Monday, September 11, 2017

Sultan Kedah mangkat

Bismillahirohmanirohim

Dengan Nama ALLAH yang Maha Pengasih lagi Penyayng


Sebagai rakyat KEDAH DARUL AMAN, saya turut ucapkan takziah buat kaum kerabat diraja Kedah di atas kemangkatan baginda Sultan Abdul Halim Muaazam Shah. Memayungi Kedah negeriku selama hampir 59 tahun bagi satu  tempuh yang panjang.

Sejak sekolah rendah, menengah dan politeknik lagi, dinding kelas saya  pasti dihiasi dengan gambar baginda sultan dan sultanah Kedah. Inilah pengalaman satu tika dulu sebelum saya melangkah meninggalkan alam persekolah di Kedah. Cukuplah saya katakan pemerintah almarhum sultan adalah dalam tempuh yang lama.

Menurut mantan Tuan Mufti Kedah, Dato Badarudin  ketika dalam sesi pengajian ilmu  di AU5 dulu, antara rahsia kesihatan almarhum tuanku ialah baginda mengamalkan meminum madu setiap hari. Madu yang dihantar terus dari pemungut madu di Baling (kalau tak salah saya) . Mengamalkan madu satu menu sihat makanan sunah.

Saya juga pernah melihat dari jarak dekat wajah almarhum Tuanku di Masjid Negara ketika meraikan ulang tahun YDPA . Baginda  berjalan tanpa bertongkat walaupun di usia sebayanya sepatutnya menggunakan sokongan. Langkahnya sopan dan senyum terukir. Ketika itu almarhum mahu berangkat dari bilik di raja ke ruang utama solat di iringi dengan para pegawai masjid dan pengawal diraja. .  Almarhum solat di atas kerusi dan turut serta membaca yasin bersama rakyat jelata.

Saya juga  mengaminkan untuk kesejahteraaan almarhum baginda ialah ketika doa di khutbah hari raya aidil adha 2017. Khatib yang bertugas ketika itu di Masjid Jamiul Rahman, Simpang Tiga Paya Kelubi ialah Dr Hayati mantan YB parlimen Pendang. Alhamdulillah .
Amen. ya Robbal alamin


Semuga ALLAH ampuni dan cucuri rahmat atas rohnya dan seluruh roh ummah islam yang telah mendahului kita. Semuga segala amalan baik menjadi saham akhirat buat mereka dan sama-sama kita mengambil iktibar dari sebuah KEMATIAN.  Satu yang pasti dan setiap kita akan laluinya.
MATI itu benar namun tiada siapa TAHU bila ajalnya.

KEDAH berkabung dan kita iringi dengan AL FATIHAH .
Selamat berangkat almarhum sultan yang disayangi rakyat kedah darul aman ke tmpat yang abadi. Tenang dan damailah di sana....



12/9/2017.

No comments: