Wednesday, February 5, 2014

Pemergian adik Mazni



Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
 
 Awal pagi ni saya menerima satu kejutan yang teramat…tentang kematian yang hadir menjemput duapupu kami…Innalillahiwainailaihirojiun….bagaikan ternampak2 kelibat dan suaranya yang mesra lagi peramah tika bertemu. Aruah seorang yang periang dan disenangi semua orang. Masih saya ingat ketika  mak dan ayah saya masih hidup, setiap kali pagi raya…aruah dan familynyalah yang akan muncul sebagai tetamu kami yang pertama…Ayat yang sama diulang-  chaq(panggilan untuk mak dan ayah saya) adalah pengganti kepada emak dan ayahnya. Aruah ayah dan emaknya adalah sepupu kepada ayah saya dan keakraban ini menjadi kelangsungan kepada generasi seterusnya. Alhamdulilah. Memandangkan ayah saya anak sulung , jadi keseluruhan anak-anak ayah membawa gelaran/pangkat(seumur hidup) abang dan kak dihadapan nama masing-masing)

Aruah adik merupakan anak ke 8 yakni yang bongsu dalam family. Mesra juga di panggil cu mazni. Seorang yang mudah mesra dan disenangi kami semua.  Aruah dilahirkan pada 22 march 1972 dan dijemput pada hari ini di usia  42 tahun.  Aruah telah berkahwin dan memiliki 2 putera dan 2 puteri yang masih kecil. Berita pemergiannya  mengejutkan seluruh family termasuklah guru2 dan pelajar di sekolahnya. Saya dimaklumkan beliau hanya muntah2 sebelum dijemput ALLAH  selepas pulang dari membeli barang2 keperluan anak2 lewat malam tadi ..Setakat yang diketahui aruah tidak mengidap sebarang penyakit.
'
Aruah telah  dibawa pulang ke kampung saya, disolati dan disemadikan di tanah perkuburan kampung saya  sekitar jam 12 tengahari. Dapatlah saya katakan di lokasi yang sama bersemadinya dua insan yang saya sayangi. Insya ALLAH kan saya ziarahnya jua di tika emngunjungi pusara emak dan ayah nanti. Buat seluruh family ucap takziah diiringi dan buat anak2  dan suaminya –adik Azman tabah dan redhalah atas pemergiaannya., berilah semangat dan perhatian kepada anak2. Mereka perlukan sokongan dari seorang ayah cum umi juga. Muga ALLAH bantu jua

Ya allah, berikanlah kebaikan dan cucurilah rahmat berterusan buat allahyarham sepupu kami adik mazni yang dikasihi..Luaskan ruang rehatnya dan tempatkannya di kalangan orng soleh dan ampunilah segala dosanya. Dia telah melaksanakan tugasnya dengan sempurna dan berilah kebaikan buatnya. Sekiranya ada sebarang hutang mngenainya mhn dimaklumi kepada pihak familynya secepat mungkin. Damailah adik di sana, menemui seluruh family kita yang telah sama2 di alam sana.. Insya ALLAH kita semua akan kembali kepadaNYA bila tika sampai waktunya.  Ya allah rahmatilah dia ya allah…

Sama-samalah kita mengambil iktibar atas sebuah kematian kerna ia adalah satu perjalanan yang mesti ditempuhi dan tak akan kembali lagi.. Perelokan amal dan perbaiki iman dari masa ke semasa pohonlah keampunan berterusan dari ALLAH  dan sahabat2 semua. Muga kematian kita adalah yang terbaik dan diakhiri degn husnul qatimah… buat semua pembaca KK, ayuh sama2 kita titipkan al fatihah buat aruah sebagai hadiahnya peribadi buatnya . Terima ksih ALLAH
 catatan dibuat pada 6/2/12@1428hrs



AL FATIHAH    

3 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Ain

Al Fatihah
moga arwah ditempatkan bersama dgn orang2 yg soleh serta kuburnya diterangi dgn cahaya Syurga...amen

atuk said...

Assalamualaikum Ain

Al Fatihah

ainhany said...

waaalikumusalam tuan hj ,

amen.
mudahan doa kita diperkenankan..

terima ksih