Thursday, September 10, 2009

catatan kembara

Bersama keributan manusia mencari-cari tempat untuk berbuka, saya menyusuri celah-celah kotaraya bersama KRISS peninggalan ayah. Kenapa manusia terlalu sibuk dan peka dengan waktu berbuka tetapi mengabaikan waktu bersolat. Sedangkan kekasih itu sentiasa menanti dengan penuh rahmat orang-orang yang bersolat. Walaupun doa orang yang berpuasa mudah diperkenankan tetapi sejauh manakah pula kita mengambil kesempatannya....

KRISS(KAW6578) semakin dewasa jika dibandingkan dengan seniornya SUZUKI 80(KAC9598). Namun kedua-dua mempunyai catatan tersendiri....SUZUKI pernah membesar dengan zaman reformasi , mengenali teratak DSAI, markas pas di melawati dan juga bangkit di celah-celah pembangunan KLCC. MATIC menjadi perhentian sebelum berpindah ke Bukit Kiara.

KRISS lebih faksibel dan ligat di kota raya sekitar jalan Ampang ke Bukit Kiara sebelum berhijrah ke angkasa. . Bersamanya kami bermandikan pancuran lelangit tuhan dan kedinginan pagi yang lembut di redah tanpa rasa bersalah. Pengalaman meredah banjir kilat menjadi kenangan manis. Mengenali hati budi dan sikap pengguna yang mudah menghulur bantuan di saat memerlukan. Menerusi KRISS , YAMAHA kita belajar, memerhati dan berdikari. Alangkah indahnya bersamamu kini...

Dan kali ni peluang D'viva(6078) mengembara. Langkahnya makin panjang namun talinya masih terbelit pada keagamaan dan kebajikan . Indah bersamanya tapi waktu yang bijak harus diperuntukan. Maklumlah meredah kotaraya ketika waktu kemuncak adalah satu peluang menguji kemahiran memandu. Dipandu d'viva supaya mengenali rumah ALLAH yg tersergam bukan sekadar untuk dibanggakan tetapi juga dimakmurkan. Pada ALLAH jua saya mendoakan supaya beristiqamah dan dapat meneruskan kembaraan. Terasa teruja dan kena menguja d'viva supaya rajin bangun malam dan teruskan pencarian dalam kembara mencari lailatul qdar...oh alangkah indahnya andai lailatulqadar ku temui..(laksana RM83 juta dlm bank...hehe?)

Sesungguhnya kita tak mengetahui sesuatu keindahan sehinggalah kita melihat ke belakang yang ditinggalkan dan memandang ke hadapan yang bakal ditempuhi. Sesungguhnya setiap sesuatu kejadian ada hikmah yang tersendiri...Fikir2kan, Renung-renungkan apakah kebajikan awak hari ini......???Tetapkan arah, perbetulkan niat dan ayuh kita mulakan perjalanan dengan bantuan ALLAH , redza MAK dan restu family.

Doakan saya mak....anakanda terlalu banyak menyusah dan membebani mak..maafkan anakanda mak

No comments: