Sunday, May 27, 2012

Buah setoi

rezeki....ole2 dari kampung....
Ni dia buah setoi mai dah ..bukan sebiji tapi banyak..sebesar buah salat...masih hijau kekuningan.
Kebetulan musimnya dan abang Mat telah mengirimkan kepada Fatin, anak saudara ku seketika singgah di rumah sebelum meneruskan perjalanan ke Sabah. Rezeki   jugak rupanya..dah lama tak makan sebab tak jumpa...Malah 5 biji diberikan  kepada jiran depan pintu, 3 untuk kakak di Sabah dan yang tiga biji ni saya bawa untuk rakan seopis. (sebelum beri amik pic dulu)..selebihnya..  Alhamdulilah.

hehee.. rasa dia camna eh? xreti nak explain.. yang pasti SEDAP!! :Rasanya manis sikit.. masam sikit.. kalo cicah dengan  kicap+cili padi rasa lah pedas sket..tapi SEDAP!mm? Tapi lagi sedap pekena dengan garam belacan mak bee( terkenal di utara ) . Alahai kecur air liuq nie..!Kalau sesiapa penah makan buah setoi ni..pasti dapat bayangkan rasanya..Tetapi ..bila dah masak..rasa masamnya akan berkurangan.

Rupa2nya selain dimakan mentah, dibuat jeruk buah setoi jugak boleh dimasak lemak.  Saya baru terjumpa diSINI dan boleh la mencuba..InsyaALLAH dan terima kasih ats perkongsian resepi ini. Jadi bolehla kita cuba resepi nie ye...belum cuba belum tau

Cara memasaknya sama ja macam masak lemak..cuma korang tambahkan udang kering sahaja..tapi jangan letak asam dah. rasa masam dari buah setoi akan membuatkan rasa masak lemak tu secukup rasa. Jadi..kalau buah setoi tu kurang masam..boleh la letak asam  
copy paste nie dari sini
Seperkara lagi...buah setoi sering dikaitkan dengan buah setey..Disegi bentuk, hampir sama cuma buah  setey lebih kecil dan masam. Buah-buahan ini hidup segar di hutan dan kampung..Jadi bila nakkan yang segar perlulah kembali ke kampung..sya anak kampung dan saya sayang kampung saya. Terima kasih ALLAH.

2 comments:

sahromnasrudin said...

assalamualaikum kak...

lama tak menziarah kak disini...semoga kak sekeluarga senantiasa sihat walafiat dan mendapat rahmat dari Allah SWT

ainhany said...

waalikumusalam shah,

terima kasih singgah lagi ye.
Amin..mudahan diperkenankan doa hamba2 nya. Amin