Thursday, July 2, 2009

malam jumaat


Malam ni malam jumaat...bermulanya penghulu segala hari

Ayah apa khabar ...?
dah masuk minggu ketiga hari ni...bermakna 21 hari ayah tinggalkan saya, mak , kakak2, abang2, adik, 52 org cucu dan 17 org cicit . Hmm.. terasa sepi kehidupan ini bila orang yang kita sayang telah tinggalkan kita...

Tapi ayah jangan risau...anakanda yakin kami semua akan mengirimkan seberapa banyak doa, sedekah dan kebajikan serta ilmu2 yang menjadi amalan ayah kami akan teruskan.

Antara yang mengingatkan saya semasa hendak tidur ayah pernah memesan m'baca ayat kursi sebagai pendinding diri-tadah tangan mcm berdoa kemudian tiup kiri, kanan,depan, belakang dan last sekali sedut/tarik nafas agar masuk terus ke dlm jiwa. ( Bgitulah kata2 ayah yg masih diingat)

Sebenarnya rahsia ayat kursi jugalah yang mengingatkan saya sewaktu belajaq Quran dengan ayah. Kenapa setelah berpuluh kali mahir membacanya dia masih tidak mengubah...Rupa-rupanya ayah nak saya menghafalnya secara tak langsung. Terima kasih ayah kerana menyampaikan ilmu dan mengajarkan saya mengenal huruf alif baa taa.....
Saya pasti amalan2 yang memanjangkan pahala buat ayah akan terus saya amalkan..

Insya ALLAH....seperti minggu yang lepas, malam ni saya akan ke masjid kg baru. Berbuka , bc yasin , btahlil, juga mengamalkan bacaan"ratib khas" ( hanya ada di masjid ini - sayu dan dialun dengan begitu tertib dan tartil ). Segala kebajikan tu untukmu ayah.

Doakan anakanda sihat, diberi kelapangan dan kemudahan untuk membuat kebajikan.

Saya hargai artikel tentang kematian,alam barzah, doa2 untuk simati etc.
Terima kasih kawan2 yang memfwdkan dan dapat kita kongsikan.
Hari ini untuk ayah...esok2 untuk diri sendiri.....

..sambungan
2july2009

No comments: