Wednesday, August 18, 2010

Semanis Kurma


Dengan NAma ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Rasulullah saw bersabda:
"Sesiapa yang menyediakan makanan berbuka bagi orang yang berpuasa baginya ganjaran seumpama pahala orang yang berpuasa tanpa mengurangi sedikitpun pahalanya "
( Hadith riwayat Baihaqi dan Ibn Khuzaimah )

Menyediakan makanan berbuka kepada orang yang berpuasa sekalipun dengan beberapa biji tamar atau segelas air besar besar  ganjarannya..Pertamanya kenyataan ini saya tujukan buat emak dan almarhum ayah yang tak jemu2 menyediakan makanan berbuka buat anak-anaknya. Dengan sulaman air tangan emaklah dari dulu hingga kini saya menikmati dan bahagialah emak dengan janji2 ALLAH ini.Terima Kasih emak dan ayah yang sentiasa mmberi ..

Ketika saya di kampung juga, ada orang mengedarkan kurma2 sebagai hadiah selepas solat terawih. Jadi bayangkanlah bila mereka berebut-rebut bersedekah kurma yang lazimnya di makan semasa berbuka pastinya bakal memperolehi janji2 ALLAH ini. Sementara di  pejabat pula, ada beberapa syarikat yang mengedarkan kurma untuk kami. Yang nyata kami menerimanya dengan niat semuga ALLAH melimpahkan rezeki buat mereka yang memberi dan dibersihkan dari segala unsur syubhat.

Dan kurma ini jugalah sebagai tanda jalinan ukhuwah bermula. Betapa terharunya menerima sekotak kurma yang segar dan bertangkai pemberian seseorang teman maya. Allah jua yang Membalasnya, betapa pemurahnya  seorang 'kakak' ini. Saya hanya mampu bersyukur dan berterima kasih atas kemanisan dan huluran ini. Nukilan spontan..
kenal tanpa rupa
berbicara tanpa suara
itulah kenyataannya
keindahan dlm PDKM

Pertemuan itu tak dirancang
sekadar merencana kepulangan
antara CRV dengan d'kriss
bertamu di ruang masjid


Mengenalinya sedikit cuma
tpi hatinya begitu mulia
melebar senyum santun bahasanya
berbudi mulia kak zie namanya


Semanis kurma itulah semanis nikmat yang bakal dikecapi..InsyaALLAH . Terima kasih kak Zie( pernah dinobatkan sebagai antara jaguh pecut PDKM 2009). Terimakasih dan jazakillahu khoirun kathira. Saya  tak mampu mmbalasnya, melainkan merafak doa kpda Robbul Jalil agar segala amal kebajikan yang diterima, dihulur, ditabur, diberi dan segala kebaikan digantikan ALLAH dengan pahala yang berganda dan di murahkan rezeki yang berterusan. (credit buat CL@PDKM). Amin

Sama-samalah kita memeriahkan suasana Ramadan ini dengan bersedekah, menghulur dan merebut ganjaran nikmat ALLAH sepanjang tempuh sebulan ini.....Semuga kita juga di lembutkan hati untuk  menjadi seorang pemurah. Wallahuaklam

2 comments:

Ummi Humaira said...

salam Ain...

lama tak dengar cerita Zie , kemana dia menghilang .

ainhany said...

waalaikum salam chaq

iyeke? nnti ain sampaikan.Chaq boleh jumpanya di MWPKL...saf depan. .InsYaALLAH