Thursday, August 16, 2012

mood raya

hari ke 27 ramadan...jalan raya seakan lengang dan tiada lagi tingkah pemandu yang mengejar waktu. Fenomena awal ramai yang sedang bercuti dan merancang perjalanan pulang beraya. Suasana 'pohun nyior melambai2 dan balik kampung ...sindrom raya!!!

Pastinya rindu pada kampung halaman dan kenangan bersama tercinta bermain di kalbu. Andai dapat diputar waktu, ingin ku ulangi gembiranya raya bersama ayahanda tercinta..Ayah yang menyediakan segala keperluannya dan mak yang akan melengkapkannya..tapi.....Namun sebagai anak, saya pastikan setiap hari pasti ada kebajikan untuk aruah ayah dan mendoakannya...Itu kewajiban dan peranan yang mampu saya lakukan..mewariskan kebaikan seperti mana yang pernah ayah laksanakan.. terima kasih ayah.

Secara sukarela juga, buat pertama kalinya saya memikul tanggungjawab yang pernah ayah lakukan buat kami. Menyempurnakan fitrah mak walaupun mak berada di kampung.  Terasa satu kepuasan bila mengaminkan doa usai zakat dan fitrah dilunaskan..Mak jangan risau, kali ni anak mak yang ke 10 telah membayarnya...tapi sekiranya abang-abang masih dan akan membayarnya juga...silakan.. itu kewajiban mereka sebagai anak lelaki. Bayangkan pengorbanan mak ayah melunaskan fitrah kita dulu2... Takkan rugi orang yang memberi....

Balik kampung?? insyaALLAH esok bermulalah anak rantau ini  pulang ke desa...kita sama-sama cuti dan meraikan hari raya bersama family dan kerabat di kampung pula. Muga perjalanan selamat pergi dan balik.

Kepada sahabat-sahabat  ..
Saya mengambil peluang ini utk mengucapkan
SELAMAT HARI RAYA dan
MAAF ZAHIR BATIN di pohoni atas sebarang kesilapan, kecuaian, keterlanjuran dan apa jua khilaf yang ada..Muga2 madrasah ramadan telah melenturkan hati ini untuk lebih berhati2 dalam mengkoreksi diri. Andai ada pertemuan...sudi2lah bertandang ke rumah...masih sudikah lagi ummihumairah singgah ke kampung ke?? Atau mungkinkah kak ina manjung bakal menjengok, atau puan hanim  sudi menegur air secawan dalam misi pualng ke desa..

selamat pulang kg buat familyku di rantauan..kak @Cikna, cikwan, abg nasir, abg zan sekeluarga juga selamat beraya di rantauan buat anak saudaraku...pastinya ketiadaaanmu dirasai dan keceriaan family tanpa kami..Pandai2lah jaga diri  dan iman  ye su dan dd, juga cucu2ku- alya, angah, abg hariz, dania, juga dinie. Tokchu tepat menanti kepulangan kalian nnti dan muga ALLAH pertemukan kita lagi ..apakah perasaan bila berjauhan dalam kegembiraan di syawal kelak??? Terima kasih ole2 diberi...chu amat hargai..

awal pagi tadi

27 ramadan..
fenomena di ibukota yang cukup meriah....dari segenap penjuru, ramai beriktikaf di masjid.
subhanallah...pandangan ku seketika berkata...bagaikan himpunan manusia gelandangan ...
Membawa mesej mencari tuhan. Itulah pandangan manusia yang faqeh ni. Hakikatnya inilah manusia-manusia yang sanggup berkorban dgan membawa family bersama-sama iktikaf di masjid. Meninggakan empuk tilam dan selesanya tidur. Mereka bersedia untuk menghambakan diri mengharap keampunan di sepertiga malam...

Alhamdulilah...
andainya ada peluang dan masih bernafas, pasti takkan di sia-siakan 10 malam yeng terakhir ramadan..pecutan terakhir biarlah samping ke matlamatnya..Lanturan zikir, munajat telah berjaya melenturkan hati keras ini...Sesungguhnya diri ini tak layak ke syurgamu....tapi ku tahu, sebesar manapun dosaku, hanyalah bagai pepasir di tepi pantai yang bisa di hapuskan dgn kasihnya ALLAH

terima kasih allah yang menjemput saya, har, yat juga amal untuk bersama di rumahMU tadi. bertemu pulak degn dik cinta yang baik hati  ...Bersama adik2 yang masih usia muda beribadah dan bersahur bersama ,satu kenangan termanis sebagai penutup di ramadan ini. Terima kasih adik2ku yang mnyediakan sahur kita tadi...Muga ALLAH catatkan segala amal kebaikan  ni dan bertemu kita kembali nanti.

Pagi tadi ade rintik2 hujan menyentuh bumi...suasana yang damai di jalanraya ...Apakah petanda berlalunya lailatul qadar? 
Ramadan.....tak puas  bersamamuu..pergimu ditangisi... ketemu lagi di ramadan akan datang????

Tuesday, August 14, 2012

rebat oo rebat

rebat TOL balik kampung??  bestnya dapat bonus camni di waktu2 semua orang satu matlamat....
tapi bila??? mmmm..tang ni yang rasa2nya ....mgg macam tak berpeluang

Rebat tol tersebut diberikan kepada orang ramai yang menggunakan kad PLUSMiles, kad Touch 'n Go atau SmartTAG ketika membayar tol di lebuh raya kendalian PLUS pada 15, 16, 22, 23 dan 31 Ogos ini.-Petikan bernama

Pada tarikh tersebut....saya belum berangkat pulamg ke desa manakala pada 22 dan 23  masih di suasana raya di kampung...Walau bagaimana pun....langkah yang diberikan kita sambut dan alu-alukan.  Kepada yang bakal merebut peluang rebat ini selamat menikmatinya..... Bagi meredakan diri, bersangka baiklah dengan tawaran diberi selain mengurangkan kesesakan di jalan raya  dan lebuhraya nanti..kan  Sama2lah kita pulang dengan selamat dan kembali dengan selamat..

Teruskan guna TnG miles sebab rebatnya sentiasa bersama sekerap mana penggunaannya...

jika masih tak caya....dapatkan kad touch n go 
saya bukan agen dan ini bukan iklan tapi satu perkongsian

kembung atau sebu?

dipetik terus dari sumber ummi 
MACAMANA RASANYA KEMBUNG?
Waa..ini soalan manyak susah mau jawab lo..Yalah, kalau tak pernah rasa, macamana nak terangkan ya? Rasa kembung tu..rasa macam perut kembunglah. Setakat yang ummi tahu, istilah lain untuk kembung perut ni, sebu perut. Tapi ada juga pesakit yang datang jumpa ummi, tak cakap perut kembung, tapi komplen perut masuk angin. Hah..sama jelah tu. Kalau masih tak paham jugak, ummi cadangkan pi makan pisang putar banyak-banyak dan tunggulah penangannya. Betul ke boleh jadi kembung? Entah..orang tua-tua cakap, makan pisang putar mentah-mentah, kembung perut jadinya. Sebab tulah pisang putar selalunya dijadikan adunan jemput-jemput pisang..kena goreng (masak) dulu baru boleh dimakan. Allahua’lam.

MACAMANA BERLAKUNYA KEMBUNG?

Kembung berlaku disebabkan oleh penghasilan gas berlebihan (nitrogen,hydrogen, carbon dioxide, oxygen, methane) di dalam perut dan usus semasa proses penghadaman. Yang ini kita kategorikan puncanya daripada sumber dalam (endogenus). Kebiasaannya, gas/angin yang terbentuk ini akan dikeluarkan semula melalui mulut dengan cara sendawa. Tetapi sebahagian darinya akan masuk semula ke dalam usus menyebabkan berlakunya kembung.

Selain daripada itu, kembung juga selalu terjadi akibat menelan udara masuk. Yang ini pulak, kita kategorikan puncanya daripada sumber luar (eksogenus). Perasan tak budak-budak kecik yang menyusu botol, selalu sangat menghadapi masalah perut kembung? Selalunya ummi akan tanya pada ’parents’ cara diaorang pegang botol susu. Selalu juga ibu-ibu atau bapa-bapa ni pegang botol susu sambil lewa je. Tak tonggengkan botol susu tu betul-betul. Jadi yang masuk dalam perut ’baby’ separuhnya susu, separuh lagi angin (udara)! Mana tak kembungnya.

Satu lagi soalan ’favourite’ ummi, pernah tak bila anak menangis, mak ayah bagi botol susu kosong je untuk si anak hisap? Selalunya time tengah-tengah malam tu le, malas nak bangun buatkan susu lain. Hah, kalau dah memang macam tu, yang kena dirawat ialah sikap malas mak dan ayah si anak tu aja. Betul tak?

