Thursday, July 2, 2009

selamatkan kami


Seusai doa solat isya malam tadi, imam memohon para jemaah utk menunaikan solat hajat memohon dijauhi dari wabak yg melanda sekarang. Kata pak menteri saya wabak selesema babi, tapi menteri kesihatan kata influenza A H1N1. WHO kata sweinflu.

Komen sikit
:
Berdasarkan pengalaman dulu2 "swein brigtten" memang bermakna babi. (Swein itu babi la. Sweinflu =x?). Nak cari nama pig kt germany memang tak jumpa. Kalau nak juga cuba la cari makanan tu kat kedai kebab turki muslim. Ada dijual seperti nugget tapi penjual itu akan maklumkan..."haram-haram, lak!"( ini makanan haram- tak boleh makan). Hhmm..pandai juga rupanya .. Inilah nasib penjual kebab di negara asing yang menyediakan makanan haram atas permintaan pembeli. Yng halal jelas, yang haram pun jelas...hukum HARAM menyediakan makanan begini telah dipandang ringan oleh segelintir masyarakat di Maint dan Berlin, Germany. Oleh itu, berhati-hatilah semasa dan ketika berada di luar dari Malaysia. Alhamdulillah saya benar2 teliti bab makan yang menjadi darah daging ni....

Seperti yang diketahui penyakit selsema babi atau virus H1N1 telah menjadi wabak yang merbahaya. Negra kita telah menjangkau 58 orang yang disahkan dan Mesir 40 orang. Malahan dalam berita ikhwanonline menyatakan kemungkinan virus selesema babi ini akan bergabung dengan virus selsema burung. Ia akan menjadi lebih merbahaya. Mudah2an, Allah menjauhkan kita dari perkara tersebut. Oleh itu langkah yang diambil oleh masjid kg baru memohon supaya ALLAH menjauhi kita dari wabak ni harus diikuti oleh semua masjid2. Doa senjata muslim, doa adalahpengharapan dan doa adalah ibadat. Kehidupan hari ini juga adalah doa semalam.
Jom berdoa!

SEMUGA KITA TERSELAMAT DAN DISELAMATKAN

No comments: