Friday, December 20, 2013

Setahun berlalu Zainah dalam kenangan #2

bersambung .........macam bersiri pulak...
Selamat jalan teman
Di sapa bidadara di sana
Menanti penuh ceria

Habuan pasti miliknya

Biarpun setahun berlalu namun bagaikan semalam peristiwa ini berputar kembali.. Menurut lapuran post mortem kematiannya diklasifikasikan sebagai accident dead dengan kecederaan teruk di bahagian kepala dan dada.   ALLAH jua yang Mengetahui setiap perencanaannya.  Pergi lah aruah bila sampai waktunya.. Bagi mendapatkan info berkenaan sila ke laman ondscene  dgn menyaksikan sendiri keadaan sebenar di lokasi kejadian....Credit untuk ondscene . MOhon di benarkan paparan ini untuk simpanan dan catatan...
MYV1665  dalam kenangan .. 


 Sebenarnya khabaran pemergiannya juga mengejutkan saya. Ntah kenapa, pagi itu 21122012 tak seperti biasa, saya hanya mengambil telefun ketika berada dalam kereta sekitar jam 6.30 am. Tergejut teramat dengan  beberapa sms yang di fwdkan…. Ia juga disusuli dengann beberapa miscall antaranya dari telefon bimbit aruah.  Ketika meneruskan perjalanan ke tempat kerja  pagi itu hati saya menidakkannya sehinggalah saya mendapat pengesahan sahih dari Insp.  Zul yang baru pulang dari menghantar  jenazah ke HKL .Innalilahi wainnailaihirojiun. Kemalangan ngeri yang membabitkan 5 biji kereta ini dimaklumkannya. Lebih menyayat hati mengikut kata polis, CRV yang dipandu laju telah menghentam MYV aruah dan aruah meninggal di tempat kejadian.  Ternyata miscall yang saya katakan mungkin tersalah tekan itu rupanya  adalah misi pencarian waris aruah daripada pihak polis. Walaupun agak terlewat waris dihubungi namun perancangan  rakan-rakan telah menemukan satu keputusan.  Mewakili rakan ofis, kami  telah menyusun rancangan  akan menguruskan jenazah mengikut pakej disediakan dan disemadikan di sekitar KL sahaja.( memandi, solatjenazah, van hingga ke kuburan) . Dan benarlah perancangan ALLAH, waris aruah telah dipermudahkan dengan rencana ini . Atas pemilihan familynya   aruah disemadikan di kg lamannya berdekatan dengan aruah emak dan ayahnya juga.. Semua urusan kita di atur oleh ALLAH jua. Baiknya urusan itu adalah kurniaan ALLAH, bukan semata-mata kerana usaha seseorang hamba dan kemahirannya…

Bayangkan anda  di sana....komen  yang menyentap rasa


MASIH SAYA INGAT:
 Selang dua hari sebelum kemalangan ini berlaku, aruah datang ke bilik untuk menyerahkan baju T yang dipinjamnya ketika acara riadah di Goldcost tempuhari. Wajahnya ceria dan kami berjenaka juga. ..Tiada sebarang petanda ditunjukkan.  Tak siapa menduga sembang-sembang kami menghampiri hari penghujungnya.  Pernah juga dia  menghulurkan RM150 kepada saya sebagi amal kebajikan tetapi saya memulangkannya semula kerana saya jugak tamakkan pahala…Tak pe lah kak, kita sama-sama buat amal dan pahalanya buat aruah emak ayah kita… Saya lebih serasi memanggilnya akak kerana dia senior dari segi umur dan kerjaya dari saya. Segalanya  milik ALLAH jua.  
     
Selepas ketiadaannya saya masih berhubung dengan kakaknya. Takdir ALLAH jua bagaikan mengantikan aruah yang tiada. wajah mereka hampir serupa, intonansi suaranya agak sama. Salam ukhuwah terjalin jua...Terima kasih ALLAH menemukan kak Miza pengganti aruah kak Zainah yang tiada.  Saya kongsikan pengalaman kakaknya, yang meneruskan amal jariahnya. Kata kak Miza,  banyak sekali stok telekung yang perlu dibaiki dan dia tak tahu nak menyambungkan tugas tersebut. Tetapi ALLAH telah memandunya  dengan diberikan ilham menerusi mimpi. Tambah kak miza lagi, dia bagaikan terdengar-dengar suara petunjuk dari aruah langkah demi langkah. Subhanallah. Kini kak Miza boleh meneruskan amal jariah tersebut dan saya amat menghargainya. Bagaikan mutiara yang hilang kembali bersinar dan walaupun aruah telah tiada tapi saya masih ada kakak ats silaturahim yang sedia ada.
harian metro punya bicara
   
