Thursday, November 22, 2012

Selamat jalan "yana".

innalillahiwainna ilaihi rojiun
kematian  yang menjemput di awal pagi semalam 11/11/2012( sekitar jam 3.30 pagi ) ku hanya terima jam 645 pagi. Segalanya salah diriku sendiri ...konunnya untuk menjamin hayat teleFon klasik, ku sengaja meng'off'kannya semasa mengecasnya  di mlm hari.i Sedar2 dah  mnghampiri subuh rupanya. Namun, tak ku on kan telefon itu melainkan setelah mahu melangkah ke tempat kerja.

Tiba2, deringan di sambut dan kakakku di Sabah terus memaklumkan berita kematian anak saudara suaminya ini. Mengucap panjang diri ini, menyesal atas kecuaian sendiri.  FADLIYANAWATI BT KASIM, anak  tunggal abg sulung abang ipar saya dengan aruah isterinya telah dipanggil ilahi  ......Dengan ertikata lain, dia kehilangan ibu ketika usia 17 tahun. Kini  aruah turut menyusul di kala usia mencecah 35 tahun....(mudanya dia berbanding diriku ini...)Belum terlewat untuk ku singgah ke HKL sebelum ke tempat bekerja...

Benarlah janji ALLAH itu, apabila tiba saat nya takkan di lewat barang sesaat....
Pada hari selasa tempohari, saya singgah di HKL menziarahinya.  Suaminya terpaksa mengambil keputusan membenarkan anggota badannya dipotong kerana cengkaman diabetis yang mengganas sehingga memudaratkannya.   Hampir 5-6 jam menanti dengan debaran yang teramat. Ketika saya tiba lebih kurang jam 6.30 petang, suaminya mundar mandir menanti2 keputusan operation.Hati mana boleh tenang, insan tersayang dalam pertarungan...inilah hakikat nya bila berjauhan.... Apabila ade sretcer pesakit disurong keluar, masing2 panjang leher untuk mengetahui siapakah pesakit itu.

Penantian itu memang satu penyiksaan.....
Apabila yan di surong ke wad 11, katil 32, kami sama-sama mensyukurinya kerana daripada maklumat awal doktor, sekiranya ada komplikasi lain, dia akan terus dimasukan ke ICU selepas operatian.  Alhamdulilah...inilah 'yana' yang tabah dan bersemangat wajar. Tak pernah menyalahkan takdir bahkan dia kan gembira berkongsi 16 jenis ubat yang menjadi santapan hariannya juga berbagai cerita yang menggambarkan cerianya dia. Dia juga pesakit buah pinggang tegar yang perlukan dialisis 3 kali seminggu. Subhanallah . Besar ujian untuknya di sini.  Kami takut sekiranya dia sedar dia akan menangis menyaksikan  kekurangan dirinya itu. Kaki kirinya terpaksa dipotong di paras betis tanpa pengetahuannya. Sebelum itu, ketika dia diiring ke ruang operation, ayahnya  turut menemani memberi semangat sebelum pulangs ke kedah atas kepentingan family juga.

Melihatkan air mukanya selepas pembedahan,, tiada riak sedang menanggung kesakitan...Tiada air mata bertakung dan tiada penyesalan atas segala yang diaturkan ALLAH. iNilah 'yana' yang tega. Dia  adalah bekas  pakar IT yang telah di'sara'kan atas rujukan pakar kesihatan. Srikandi yang betah bekerja. Melihatkan dia telah menunjukan perkembangan positif,   sebelum pulang sekitar jam 1030 mlam, saya mnghampiri katilnya, mengusap dahinya yang kering dan rambutnya yang tak bersikat....saya pangil namanya....
yana.....sabar ye...( dia buka matanya sekali...) saya hampiri  ke mukanya...yana...nie cu adik cikna..chuuuu..yana ingat tak?? yana kan penah p umah cu, bla bla.... 
Mula2 dia macam tak ingat tapi lepas dia bukakan matanya dan perhatikan saya....dia   berusaha  bercakap dengan perlahan dan saya faham butirannya ......(saya hampiri telinga ke mulutnya...).
saya pegang dahi ke kepalanya dan berpesan lagi......
na ingat tau....ingat allah banyak2...zikir, istifar ...x lupa tau ...lailahailallah...allah akabar..ce na baca.... dia mula baca allah akbar....kemudian saya kata,,pandaipun...nnti na ingat tau..Allah sayang yana sbb tu yana mcm ni... Tadi pakcik pun datang tapi pakchik dah balik JB, esok dia datang lagi...dia jwab..dah jumpa tadi(sebelum ke bilik operation..maknanya dia sedar kehadiran ayahnya dan bapa saudara serta suaminya dan ita sebelum ke bilik operation.)  Chu nak balik dah ni ...dah lewat, esok2 cu datang lagi...dia angguk, Matanya masih memerhatikan saya..Jika sakit, yana press ni tau..ni ubat tahan sakit...Dia angguk lagi. Saya cium dia dan  lepaskan tangan dia...Dia pun pejam mata semula..