Pada asalnya, gas yang terhasil daripada proses penghadaman ini tak berbaupun. Yalah, namanya lagi gas, mana ada bau. Malangnya, apa yang menyebabkan ia berbau adalah kerana semasa proses penghadaman berlaku, tindakan pemecahan protein turut menghasilkan asid butirik (yang mengeluarkan bau tengik) dan hidrogen sulfat (yang mengeluarkan bau seperti telur tembelang)! Maka bayangkanlah, apabila kedua-dua bau ini digabungkan, mana tak pengsannya bau kentut engkau cik abang oii..(aik, cik abang je ke?..he,he)

Bau busuk kentut juga adalah akibat tindakan bakteria mikroflora yang banyak di dalam usus dan/atau daripada simpanan najis di dalam usus. Tu pasal le, makin lama kita tak buang, makin power le baunya!

APAKAH PENYEBABNYA?

Kembung lazimnya disebabkan oleh:

• Menelan angin (seperti anak yang menyusu botol kosong)
• Menelan airliur yang kerap (akibat masalah loya atau penyakit ‘gastroesophafeal reflux’ ) juga mengakibatkan kemasukan angin.
• Makan dengan tergesa-gesa (tak sempat nak hadam, dah telan dulu)
• Makan makanan yang sukar dihadamkan (nanti ummi sertakan jadual contoh makanan)
• Makan terlalu banyak (sehingga mengganggu proses penghadaman)


Kembung yang berlebihan mungkin merupakan gejala dari:

• Penyakit Crohn
• Diverticulitis
• Sesetengah jangkitan bakteria dan protozoa di dalam sistem penghadaman
• Penyakit dalam usus
• Alahan terhadap laktosa
• Pembiakan bakteria di dalam usus (disebabkan oleh sesetengah antibiotik)

GEJALA/TANDA-TANDA
• Perut sebu atau kembung
• Kentut


SOALAN YANG PERLU DITANYA
Adakah kembung itu diikuti oleh rasa sakit yang amat sangat di bahagian atas abdomen berserta dengan loya dan muntah, mata atau kulit menjadi kekuningan?

• Jika YA berjumpalah doktor
• Jika TIDAK teruskan dengan soalan di bawah


Adakah kembung berlaku selepas mengambil antibiotik?

• Jika YA berjumpalah doktor
• Jika TIDAK - tumpukan kepada penjagaan sendiri.

PETUA PENJAGAAN SENDIRI:

• Jauhi diri kita dari memakan makanan yang boleh menyebabkan angin (atau mengambilnya sedikit sahaja). Ini merupakan langkah bijak mencegah dari kembung.

Makanan yang telah diketahui menyumbang kepada kembung adalah:


Epal
Aprikot
Kekacang
Peach
Bran
Pear
Brokoli
Bertih jagung
Brussel sprout
Prun
Bunga kobis
Raisin
Lobak merah
Sorbitol
Kobis
Bawang
Kacang (kering, dimasak)
Kacang soya
Hasil tenusu (mereka yang alah terhadap laktosa)


Walaubagaimanapun, makanan ini juga membekalkan zat makanan tertentu (kecuali sorbitol). Jadi ummi nasihatkan, janganlah ditinggalkan terus makanan yang disenaraikan ini. Lagipun tak semestinya semua makanan tu memberikan kesan yang sama kepada semua orang.

• Sediakan senarai semua makanan yang anda makan selama beberapa hari. Catatkan bila dan berapa kali anda terkentut atau sendawa (nak kira berapa kali tu, slow-slow je le..tak payah announce kuat-kuat ). Jika anda mengeluarkan gas berlebihan selepas minum susu, cuba kurangkan atau jauhi dari mengambilnya. Sekiranya masalah ini berlarutan, jauhi semua makanan yang mungkin menyebabkan kembung.

• Sekiranya anda mendapat alahan terhadap laktosa, gunakan hasil tenusu yang rendah laktosa. Anda juga boleh menggantikan Lactaid iaitu sejenis enzim laktosa yang dapat dibeli di kedai. Ia perlu diambil bersama hasil tenusu untuk menghadamkan laktosa di dalamnya.

• Elakkan kemasukan angin semasa makan atau minum. Macam mana tu? Dipercayai makan dengan gelojoh lebih memudahkan angin masuk ke dalam perut. Memang tepatlah contoh yang ditunjukkan oleh Baginda Rasulullah SAW, apabila makan dikunyahnya dahulu berulangkali (ada yang mengatakan sehingga 40x) sebelum ditelan. Oleh kerana itu amatlah disarankan agar kita makan dengan perlahan dan kunyah makanan tersebut keseluruhannya. Begitu juga apabila minum, minumlah dengan menghirup beransur-ansur, jangan diteguk sekaligus.

• Ubat Simethicone boleh meredakan kembung dengan meleraikan tompokan-tompokan angin di dalam perut yang boleh menimbulkan kembung. Ubat ini boleh didapati dari doktor atau dibeli di kedai ubat atau farmasi. Kebiasaannya ubat ini datang dalam bentuk air (‘syrup’) atau pil yang perlu dikunyah.


• Kurangkan meminum minuman bergas.

• Jangan mengambil gula-gula getah kerana lebih lama gula-gula getah dikunyah, lebih banyak angin yang masuk ke dalam perut. Ummi perasan juga masalah ni yang selalu berlaku bila ’travelling’ jauh-jauh. Selalunya pemandulah...bila nak hilangkan ngantuk, mulalah kunyah gula-gula getah.

• Elak dari memakan makanan tanpa gula yang mengandungi sorbitol atau xylitol di mana kedua-duanya sukar dihadamkan dan boleh merangsang pembiakan bakteria yang membantu pengeluaran angin.

PENCEGAHAN:

Di samping mengubah diet, anda boleh memperkuatkan otot dubur (anal sphincter) untuk menolong mengurangkan kembung. Untuk ini anda boleh melakukan Senaman Kegel.

Kaedah Senaman Kegel:

• Baring melentang, bengkokkan lutut dan jarakkan kaki 12 inci antara satu sama lain.
• Kemut otot-otot di sekeliling dubur (sama seperti ketika anda menahan kentut) dan biarkan seberapa lama yang boleh - sehingga 20 saat.
• Rehatkan otot tersebut perlahan-lahan, tarik nafas dalam-dalam dan ulangi proses ini.
• Senaman ini juga boleh dilakukan ketika anda berdiri dalam bilik mandi, atau duduk (semasa memandu) atau semasa buang air kecil.

KAEDAH PERUBATAN ISLAM:

Tidak syak lagi, Islam telah memberikan garispanduan lengkap berkaitan adab-adab makan dan minum. Kalau adab-adab yang dianjurkan Islam dituruti, hasilnya InsyaAllah kita pasti terpelihara daripada penyakit-penyakit yang diakibatkan oleh gangguan sistem penghadaman.

Untuk itu, ummi perturunkan di sini beberapa kaedah pencegahan dan rawatan dari sudut perspektif Islam yang mungkin boleh dikaitkan dengan masalah penghadaman yang sedang kita perbincangkan.

1. Makanlah makanan yang halal lagi baik (berzat)

Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 168 ;
”Wahai sekalian manusia! makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu mengikut jejak langkah syaitan; kerana sesungguhnya syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.”

2. Jangan makan dan minum berlebihan

Rasulullah SAW telah bersabda:
”Tidak ada bekas yang lebih keji yang diisikan oleh anak Adam daripada perut. Cukuplah bagi anak Adam dengan beberapa suapan yang membetulkan tulang belakangnya. Dan sekiranya ia terpaksa melakukan juga, maka satu pertiga untuk makanannya, satu pertiga untuk minumannya dan satu pertiga untuk nafasnya.”
(Tarmizi, Ahmad, Ibn Majah dan Nasai)

3. Duduk dengan betul ketika makan atau minum

Rasulullah SAW telah bersabda:
”Janganlah makan sambil bersandar”
(Bukhari, Tirmizi & Abu Daud)

Dalam hadith lain diriwayatkan bahawa:
”Sesungguhnya ar-Rasul melarang seseorang makan sedang ia berbaring di atas mukanya”
(Ibn Majah, Abu Daud & An-Nasa’i)

Anas bin Malik meriwayatkan bahawa:
”Nabi melarang seseorang meminum sesuatu sambil berdiri”
(Muslim)

Maka cara yang betul ialah seperti yang diriwayatkan:
”Sesungguhnya ar-Rasul duduk untuk makan dalam keadaan tawarruk di atas kedua-dua lutut baginda. Dan diletaknya tapak kaki kiri di atas belakang (dorsum) kaki baginda yang kanan”
(Ibn Qaiyim)

Sebenarnya kedudukan seperti ini ketika makan akan membantu melancarkan proses penghadaman.

