Monday, August 10, 2009

bongkar!!!!

KUBUR SETIAP HARI MENYERU MANUSIA SEBANYAK LIMA KALI;

1. Aku rumah yang terpencil ,
Maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.

2. Aku rumah yang gelap ,
Maka teranglah aku dengan selalu solat malam.

3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu ,
Maka bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.

4. Aku rumah ular berbisa ,
Maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.

5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir ,
Maka banyaklah bacaan "Laa ilaha illallah , Muhammadur Rasulullah" , supaya kamu dapat jawapan kepadanya.

Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya;

1. Dunia itu racun , Zuhud itu ubatnya.

2. Harta itu racun , Zakat itu ubatnya.

3. Perkataan yang sia-sia itu racun , Zikir itu ubatnya.

4. Seluruh umur itu racun , Taat itu ubatnya.

5. Seluruh tahun itu racun , Ramadhan itu ubatnya.

No comments: