Tuesday, August 10, 2010

Bermulanya RAMADAN

Dengan Nama ALLAH yang Maha pemurah lagi Maha Penyayang

Hari ini merupakan penghujung Syaaban dan tika Maghrib menjelma, bermulalah bulan baru kalendar islami. Ramadan al karim akan menjelang lagi......
Untuk.kedua kalinya, Ramadan disambut  tanpa ayah lagi.  Dan untuk kedua kalinya seingat saya, saya tak pulang menyambut permulaaan Ramadan bersama family. Jika tahun lalu, saya cuba lari dari kesedihan dan kerinduan pada ayah .....tpi kali ini saya tersepit dengan tugas dan tanggungjawab yang harus diselesaikan. Begitu juga himpitan waktu dan cuti yang terhad membataskan saya untuk bersama emak di kampung.

Namun begitu telah saya nukilkan pada kakak , hujung minggu ini, jika berkesempatan kita kan bersahur dan berbuka bersama juga. Begitulah perencanaan manusia, merancang untuk melaksanakan sesuatu walaupun di luar jangkauan kita. Kita merancang, Allah juga merancangan dan DIAlah sebaik2 perancang.

Untuk memurnikan sambutan ramadan kali ini, saya akan mulai dengan berjamaah di surau. Untuk kali pertamanya juga, hasil sumbangan dermawan dan kutipan jemaah, surau Al Hidayah, Dato'Ahmad Razali telah  dilengkapi dengan aircond. Pastinya jemaah kali ini mendapat keselesaan beribadat. Alhamdulilah.    surau ini menggamit para jemaah untuk memakmurkannya..Ayuh sama-samalah kita beribadat.

Di kesempatan waktu yang ada ini juga, saya memohon ampun atas sebarang khilaf sama ada yang disedari ataupun tak kepada semua yang  mengenali saya. Sama-samalah kita memuliakan ramadan kali ini dengan pengisiannya. Semuga Ramadan 1431H lebih baik dari tahun sebelumnya

Ahlan wasahlan ya Ramadan
Ya ALLAH, ampunilah kami 
terimalah ibadat, taubat dan doa kami
jadikanlah diri kami sebaik2 hamba yang mensyukuri, mengkagumi dan mencintaiMU
Ampunilah dosa kedua ibu bapa kami, ampunilah dan kasihanilah mereka
Sihatkanlah tubuh badan kami 
bagi menyempurnakan misi ibadah kali ini
amin

JOM -->sama-sama kita berniat puasa, memulakan terawih pada malamnya dan bersahur pada paginya..
Quran+qiyamullail juga menyusul...Insya ALLAH

- wallahuaklam-

2 comments:

Nur_Ma said...

Salam Ramadhan Al Mubarak,sama2 rebutlah peluang untuk menjernihkan tautan hati kehambaan kita terhadap Allah..moge2 kite mendapat Keampunan dariNya,.insyaAllah... Selamat menjalani ibadah ...

ainhany said...

--> nur

Salam Ramadan.
InsyaALLAH mudah-mudahana hati seumpama kristal yng memncarkan iman..subhanallah..ayuh kita mulakan!!