Thursday, August 6, 2009

apa nak jadi???

Kebetulan dalam keriuhan menyambut 1 Ogos di jln raja laut saya menyaksikan sendiri sesuatu dalam hidup. Dalam kedinginan menikmati udara nyaman dan dibuai mimpi indah tetapi ada warga kota lain pula kehidupannya. Walaupun hanya segelintir namun ia cukup mewakili warga kota di malam hari. Di tika angka 12 malam menginjak, saya dapati ramai kupu-kupu malam berterbangan mencari pasangan. Barulah saya perasan banyaknya hotel murahan dan kedai kopi di sepanjang jalan itu. Pelbagai bangsa dan ragam dan kebanyakannya telah berusia.

Teringat satu ketika dulu bersama-sama dengan salah seorang anak saudara lelaki saya di jln chaw kit. Mulanya kami jalan berasingan tetapi selepas dia disapa oleh kupu-kupu malam, kami terus jalan beriringan tangan dan macam couple. Bagaikan sukar untuk mempercayai seorang pelajar lelaki yang layak dianggap seperti adik atau anak pun dipujuk rayu. Segalanya kerana duit dan kepuasan diri. Semuga anak-anak saya dan kita ada iman dan dijauhi dari kemaksiatan ini.

persoalannya:
dimana maruah dan tatacara hidup kita?
dimana , kenapa dan mengapa mereka memperjudikan diri
mengapa di sebarluaskan penularan dan gejala penyakit ini
kenapa tak membanterasnya? bkl mengancam dunia!!!!
Di mana POLIS, FRU, JAWI, jbn perdana menteri, JAKIM........?

tersergamnya bangunan PAS seolah menjadi saksi kemaksiatan namun ia tak daya membenamkan kemaksiatan tanpa ada sokongan dari kita.
Haruskah kita nyenyak tidor dan bahagia bila kemaksiatan depan mata belum terbenteras?
FIKIR@fikir2kan

No comments: