Monday, March 1, 2010

Al Fatihah buat Blog Ku Utk Semua

Mengembara seketika di blog mama Asha, saya terpanggil untuk mengunjungi blog ini:   
http://hamiza-nky.blogspot.com. KAMARIAH BT MD YUSOF (HAMIZA-Nama panggilan ).. kini pemiliknya telah dijemput mengadap ALLAH. Dikategorikan di usia yg masih muda dan mula menulis blog pada july 2009. Catatan peninggalan almarhumah adalah catatan informatif dan motivasi. Sungghpun  tak mngenalinya semasa hayatnya ada namun bukanlah penghalang utk kita bertemu dalam damensi yang berbeza.

Khamis, jumaat dan sabtu(4-6/2/2010) adalah waktu cemas buat almarhumah utk bertarung dengan kesakitan.  Penderitaan yng ditanggungnya selama ini mungkin tak sama dengan 3 hari yg kemuncak ini. Inikah petanda sakit itu ??? Apakah kita masih alpa dengan signal kematian di kala kesakitan... Termenung seketika, ada kematian mengejut dan ada kematian secara perlahan...Namun destinasinya tetap sama...

Saya berharap anda semua dapat memaafkan Arwah sekiranya terlanjur kata dan sebagainya. Semuga dapat dimanfaatkan artikel-artikel yang telah dipostkan oleh beliau sebelum ini. Semoga segala yang baik  dipanjang-panjangkan ,mudah-mudahan Allah memberikan ganjaran kepada Arwah  Semuga ditempatkan almarhumah bersama dgn 0rg2 yang beriman. Aminn..( petikan asal yg diedit )

 Ayuhlah kita koreksi diri sendiri, sejauh mana kita bersedia menghadapi andai kematian mnjemput kita. Salam bersahut malaikat yg mematahkan tulang2 bermula dari hujung kaki kita...adalah kita sedar???? Hanya keimanan dan ketaqwaan meredakan kesakitan tersebut. Bersediakah kita menghadapi detik2 terakhir seorang sahabat yang kita kunjungi...segalanya perlu kita fikir2kan...semuga kita tak menyesali.
Perbanyaklah mengingat kematian.
Seorang hamba yang banyak mengingat mati maka Allah akan menghidupkan hatinya dan diringankan baginya akan sakitnya kematian. (HR. Ad-Dailami)

UNTUK RENUNGAN & JOM AMAL:
Seorang mayat dalam kuburnya seperti orang tenggelam yang sedang minta pertolongan. Dia menanti-nanti doa ayah, ibu, anak dan kawan yang terpercaya. Apabila doa itu sampai kepadanya baginya lebih disukai dari dunia berikut segala isinya. Dan sesungguhnya Allah ‘Azza wajalla menyampaikan doa penghuni dunia untuk ahli kubur sebesar gunung-gunung. Adapun hadiah orang-orang yang hidup kepada orang-orang mati ialah mohon istighfar kepada Allah untuk mereka dan bersedekah atas nama mereka. (HR. Ad-Dailami)

"hadiahkan hari ini utk 'mereka' kerana esok kita juga seperti 'mereka'"
AL FATIHAH buat almarhumah Hamiza

7 comments:

Atikah said...

Salam kak...

Al-fatihah untuk arwah...
semoga rohnya di tempatkan dikalangan para solihin...

~aSHa~ said...

bagusnye entry akak ni...lebih lebih baik malah jauh lebih baik dari yg sy buat...thanx kak...sy sgt suka...

(sy ni otak gile2...skit...tu tak tercapai sy nak buat mcm ni...so terasa teruja tgk karangan / coretan /olahan org lain)

ainhany said...

salam

dik atikah
amin...mudah2an kita pemurah dan suka mmberi...takkan miskin org yg suka bersedekah...nnti kita tanya pendapat ummi pulak.hihi


asha,
credit tetap diberikan buat asha jugakan..:) kita sama2 sering ingat mngingat...kematian itu pasti...

(gila2 ke lagi2...hihi,,asha pun tak kurang hebatnya...tmekasih) asha..

Kamsiah said...

salam
alfatihah...semoga damailah arwah disana,dipermudahkan urusannya...

ainhany said...

tmekasih kak Kamariah

salam ukhuwah dan tmkasih atas doa diiringi. AMIN

Azrai Ahmad Zamri said...

salam ziarah..
semalam dia, entah es0k lusa giliran kita?..bukan sekadar menjadi coretan manusia, m0ga catatan amalan kita diterima yG Esa..
al-Fatihah...

ainhany said...

salam azrai

setiap lorong kehidupan itulah yg menjejaki kita di alam akhirat. Muga pejlanan yg selamat dan laluan yg mudah utk kesana.amin
tmkesih