Sunday, May 12, 2013

1205 untukmu emak....

Assalamualaikum  wbkth.
 Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih Lagi Penyayang



12 mei 2013..
"Selamat Hari Jururawat "
" Selamat hari IBU"

Subhanallah……indahnya 1205 tahun  ini…Bersama lakaran tarikh keramat  ini  juga aku dilahirkan.. Namun apa ertinya seorang anak  tanpa  ibu juga ayah tercinta di sisi  dan apalah maknanya  hari ibu  bila dia tiada bersama lagi.. Alangkah rindunya pada hari semalam yang dilalui biarpun cuma ucap salam yang  menggegar gegendang telinga ni. Mak…itulah gelaran yang kekal dan abadi buat makku tercinta. Ku pejamkan mata seketika, hadirkan wajah mak….. Itu lah wajah emak ku: HJH CHE PUTEH DAUD.. Seorang wanita yang sabar, tabah dalam melahirkan zuriatnya.. Bukan seorang, dua tetapi kami  13 orang semuanya..Namun dua abang kembarku telah dijemput ilahi di awal kelahirannya .. Mak  bersedih tetapi merelakan pinjaman tersebut. Wajah mak terus bersamaku lagi…Di penghujung usianya mak memang seorang  wanita yang hebat.     

Hanya dalam tempuh kurang dari 3 bulan  …Mak dikesan menghadapi masalah jantung dan memerlukan  ubat bawah lidah bagi meredakan pernafasannya. Sesekali dengup jantung mak  bergerak pantas dan pernafasannya menjadi pendek. Mak pernah menolak untuk memakannya tetapi bila dipujuk mak menerimanya ..Manja kan mak saya…..Ye saya mengakui mak memang manja ..
Manja mak dulunya bersendikan pada ayah, dan bila ayah telah tiada anak-anaklah tempat mak menumpahkan manjanya. Ye mak manja sebab mak anak bungsu dari dua beradik, Tetapi kini  kedua-dua wanita ini telah pulang ke pangkuan ilahi… Emak adalah anugerah yang amat bermakna buat kami Menyatukan perasaan rindu dengan  segumpal perasaan ingin bertemunya lagi dan lagi….. Andainya perpisahan semalam  bisa ditangguhkan …ku ingin menyaksikan mak pergi dihadapanku, kan  ku lafazkan permohonan  maaf dzahir bathin atas kecuaian dan kekhilafan ku terhadapmu mak. Ku pohon halal air susumu yang mengalir dalam hidupku ini  Kan ku peluk erat tanpa kulepaskan lagi dirimu mak. Kan ku cium seluruh wajahmu kerana itulah yang pernah daku lakukan tika bersama.  

Mak tahu kan ,diri ini bukanlah anak yang sempurna melayanmu, adakalanya panggilanmu tak kusahut, tuturmu tak ku endahkan dan manjamu tak ku pedulikan ….Namun dirimu tak pernah berdendam malah kaulah teman, sahabat, pendorong, pencetus, penasihat  yang berwibawa apalagi tika ayah telah dijemput ilahi.  Kasih sayang kau berikan terlalu mahal untuk kami kesebelasan anak-anakmu ini. Redzamu didambakan dalam mengharungi kehidupan ini. Bersama setulus dOa ku awali pagi ini hadiah buat ayah dan emak tercinta. Mendoakan mereka di alam barzah dilapangkan kubur, disinari dengan cahaya yang gemerlapan, dicucuri rahmat yang berterusan, diampuni dosa-dosa mereka dan ditempatkan  di kalangan orang2 yang soleh dan ditemukan di jannah kelak.


Kususuri lagi dengan bersedeqah tika menghadiri kuliah duha.  Hadiah buat mereka.....YA ALLAH, berikan balasan yang sebaiknya buat ibu dan ayah kami  atas didikan yang telah diberikan dan pahala yang besar atas kesayangan yang mereka limpahkan kepada kami adik beradik. Peliharalah mereka sebagaimana mereka pernah  memelihara kami.YA ALLLAH maafilah kami jika   lalai menunaikan hak sebagai anak terhadapmu….
Terima kasih mak…terputus sudah doa mak buat kami tetapi kan kupastikan doaku berterusan buat mak dan ayah di sana. Kan ku titipkan salam sayang berterusan untuk mu…
TERIMA KASIH MAK….. 

Di kesempatan ini  juga  saya ucapkan Selamat Hari Ibu buat seluruh ibu, mama, emak, mummy , maa... di kalangan pembaca KK, sahabat, anak2 saudaraku, juga adik beradikku... Anugerah tertinggi bila ibu dinobatkan pada minggu ke dua bulan mei. Hebat kan ibu2 tersayang.....Setiap hari adalah hari ibu dan itulah sewajarnya kita ingat...............  Agama telah meletakan ibu ditempat yang mulia  sehingga syurga ditelapak kaki ibu....Tanpa restu, doa dan redzanya hidup pasti kucar- kacir. Buat ibu yang dihormati, ayuh pimpinlah anak-anakmu mencintai  ALLAH dan bimbinglah mereka takutkan ALLAH.  Muga anak generasi akan terpandu arahnya.. Pengorbanan ibu tak mampu dibalas jua....Buat anak2 saudaraku  dan cucu2 saudaraku...berazamlah menjadi anak soleh/ah dan membahagiakan ibu dan ayah.. Terima kasih ALLAH dan peliharalah ibu-ibu yang kami sayangi.  

 Selamat hari jururawat juga buat misi-misi aka jururawat yang telah dilantik menunaikan amanahnya..  Besarnya pengorbanan kalian dan kalianlah perawat terhebat ...Ku kagumi jasa yang telah diberikan. Hanya ALLAH yang mampu membalasnya... Selamat bertugas para jururawat yang dihormati... 

2 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Ain

Al Fatihah
moga kubur mereka diteranggi oleh cahaya Syurga

ainhany said...

Waalaikumusalam tuan hj Atuk

insyaALLAH ..Mudahan segala kebajikan untuk mereka diterima ALLAH.

terima kasih THR