Pemergian aruah Zainah telah mendapat liputan media massa. Berita di TV RTM  juga mengulas dan memberi info berulang tentang aruah . Aruah ketika itu  bertugas di unit berita dan terlibat langsung dengan setiap berita yang di on air kan.  Tahniah RTM kerana berkongsi kehilangan staff nya… Inilah harga yang perlu dibayar apabila bertugas di RTM yang  beroperasi 24jam. Tiada siapa menduga, seketika tamat siaran dan dalam  perjalanan balik,  ALLAH telah menjemputnya. Hanya kisah-kisah sebelum di playback kembali dan inilah ingatan terakhir yang dikongsikan.  Tiada siapa menyangka  dipenghujung perjalanannya ramai teman, rakan, juga ketua  turut serta menziarahi dan menyembahyangkannya.  Dia hanya insan kecil yang melaksanakan tugas dengan amanah di RTM.   

Hari ini 21 dis 2012 genaplah setahun dia telah dijemput ALLAH. Walaupun telah berlalu tetapi saya kongsikan apa yang dpat saya cungkil dari koleksi yang ada....Beberapa pic nya telah saya ambil dari rakan-rakan tetapi tak sempat diedit... Memadailah ini saya simpulkan.....

1) mati sering bertamu kepada kita namun bersiap siagakah kita?
Seringkali bermonolog, andainya ini catatatn terakhir ku...nampukah ia segar sebagai pena dakwah dan memberikan imbalan di sana... Atas alasan apakah yang mampu di jawab melekakan waktu  yang ada? 
 YA ALLAH Ampunilah daku, ats setiap salah silapku...Usah mnjadikan asbab buat ibu bapaku teraniaya kerana  kezaliman daku sendiri.. Ampuni dosa-dosa ku, guru2 ku, sahabat2 ku dan semua umat muslimin di dunia ini...Hidupkan hati2 kami dan pandanglah kami dengan kasih sayang dan ingat dan mencinta ALLAH. 

2) Wasiat dan amanat itu perlu...
 Antara kita  tiada siapa menduga perancangan bakal terlaksana andai esok kita telah tiada> Mengingat teman-teman, mencatat adalah antara metod yang perlu digunakan. Mungkin ada hutang belum terlaksana jua terlangsai atau sebarang amanah yang perlu disempurnakan. Izinkan rakan2 sebagai reminderr kita anadai ada kita terlupa...

3) Memaafkan
Berusahalah memaafkan mereka yang sering berdamping  degn kita. Kita tak menduga esok kita pasti bertemu mereka lagi....Hari ini kita musuh, tapi bukan selamanya dan sekali berkawan  berkwanlah selamanya.......

4) Mendoakan
HAri ini mngkin kita tak memerlukan doa mereka kerana kita mampu memohon dan munajat sendirian tapi sampai ketikanya kita amat-amat mngharapkan doa rakan2  sebagai subsidi kebajikan . Ayuh teman berdoalah dalam diam shabat2 kita kerana itulah sebaik2 doa dimakbulkan.

Ini adalah peringatan buat diri dan tiada kaitan dengan aruah.
Kesimpulannya, saya memohon para pembaca KK budiman, biarpun tanpa mengnali aruah ini, sma-sama kita titipkan doa dan AL FATIHAH sekali lagi buatnya. Andainya aruah ada sebarang salah silap mhn diampunkan dan andainya ada urusan berkaitan berhubunglah dengan saya untuk memaklumkan kepada pihk familynya...  Muga ALLAH jua menganjari pahala atas kebaikan kalian semua..

maaf zahir batin 
--------------- 
20122013@1824 ...
ayuh doakan keselamatan saya untuk pulang ke kg laman jua.....terimakasih

Setahun berlalu ..Zainah dalam kenangan #1

Dgn namaALLAH  yang maha pemurah lagi maha penyayang

Masih saya ingat…..21 disember 2012.........

 Tika membantu dua’pemandi mayat’  di HKL tempuhari, kami bagaikan saudara. Padahal ini adalah pertemuan kami yang kedua selepas membantu menyempurnakan  jenazah Yana anak saudara abang ipar saya  yang meninggal kerana komplikasi  jantung dan buah pinggang sebulan sebelumnya. Kali ini  urusan membantu menyempurnakan  jenazah ‘ dia "….

Sahabat yang pernah bersama –sama saya  mengharungi getir payah menghabiskan pembelajaran hujung minggu di SPACE UTM. Dialah yang membantuku menyiapkan tutorial elektronik, matematik hatta teori litar juga elektronik instrument.Banyak assigmnent kami kongsikan. Dia seorang study group yang bagus. Sesekali pernah saya merasai menu breakfast air tangannya.  Boleh lah di katakan dia seorang yang tekun belajar lagi baik hati. Aruah juga kerap  berjumpa pensyarah dan pastinya  segala tips diperolehinya  akan dikongsikan. Walaupun  berlainan tempat kerja namun ianya tidak membataskan perhubungan kami.  Dia di  Angkasapuri RTM  manakala saya di BTP KL dulu.

Paling tak saya lupakan, dia juga pernah bertamu di kampung saya  bagi merawat penyakitnya.   Boleh dikatakan memori itu segar diingatan family saya juga.  Endiometrosis telah mencengkam hidupnya namun kepayahan tersebut tak membataskan pergerakkannya. Biarpun  begitu, dia pernah beberapa kali menjalani pembedahan demi pembedahan untuk merawat penyakit dialaminya. Yang segar lagi  di ingatan saya, penyakitnya menunjukkan kesan positif  dengan meminum minyak habbatus sawda yang diperolehi langsung dari tanah suci Mekah.  Lazimnya dipesan menerusi rakan2 yang pergi ke sana dari masa ke semasa. Subhanallah.

Kini dia adalah sekujur jasad yang kaku... Kesan jahitan  postmortem mencorakkan badannya juga. Sekali lagi saya kaakan jahitan nya kemas dan cannnntik sangat.....  Saya menangis tapi siapa yang peduli kerana dia tetap sahabatku dan telah mendahuluiku....Saya memohon izin untuk turut serta berada di bilik mandi mayat itu inilah peranan dan khidmat terakhir saya kepadanya......dari ALLAH kita datang kepadaNYA kita dikembalikan....

Tika air mandian di curahkan ke badannya,  saya cuma berbisik dalam hati…duhai sahabatku indahnya  pertemuan kita semalam……..Atas nama Bengkel pengurusan stratejik jangka panjang dan keperluan latihan bahagian operasi penyiaran 13-15 dis 2013  di Goldcost Morib Resor. Kita berkongsi bilik di tingkat 8 dan  bekerjasama sepanjang bengkel tersebut . Sesekali hati di risik lucu bila konvoi  saya ke  destinasi ini hanya sekadar  nama. Bersama MYV pecutanmu mendahului dan meninggalkan  D’vaku.  Namun ade kalanya MYV berada betul-betul dihadapan saya tapi sekelip mata cuma  pasti ia akan menerobos laluan yang ada. Yang jelas, dia menanti saya dengan setia di bilik dengan secawan teh. Tika itu sikitpun tak saya sangka ianya petanda  akhir untuk dikenang

Menyaksikan sekujur tubuh yang kaku  dihadapan saya kini, dialah teman sebilikku seminggu yang lalu. Rupanya sengaja ALLAH  taqdirkan agar saya menyaksikan sekujur tubuh itulah yang menghidupkan qiayamullail, mendendangkan zikir dan AQ sepanjang 2 malam bersama. Kenapalah saya enak menyelimuti diri ini tika alunan zikirnya memecah lenaku ?? Kenapalah saya tidur mengiring bila sedar cahaya lampu menggangu tidur..Astaqfirullah… YA ALLAH ampunilah  dosa dan kecuaian saya semalam….
Akhirnya saya tak dapat menyimpan rahsia lagi….Tika basuhan  air dicurahkan di kepalanya oleh salah seorang pemandi mayat  …..saya lontarkan apa yang terbuku di hati… YA ALLAH, saya menyaksi sesungguhnya inilah wajah yang menghidupkan malamnya dengan qiyam dan zikir…Beruntungnya hajjah…( kata-kata ini terhenti ….) …Dua pemandi mayat tadi bagai terkedu  ………….mereka menanti-nnti cerita saya lagi….Bagi saya  mereka menyempurnakan jenazah dengan sempurna dan profesional sekali.
Sambil menggosok2 tangan kirinya , saya masih ingat saya berkata-kata….inilah tangan yang turut bersama –sama menunaikan zakat di PPZ  dan dia seorang pemurah. Beberapa kali juga  terserempak  dengannya atas urusan yang sama. Ada tikanya kami  sama-sama menghulurkan derma pada tabung pembangunan islam di selatan Thailand.

 Tika menyentuh tangan kanannya, hati terpana lagi…..Ya ALLAH… maafilah sahabatku ini. Kecederaan parah pada lengannya  yang  longlai ku sambut dan kami saksikan…Kini saya faham….yang patah riuk  akibat kemalangan itu juga  jahitan kesan post mortem hanya di bahagian lengannya sedangkan tangannya sempurna dan terpelihara. Subhanallah…. Sesungguhnya tangan itulah yang telah membuat amal kebajikan yang kecil tapi besar sumbangannya di sisi ALLAH insya ALLAH. Kemahiran menjahit yang ada padanya digunakan antara lain untuk membaiki telekung-telekung wakaf di masjid dan surau  kami.  Ada tikanya dia merungut, kenapa orang suka berwakaf dengan telekung yang dah longgar, rosak dan lama?? Soalan ini tak memerlukan jawapan  kerana saya menyerahkan sepenuhnya kepadanya membuat penilaian (QC).  Kadang-kadang dia juga turut mencuci telekung wakaf di luar  pengetahuan sesiapa.   

Tika kakinya yang sejuk kaku  di disirami air , saya katakan….ya ALLAH inilah  kaki yang telah menyempurnakan rukun haji . .. ketika ini saya tak dapat meneruskannya dan  sebak untuk berkata-kata. Lantas dua makcik pemandi mayat tadi menyebut-nyebut nama aruah hajah…hajah....ooo berapa usianya? Tahun bila  dia pergi?? Accident di mana??….Saya juga katakan  umrah pun dia dok pii…murah rezeki aruah ni..dia ni ade kemahiran yang menjana pendapatan juga.  Kaki ini lah yang dok pi qiyam kat masjid Negara di penghujung bulan Ramadan . Subhanallah.  Pengendali urusan mayat  juga memberikan komitmen yang baik ketika menguruskan jenazah aruah.  Atas permintaan saya  bagi melengkapkan kain kafan nya ialah meminta di lapikkan dengan plastic alas memelihara kehomatan jenazahnya.  Ini bagi mengelakan sebarang komplikasi kerana jenazah aruah yang dibawa  dari KL ke Muar. Seketika dicelakkan dan dikafankan, terserlah wajahnya..wajah aruah yang seolah-olah sedang tidur nyenyak . Hanya terkesan calar sedikit di atas dahinya.  Ketika kucupan terakhir saya padanya….. saya memohon ampun maaf andai ada kekurangan menyempurnakan urusan jenazahnya dan selamat jalan kak zainah…selamat jalan….masa akak dah sampai…saya juga yang lum pasti….( juga sampaikan salam kepada aruah mak dan ayah saya di sana jugak). Lama kucupan saya hingga di dahinya yang sejuk ghedi itu.. Muga ALLAH merahmati dan mencucuri rahmat berterusan buatnya….dan ditempatkan mereka dikalangan orng soleh dan di jannahtul firdaus.

Biarpun aruah sahabat saya seketika Cuma, tak banyak dikongsikan kerana kini  kami berbeza seksyen, dan bumbung walaupun dalam satu jabatan yang sama. Terima kasih ALLAH memberi saya peluang untuk menemani sahabat saya dipenghujung perjalanannya. Ramai rakan taulan yang terperanjat dengan pemergiaannya ini . 

Dia adalah sahabatku...Hajjah Zainah Md Sarif yang telah meninggalkan kami kerana kemalangan ketika dalam perjalanan pulang ke rumah... Sama-samalah kita bacakan AL FATIHAH dan hadiahkan buatnya ..muga ini dpat membantunya di alam  juga sana sbg hadiah sempena ulangtahun pemergiannya. ya ALLAAH cucuri dan rahmatilah dia.....Hjah Zainah ni dan berikan kebaikan, luaskan kuburnya, terangi kuburnya dan berikan dia kebaikan dan ditempatkan di firdausimu... Juga buat semua AL FATIHAH untuk penghuni2 kubur khususnya buat ayahandaku dan bondaku jua...  


usai disolati....jenazah dibawa keluar untuk di tutup dgn kain batik lepas sebelum ditutup 
bersambung ...........pic make a story..........

catatan 20/12/2013..(sengaja diawalkan kerana saya akan bercuti pada tarih berkenaaan)

Thursday, December 19, 2013

result PMR 2013 hari ini

19122013.........hari debaran buat anak-anak  yang telah mengambil  PMR 2013. Sejak awl lagi debaran waris menanti penuh misteri berapakah aggreget bakal  diperolehi. Pengumuman keputusan mencatatkan  peratusan meningkat tahun demi tahun.  Inilah statistik yang dibuat berdasarkan pencapaiannya kali ni.

Syabas dan tahniah kepada semua yang telah membantu mempengaruhi keputusan PMR kali ini. Buat guru-guru yang di hormati..budimu ditaburkan , tuaiannya membenihkan hasilan terbaik. Terima kasih kerana memberi tunjuk ajar kepada generasi kami untuk berjaya. Doakan kejayaan mereka sebagai satu anjakan yang bakal melonjakankan lagi kecemerlangan mereka dunia dan akhirat.   Nakhodakanlah pelayaran mereka mengikut arus terurus bukan terputus. Mereka adalah generasi yang perlukan pedoman dan panduan.

 Tidak terkecuali buat kakak2 dan abang2ku yang sabar mendoakan kejayaaan anak-anak mereka. Disamping memberikan sepenuh sokongan, perhatian juga peraturan, redza merekalah didambakan.
Akhirnya misteri result PMR saya perolehi menerusi sms
11.25 PMR Emaad dapat 2a 6b..math dan geo b.
11.34 Sara anak kak ija dapat 5a 3b
11.35 zaid dapat 8a, alhamdulilah
1135 Alhamdulilah melalui sms 15888 dapat 8a (shahmi)

salam, bagaimana result abg ib?
1138: . 9A   Alhamdulillah

ikmal???


Alhamdulilah...alhamdullillah....Alhamdulilah
Terima kasih ALLAH....
Untuk kali ini saya simpulkan anak2 saudara saya telah berjaya mengekalkan dan  membaiki prestasi kejayaan yang dirintis oleh abang dan kakak mereka  Inilah yang dikatakan mudahnya mendidik anak jika tahu acuannya. Ini adalah rekod peribadi masing masing untuk meneruskan kecemerlangan . \

Emaad akan berhijrah ke sekolah  TTDi dari  kota damansara
Zaid akan terus mencipta rekod kejayaan  buat MRSMnya
Shahmi akan berhijrah dari  SMS Lahad Dato ke SMS di kota tinggi
Ibrahim akan meneruskan kecemerlangan dirgahayu Maktab Mahmud.
InsyaALLAH

Ini adalah empat saudara sepupu yang bertarung untuk PMR kali ini . Muga pertarungan mereke terus meraih ilmu sebagai bekalan dunia dan akhirat.Kejayaan yang didambakan, tapi usaha diperlukan . Ayuh anak-anakku  teruskan menobatkan ilmu sebagai senjata tajam yang amat  diperlukan. Seperti aruah wan pernah katakan.....''wan hanya bekalkan ilmu dan carilah sebanyak mungkin dan selagi mahu.....' Harta wan hanya sekangkang kera ni lah... ilmu sahaja harta yang berkekalan .. Al fatihah buat almarhum wan dan tok juga. Bagaikan terpanggil untuk memberitahu aruah mak dan ayah saya....lihatlah inilah keputusan kejayaaan cucu-cucu mak dan ayah....mereka bijak mak ayah...mereka boleh...terus doakan meraka lagi.....

Kepada semua, cu ingatkan, jadikan kejayaaan hari ini sebagai satu langkah lebih dekat dengan ALLAH. Mengerti makna kesyukuran dan berterima kasihlah kepada ibu, mama dan ayah. Muga restu mereka terus mengiringi.................amin



Keputusan UPSR tempuhari....
Ini adalah pertembungan anak-anak bungsu dalam family saya
Adik Huda, adik Zaki dan abang idad
Keputusan Huda dan Zaki adalah seri 4A 1B manakala abang idad terus merahsiakannya
apapun ini adalah catatan peribadi milik mereka
Mereka berhak mengubahnya untuk mencipta kejayaan seiring dengan jejak-jejak yang telah dirintis oleh generasi terdahulu.
Muga anak-anak saudara saya terpandu arahnya 
bijak memilih rakan dan terus menghargai pengorbanan, kasih sayang yang dicurahkan...

SALAM KEJAYAAN SALAM TAHNIAH    
Mohon mendoakan kejayaan anak2 generasiin di dunia di akhirat.
Terima kasih