjadi lebih baik dari hari ini..doakan ucu.

Bila akak gmbira ..ucu pun gumbira.Alhamdulilah.TQ sis