Wednesday, November 14, 2012

salam maal hjrah 1434H

Ahlal wa sahlan ya 1434H

Mudahan kedatangan tahun baru 1434H ini kita sambut dgn pujian2 kehadrat Ilahi dalam menterjemahkan peranan kita dijadikan...   Jika selama ini kita terbabas, ayuh pulanglah ke pangkal jalan dan kita susuri jalan yang lurus itu. Kembalilah..masih belum terlewat untuk u-turn, dan beristifarlah untuk tidak mengulanginya.  InsyaALLAH kita tutup buku tahun lalu dengan mengapai doa mohon keampunan dan kita buku sejarah baru dgn azam untuk lebih baik dari semalam.

Secebis kisah betapa ALLAH itu Maha Mengetahui perjalanan hidup kita..Dalam tempuh setahun berlalu, berbagai acara kita susuri. Langkah demi langkah tanpa kita sedar, kita melewati . Ada catatan bahagia jua tersasar....  Namun sedarkah kita terlalai dari mengingatinya, gagal bertasbih memujinya dan berselawat keatas junjungan besar kita Nabi Muhammad saw. Sempurnakah peranan kita sebagai anak keatas kedua ibu bapa kita, sebagai adik, kakak, pekerja, jiran, saudara dan hamba? Astaqfirullah hal azim..
Masih ku ingat kata seorang tuan guru, hikmahnya ALLAH jadikan bulan  Zulhijjah di penghujung tahun kerana di situ adanya hari arafah. Satu-satunya acara  akhir tahun bagi yang tidak menunaikan haji adalah  berpuasa sunat 9 Zulhijjah. Subhanallah...besarnya ganjaran ALLAH yakni diampuni kita dosa setahun lalu dan setahun akan datang( berniatlah untuk terus mengamalkannya dengan ilmu).  Oleh yang demikian, bersangka baiklah dengan ALLAH, kerana masih banyak yang kita tak tahu sedangkan kita perasan kita tahu...

Oleh itu, sekali lagi, dengan ilmu yang tak seberapa, saya menyeru diri saya, saudara mara, rakan2, teman dan sahabat , sama-samalah kita mengkoreksi diri, setahun berlalu , dimana wajah kita menghampiri. Andai saya tersasar , mhn bantuan dan petunjuk dan luruskan niat kita untuk menjadi lebih baik dari setahun yang lalu. Walaupun doa awal dan akhir tahun ini tak pernah diamalkan oleh junjungan kita, namun  kita ambillah ia sebagai amalan berterusan. Penuhilah rumah ALLAH dan satukan hati kerana niat yang satu.. Berdoalah di setiap waktu dan yakinlah ALLAH Maha Mendengar dan Memperkenankan.i

 Terima kasih mak( muga Allah cucuri rahmat atas nya) yang telah memaksa saya membaca doa ini (selepas asar dan selepas magrib) sejak di bangku sekolah lagi.  Caranya telah memperngaruhi saya untuk mengamalkannya setiap tahun dan kini setelah ketiadaan mak, saya ungkit semula semuga ianya menjadi pahala dan rahmat buat mak di sana....Terima kasih mak..Rindu saya tetap sama.....Hari ini genaplah 2 bulan 8 hari mak meninggalkan kami....68hari....satu tempuh yang panjang.....sepi , sunyi..





Pautan ini ada doa akhir dan awal tahun : sila singgah (Terimakasih lizarazak)

Ayuh kepada semua, asar bakal menjelma...bersedialah..
singgahlah di masjid2 berdekatan....andai inginkan kemeriahannya...( tiada paksaan laksanakan di rumah)

Apakata kita ke  SURAU AL MUSTAQIM, (SAM)Lembah keramat
6.00 petang bacaan yasin bersama ustaz Sayuti Ismail,
7.30 malam zikir munajat,
7.45 malambacaan maulid, qasidah dan selawat bersama ustaz Ahmad Al Yaman.
8.30 malam, solat hajat
(insyaALLAH mudahan saya akan  menunaikannya di sini)


2 comments:

Kakzakie said...

Moga buku lama memberi keindahan dan buku baru mengajak utk terus mencari yg lebih baik Cu.

Doa buat semua yg ada dan yg telah meninggalkan kita. Salam maal hijrah dari kakak.

ainhany said...

salam kak,

Amin.
MUga segala amal kebajikan kita ada nilai disisi ALLAH. Amin