Wednesday, July 26, 2017

KASIH syawal

       
Dengan Nama ALLAH yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang

Bersemadilah dua jiwa di bulan Syawal

Emak sempat juga melangkah kakinya menziarahi pusara  cucu sulungnya ZULKIFLI .
Meninggalnya anak saudara sulungku di usia 42 tahun adalah satu berita mengejutkan. Namun segalanya adalah caturan ALLAH
.
Tika berita pemergiannnya di maklumkan oleh adik keduanya, Sue,  saya memang terkejut. Sukar mempercayainya. Tika itu sekitar jam 2.30 ptg. Saya pula sedang berurusan dengan Balai Polis Jalan Bandar kerana d'Va ku terbabit dalam satu kemalangan kecil dengan Exora. Melihat  kepada keadaan dan masih dalam kes polis, saya akur dengan kehendak keadaan, Saya hanya bertekad saya perlu pulang biarpun dengan bas.

Tak sempat menatap wajahnya terakhir ..pilunya rasa...Jenazah siap dikafankan di HSB sebelum di bawa balik ke rumah. Urusan pengkebumian diurus usai solat isya.  ALHAMDULILLAH.mudah urusannya.
Saya sampai di Alor Setar jam 11.00 malam.  Yang ada hanya kesan kenangan,,,,,,
Dia pergi mengadap ALLAH pada 29 syawal 1432H @ 27/9/2011. Tenang dan damailah anak saudaraku di sana.

19 syawal 1433, emak pula mengikutnya. Sejak Ramadhon, kondisi mak menurun., Bila selera makan mak menurun, badan jadi semakin lemah. Tetapi dia tetap berusaha berpuasa sihinggalah di paksa berbuka kerana memakan ubat.  Dalam tempuh sebulan berpuasa, mak hanya tinggal 6 hari puasa dan dia telah mengkhadonya 5 hari. Hanya berbaki sehari untuk kesebelasan anak2 mak menggantikannya . Syukur..

Jemputannya pada malam Jumaat bersamaaa   6/9/2012.
Sesuatu yang saya ralat adalah saya tak sempat solat jenazah untuknya. Memandangkan hari itu hari jumaat jadi urusan disegerakan secepat mungkin . Pada masa yang sama saya turut serta memandikan dan mengkafani jenazahnya cuma kerana lewat sampai ke masjid, saya terlepas peluang itu.
Namun kami adik beradik telah sama2 solat hadiah untuk mak pada malm itu juga. ALHAMDULILAH

kenangan SYAWAL di ungkit lagi....
TERIIMA KASIH Syawal
Melakar kisah sedih dan tak mampu ku ulang ...

Anakmu.   .

No comments: