Tuesday, April 12, 2011

Bila ujan...

YA ALLAH berikanlah akal yang sihat, petunjuk yang benar, pemanduan berhemah dan keselamatan buat pemilik kereta ini juga kenderaan2 lain yang menggunakan kemudahan AKLEH. Melihatkan model kereta, pasti kita mengandaikan pemilik ini mempunyai pelbagai fasiliti keselamatan pada keretanya...Namun malang seribu kali malang....lampu signal pun tak ade.. Dalam suasana hujan lebat semalam, kadar pemandangan menjadi kabur, tetapi  tanpa rasa bersalah, pemandu ini dengan senang hati menciluk..Sudahlah signal pun tak diberi...merbahaya dan menyusahkan mana2 kenderaaan yang berhampiran...Agak2 laa bila gajah menyelit...ruse, kancil, angsa,sawi, macamane,....(metafora )

Sesuatu yang menyusahkan hendaklah dihindari..Tatkala hujan, sewajarnya kita lebih berhati-hati... Elakkan diri dari menjadi sebab atas kecuaian kita. Walaupun maut tak dapat dielakkan, tetapi sekurang-kurang jadilah pemandu yang tahu tanggungjwab di jalan raya... Ingat keluarga tersayang dan sayangi orang disekeliling kita...Apakah kita mahu kubur kita disumpah seranah berterusan atas 'amalan yang ditinggalkan". Nasihatkan ini buat diri sendiri juga.... ASTAQFIRULLAH 


Sama-samalah kita bersyukur, biarpun sapa pemandunya...kita adalah pemandu yang berhemah dan sentiasa sabar. Janganlah menongkah arus dan ikutlah resmi padi.. Saya teringat untuk berkongsi pandangan Prof Dr Muhaya...kita adalah sungai kehidupan...Apakah kita malu keledak berterusan dalam sungai hidup hingga mengundang pelbagai penyakit...Atau kita menjadi sungai yang bukan saja mengalirkan air yang jernih tetapi juga dapat mengairi persekitarannya...Ayuh sama-sama kita berubah....menjadi lebih baik dan memperbaiki diri dari masa kesemasa..Semuga ALLAH mmberi hidayah buat pemilik kenderaaan berkenaan....
Hidup satu universiti kehidupan..

3 comments:

Kakzakie said...

Assalamualaikum Ain,

Moga Ain dan keluarga sihat hendaknya.

Kakak pun suka dengar bicara Dr. Muhayah di radio IKIM. Macam sama selera kita.....

Kat JB ni bila petang hujan, macam nak sambut kita balik pulak kan. Itulah rahmat Allah yg tanpa di duga akan diberikan pada kita bila-bila sahaja...

ainhany said...

Waalaikumusalam wbkth kak zakie,

Alhamdulillah sihat, muga akak n family juga sihat sejahtera.

Betuila tu, jika kita memandang sesuatu itu sebagai hikmah, kita seolah berbicara degan alam..betapa kita saling memerlukan dan mnghargainya...

Sama2lah kita beramal daripada motivasi dan sentuhan prof dr..
Setiap kita adalah HEBAT ..Amin

Terima kasih kak Zakie
Terima kasih ALLAH

kak Erna said...

assalam ainhany..
alhamdulillah ain selamat..
semoga ain sekeluarga dilindungi.