Tuesday, July 27, 2010

Indahnya malam nisfu

Ya..Nisfu syaaban 1431H datang lagi...kini saya mengerti kehadirannya dinanti oleh sebilangan manusia dan peluang yang ada pastinya direbut. Malam tadi d'va secara sengaja dipandu ke masjid Muaz bin Jabbal.  Suasana dan kemeriahan jemaahnya kali ini berbeza dengan suasana malam Jumaat. Masjid ini menjadi destinasi cinta kepada hamba-hambanya yang dibukakan hati untuk memakmurkannya.

Jemaah muslimat melimpah hingga  ke ruang solat yang tak berkapet.. inilah nikmatnya beribadah..tanpa mengira status atau pangkat di hadapan  ALLAH kita tetap hamba..Kita sama-sama mengadap, mengadu, memohon dan bermunajad kepada yang MAHA MELIPUTI segala sesuatu..Inilah YANG MAHA BESAR, MAHA LUAS, MAHA MENGETAHUI yang mempunyai 99 namanya..

Seusai maghrib, yasin dibacakan dengan diniatkan: mohon dipanjangkan umur di dalam kebajikan, mohon dimurahkan rezeki yang halal dan mohon ditetapkan iman dan Islam, mati di dalam iman dan pohonlah segala yang baik. Inilah pengalaman terbaru dipelajari apabila dipakejkan sekali yasin dengan satu niat dan dibuat secara jamaah. Lazimnya dibaca tiga kali beserta tiga kali niat. Apapun ibadah perlulah ada niat dan jangan taksub kepada kelebihannya... Tugas kita beribadah dan ganjaran pahalanya, ALLAH jua yang mencatatnya. beramal dengan ikhlas, yakin dengan janji ALLAH dan teruslah beristiqamah dalam ibadah.

Mengijak malam ke 15 syaaban, menandakan kita sedang bergerak di ambang Ramadan..Bermulalah iktizam untuk terus beribadah sehingga menjelangnya Ramadan...Kepada mereka yang masih belum sempurna puasa ganti(khada) di WAJIBkan melangsaikannya dan kepada mereka yang tak pernah berpuasa sunat dimakruhkan berpuasa lagi...Bersempenanya juga disunatkan berpuasa esok harinya. Seandainya catatan ini satu percanggahan, saya mohon diperbetulkan ...

Indahnya 15 ini sebagai satu refleksi selain mengajak jemaah mendekati masjid. Saya membayangkan  andainya esok.lusa, tulat dan seterusnya, masjid-masjid kita terus menjadi onestop ibadah ...AJK masjid boleh meneruskan kesinambungan aktiviti sehingga Ramadan tiba.

Solat isyanya pulak di imamkan IM- Asyraf Ridzwan. Subhanallah....bacaannya begitu tartil dan  nyaman di dengar. Saya  tak pernah mengenalinya bahkan tak pernah melihatnya di Astro. Tetapi saya masih terngiang-ngiang suaranya..Subhanallah beruntungnya diri ini berimamkan seorang yang anak muda yang memiliki kelebihan suara, ilmu dan kelebihannya tersendiri. Tahniah kepada Masjid Muaz yang memberi peluang kepada generasi muda memakmurkan masjid,  auranya bakal menjadi magnet untuk generasi akan datang. Insya ALLAH. Namun begitu, janganlah meletakkan kesempurnaan ibadah kita kerana sesuatu...taksub bakal mengundang kemurkaan ALLAH . Anggaplah inilah kelebihan yang hanya ada disini dan masjid sentiasa terbuka menggamit jamaah walau dimana kita beribadat, kita tetap mengadap yang MENCIPTA..Allah Akbar.

Last but not least, jamuan nasi talam dihidangkan. Menu yang sedap untuk dikongsikan empat org setalam..Menunya nasi putih, ayam masak merah, sambal sotong,sayur dan kari kambing..Makan jamaah nie banyak hikmahnya...semuga ukhuwah yang ada semakin subur dan sebelum pulang, diberikan sebungkus bihun dan dessert....Alhamdulillah menu bersahur  telah didelivery . .
Kita merancang, ALLAH juga punya perancangan dan DIA lah sebaik2 perancang
wallahuaklam

No comments: