Thursday, February 24, 2011

Seputar di Kedah- Minggu Penghayatan Sunnah 1432H

Alhamdulillah perjalanan saya bersama dua lagi sahama menaiki Odyssey dari KL-AS, tiba tepat pada masanya. Usai Maghreb kuliah pertama dipetik dari buku “Hadith Riwayat 10 sahabat” bagaikan mengalu-galukan kedatangan para peserta. Kuliah diadakan di dewan kuliah tingkat bawah masjid itu. Ribuan muslimin yang majoritynya berpakaian jubah serba putih, manakala kaum muslimat bertelekung kusyuk mendengar tazkirahnya . Kehadiran peserta dari pelbagai peringkat umur juga terbuka kepada orang luar dari Kedah,malah ramai juga warga tua dari Kuala Lumpur yang hadir bersama. Pihak penaja juga mengalu-mengalukan kedatangan dengan menyediakan kemudahan asrama, makan pagi dan rumah rehat di sekitar Masjid tersebut. 

Tn Sheikh Muhamad Nuruddin Marbu Al Banjari Al Maliki merupakan tokoh yang diundang khas untuk membicarakan, mengulas, membedah, menyampai, mengajar dan berkongsi ilmunya selama 3 hari 4 malam
(bermula malam Rabu hingga kuliah subuh pada hari Isnin). Jadualnya padat sepanjang berada di sini. Kuliah harian sepanjang program ini bermula jam 9 pagi hingga 12.30 tengahari dan selepas magrib hingga 11.30 malam. Tuan Sheikh yang merupakan pakar Hadith dan pernah bermastautin di Mekah dan Mesir berkemampuan mengingat r ke semua hadith dan perawi2 hadith yang dibicarakannya. Subhanallah, corak penyampaian ilmunya, satu teguran yang keras tetapi berhemah. Membahaskan isu berkaitan semasa dan diselang-selikan dengan zikir, munajat dan selawat yang berterusan. Kuliah dan syarahan tuan Sheikh ini tak membosankan. Walaupun ada gangguan sound system juga kepanasan suam-suam kuku akibat kurangan kipas angin namun tak memcemarkan majlis. Beliau mengupas dari 3 buah kitab berbahasa Arab dan 2 kitab berbahasa Melayu…
Untuk melihat paparan video program:
:klikdi sini Al MutaqinTV @ http://www.almuttaqin.tv/video_papar.php?id=1212
  
Secara keseluruhan, banyak sunnah yang kita sia-siakan dan menerusi kuliah/tazkirah yang disampaikan, sama2lah berusaha untuk memperbaiki amalan kita. Berkata Imam Abu Hasan Hawari: "Sesiapa yg beramal tanpa mengikut sunah rasulullah, maka amalannya terbatal”

Tuan Guru juga  mempunyai aturcara untuk menyampaikan tazkirah zuhur, asar dan subuh di kawasan sekitar Alor Setar dan Sg Petani. Kami juga turut serta berjemaah di masjid yang telah diketahui lokasinya dan berpeluang mendengar tazkirah lagi. Antara tegurannya ketika itu melibatkan susunan bacaan surah tika solat perlulah mengikut heirakinya dan pengkisahan cerita. Berusahalah memahami AQ, jangan mengubah posisi tasyahut akhir sehinggalah usai tasbih, tahmid dan takbir. Segala bicara dan tegurannya berpandukan hadis yang sahih.

Kemudahan asrama percuma di sepanjang program ini adalah satu infak yang amat dihargai. Di mana kan ditemui di zaman ini....segalanya percuma ...Terima Kasih Yayasan AL Bukhori. Jalinan silaturahim antara penghuni asrama mesra bagaikan satu keluarga. Terharu dan bertanya diri sendiri, apakah mungkin andai usia saya telah menjangkau usia emas saya mampu menghambakan diri untuk majlis ilmu dan sihat untuk beribadat. Sebagai orang muda, kami membantu, menghormati dan bertaaruf dengan ummi,mama, mak ngah,mak long,mak lang, cikgu, mak chik, mak pah dan yang lain. Penghuni yang menginap di situ ketika itu adalah seramai 29 orang . Kami juga ringan tulang membantu mereka membelikan makanan dan kemudahan lain sekiranya memerlukan khidmat. Mereka lebih banyak beriktikaf di masjid dan menggunakan waktu ini sebaiknya. Kesempatan yang ada tak dipersiakan.

Ketika program ini juga saya berkesempatan membawa emak, kakak dan anak saudara untuk mendengarnya bersama-sama. Bagi anak-anak saudara yang tinggal di asrama sekolah di AnNadhoh ( Husaini, Ibrahim dan Along Farhatain), pihak sekolah menyediakan kemudahan bas untuk mereka keprogram ini..Selama ini kami tak pernah tahu program ilmiah tahunan ini dan ini merupakan satu permulaan untuk mendekati Masjid ini 

Oleh kerana ini acara tahunan, saya menaruh harapan untuk mnghadirinya lagi pada tahun depan dengan memperuntukan cuti. Dengan mengikuti program pesta ibadah ini, hati bagai diketuk betapa kerdilnya kita dengan ilmu ALLAH. Masih banyak yang lopong dan masa yang ada harus dipergunakan. Ramai orang dahagakan ilmu dan mencari-cari program seperti ini.  Hanya ALLAH yang mmbalas jasa dan ehsan pemilik  legarsi AL BUKHORI yang telah memberi komitmen dengan penganjuran ini. Semuga tahun depan jumlah peserta dari kalangan family saya juga akan bertambah. Majlis penutupnya di serikan dengan munajat dan tidak ada air mata yang tumpah melainkan menyesali dosa yang telah direntasi. Semuga pintu taubat sentiasa terbuka dan permohoan dimakbulkan ALLAH.
  ke tingkat dua bangunan asrama wanita .
Suasana di asrama mengimbau kembali nostalgia zaman persekolahan
selesa dan mendamaikan
bersebelahan dengan asrama anak yatim Al Bukhori
projek masih diteruskan..
 muslimat kusyuk ..que depan bagai dibooking
seusai majlis
jumpa lagi tahun depan...
Majlis terakhir/penutupan oleh Dr Aziz Hanafi..sessi bersalaman
Meriahnya...mengambil peluang utk bersalaman dengan Tuan Guru
Masjid Al Bukhori telah menjadi saksi..
Meninggalkan perkarangan asrama dan masjid ini membawa satu kesedihan. Hanya ALLAH yang tahu makna perpisahan...Kami bergambar kenangan bersalaman dan berpelukan atas ukhuwah yang terjalin. terima kasih semua dan kepada kak Ros, terima kasih melayan dan menjaga kebajikan kami sepanjang berada di asrama...Meninggalkan Alor Malai kami singgah di Pendang. Mengajak sahabat  mengenali  kampung saya di samping memohon restu mak untuk meneruskan perjalanan kembali ke KL. Ketibaan kami dengan selamatnya walaupun melewati waktu perjalanan. Alhamdulilah…TERIMA KASIH ALLAH 

Terima kasih ats persahabatan yang sedia ada. Semuga ALLAH merahmati kak G dan Chinta sentiasa. MohOn dihalalkan segala dan yang baik itu dari Allah jua dan kelemahan adalah kecuaian saya sendiri.

6 comments:

Mohamadazhan hjDesa said...

salam

menarik program tu :) lama dah tak p masjid bukhari

ahmad humairi said...

assalamualaikum,

Nape nak sedey plak....hiburkanlah hatimu.

ainhany said...

waalaikumusalam Mohd,

Salam ukhuwah.
ye laa...ada kesempatan dan program bagi tau laa jugak ye. Sambil2 ke komplek sauq bolehlaa singgah nooo..:)

ainhany said...

Waalaikumusalam Cikgu,

huhuu...masih adakah esok untuk bertemu lagi???


Terima kasih

Pustaka NurIman said...

mari hidupkan sunnah

sahromnasrudin said...

assalamualaikum akak..

bagus program mcm nie akak war-warkan kerana tak ramai yg mengetahuinya..terima kasih ya