Secara peribadi, perbualan  ini adalah secara spontan dan saya sebak tapi dalam masa yang sama saya saya tak dapat meneruskan perbualan ni kerana...pesanan yeng lebih kurang begini jugalah yang pernah saya ucap pada mak. INilah kenangan terakhir bersama  yana  yang telah dijemput ALLAH pada hari ni, 22-11-2012.Melihatkan matanya yng bersinar, saya tak menduga dia akan dijemput pada hari kedua selepas pembedahan. Tapi itulah rahsia yang sengaja ALLAH sembunyikan dari kita sebagai amaran waspada selalu..kematian mengejar kita

Sekitar jam 730 pagi, saya telah berada di jabatan forensik aka bilik mayat HKL. Saya sempat masuk dan menyaksikan peringkat terakhir arah dikafankan oleh kakitangan yang bertugas. Turut serta membantu di bilik mandi tersebut adalah suaminya. Sebelum dikafankan sepenuhnya, suaminya membenarkan sahabat2 mereka menghampiri dan memberikan penghormatan terakhir buatnya .  Suasananya pilu, sedih, sebak dan saya antara mereka yang mengalirkan air mata menyaksikan. Selesai semua, jenazah dimasukkan  ke keranda sebelum diusung ke kereta jenazah untuk dikebumikan di alor setaq.  Perjalanan kereta diiringi doa muga selamat dalaam perjalanan jauh dan  mengambil masa sekitar 5-6 jam.
perjalanan terakhir di dunia ni...

Alhamdulilah, jenazah selamat tiba di rumah kelahirannya sekitar jam 12.30 tghari dan dikebumikan sekitar jam 4 petang. Menurut anak saudara saya, ramai sanak saudara mara menanti dan mengiringi jenazahnya. Tak dapat saya gambarkan bagaimana perasaan toknya yang amat menyayangi aruah. Maklumlah anak yatim sebelum memiliki ibu pengganti.Salam takziah buat keluarganya.  (kesian ayahnya yang  terpaksa berulang alik dan pulang ke kedah awal pagi(selepas kematiannya)  bagi menyambut kepulangan jenazah ni di rumah pula)

 DArinya kita datang dan kepadanya kita dikembalikan. Kehidupan adalah perjalanan dan setiap perjalanan pastinya menempuh pelbagai ranjau. PErginya dia bersama penyakit-penyakitnya dan meninggalkan 1001 kenangan buat kita yang masih hidup. Mencari makna kehidupan dan memaknakan kehidupan adalah tugas kita.   Perginya seorang isteri, apabila diredai suami , adalah satu bonus buatnya..Ketaatan seorang isteri adalah pada suaminya dan redza ALLAH dicari.

Sama-samalah kita hadiahkan AL FATIHAH buat aruah 'yana' dan semuga ALLAH cucuri dan rahmatinya dan menempatkannya bersama org2 soleh di jannahtul firdausi. YA allah, terimalah doa2 kami dan ampunilah dosa kedua ibu bapa kami dan guru2 kami dan saudara marq kami sama ada yang masih hidup maupun yang telah mendahului....wallahuakalam

HAri ini : JUmaat, seorang lagi saudara ku telah dijemput ilahi....Bapa saudara sepupu... pakchik Ibrahim, Aruah pernah  membesar di Mekah dan kini telah kembali ke tanah air  . Berkat jumaat kita mndoakan semuga aruah juga damai disana....

Saya mhn ampun maaaf dan sekiranya ada salah silap maafkanlah....
mungkinkah ini tinta terakhir saya?? apakah jaminan esok unuk sayaaaa?
tinta KK

6 comments:

azlina wahidina said...

assalamualaikum...
ucu..sebak membaca n3 kali ini tanpa di sedari air mata mengalir..
takziah bt ucu dan ahli keluarga..
Al-fatihah buat aruah semuga di tempatkan bersama para solihin..
amin..

ibuintan said...

Alfatihah... moga Allah mengampunkan dosa-dosa Yana.. Aamin

sbak sy membacanya

ainhany said...

waalaikumusalam wbkth kak,

Amin.
Terimakasih kak,( ucu pun sedih juga melihatkan kesakitan yang ditanggung aruah dan berat kita memandang, berat lagi bahunya yang memikul) .

Di sini mengajar erti ketabahan dan kesabaran..muga ALLAH maafkan kita.
(ucu pun sedih)

ainhany said...

salam ibu intan,

amin..
InsyaALLAH muga damai aruah di sana...
(terima kasih berkongsi rasa di sini)

Kakzakie said...

Allah hu robbi... tak terkata kakak Cu. Sayu, sedih dan terharu semuanya bercampur-baur. Dalam kita menjalani kehidupan entah bila tiba giliran kita.

Moga roh-roh mereka semua ditempatkan bersama kalangan yg beriman. Amin..

ainhany said...

salam kak zakie,

ALLAH akhbar..
kematian satu pengajaran buat kita...
sama2 kita muhasabah...muga ALLAH matikan kita dgn husnul qatimah jua..amin

(ucu pun sebak dgn apa yg berlaku...)))