4. Jangan tidur selepas makan

Berhubung ini ada diriwayatkan bahawa:
”Ar-Rasul melarang seseorang tidur selepas makan dan sesungguhnya perbuatan itu mengeraskan hati”
(Abu Nuaim)

Telah berkata Imam Ibn Qaiyim: ”Oleh itu di antara nasihat tabib-tabib untuk mereka yang hendak menjaga kesihatannya ialah: Berjalan beberapa langkah selepas makan malam walaupun sehingga 100 langkah dan jangan tidur terus selepas itu kerana ini boleh mendatangkan kemudaratan yang besar!”

5. Jangan dihabiskan minuman dengan satu teguk

Berhubung ini Rasulullah SAW telah bersabda:
”Janganlah kamu minum dengan satu teguk seperti cara meminumnya unta. Akan tetapi minumlah dengan dua ataupun tiga (teguk). Dan sebutlah ’Bismillah’ bila kamu (hendak) meminum dan pujilah Allah (yakni katalah ’Alhamdulillah’) bila kamu selesai.
(Tarmizi)

Imam Muslim meriwayatkan : ”Cara seperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW lebih menghilangkan dahaga, lebih menyihatkan dan lebih menghadamkan.”

6. Koyak dan potong makanan yang keras untuk memudahkan mengunyah

Rasulullah SAW telah bersabda:
”Gigitlah daging (sedikit demi sedikit dengan gigi kamu). (Cara ini) lebih mengenakkan dan lebih menghadamkan.”

7. Amalkan pengambilan madu

Rasulullah SAW telah bersabda:
”Sesiapa yang meminum madu di waktu pagi tiga kali setiap bulan, penyakit merbahaya tidak akan mengenainya.”
(Ibn Majah)

Dari Abu Sa’id Al Khudri r.a, bahawasanya seorang lelaki datang kepada Rasulullah SAW lalu berkata: ”Sesungguhnya ada seorang saudaraku yang sakit perut.” Nabi bersabda: ”Minumkan kepadanya madu.” Kemudian lelaki itu pergi, lalu datang kembali sambil berkata: ”Telah kuminumkan kepadanya madu tetapi tidak ada perubahan.” Kata-kata itu diucapkan dua atau tiga kali dan setiap kali lelaki itu mengatakannya, Nabi tetap menjawab: ”Minumkan kepadanya madu.” Akhirnya pada kali yang ketiga atau keempat, baginda bersabda: ”Allah pasti benar dan yang tidak benar adalah perut saudaramu itu.”
(Bukhari & Muslim)

Rujukan:

- Konsep Perubatan Islam (Dr Danial Zainal Abidin)
- Sistem Pengubatan Di Zaman Rasul (Ibnul Qayyim Al-Jauziyah
TERIMA KASIH kepada SUMBER

Tuesday, August 7, 2012

RAMADAN d'hujung minggu ...


11 hb - Sambutan Hari Belia Peringkat Negeri Selangor di Dataran Kemerdekaan Shah Alam
 ( program dari petang, berbuka)
kuliah maghrib Ustaz Zamri Mantop, 
solat Isya  & Terawih b'sama Sheikh Karim;
 Sembang Ilmiah Santai UAI bsama Abby Abadi, Faizal Tahir ; Man Raja Lawak.

----------------------RALLY ILMU DI MASJID AR RIDZUAN  12 ogos 2012-------

12 hb - Rally Ilmu di Masjid Al Ridhuan , Hulu Kelang
( bermula dari Qiyamullai, kuliah Subuh, - Ustaz Rozali Muhammad ( anak murid Hjh Rogayah - juara Qariah Antarabangsa ))
kuliah Dhuha , kuliah jam 09.00am--- Ustaz Zahazan Mohamad
Kuliah Dhuha -Kuliah 11.00 pagi-- Dr Rubiah Hamzah
Forum Zohor ,2.00 ptg : Ustaz Nk Abduh , Ustaz Ridhuan Md Nor, Ustaz Nor Hamzah
 kuliah jam 3.30 ptg---- Ustaz Syed Abdul Kadir Al Joffrie
Kuliah  Asar Perdana bersama Ustaz Azhar Idrus

 Semua jemaah dijemput hadir , boleh kita beriktikaf seharian di masjid. Insyaallah , gerai jualan juadah berbuka akan disediakan.

SUMBER : FB .

nak masukan banner tapi atas kekangan tertentu kerana dhaif nya ilmu...tak dapat dimuat turun.
InsyaALLAH ada rezeki ketemu kita di majlis ini nanti..doakan

Friday, August 3, 2012

bakal jutawan

salam ramadan ke 14....

subhanallah....kejap je masa berlalu...rasanya macm baru semalam memulakan terawikh di Surau Hidayah , Pudu Centrel. Alhamdulilah sebelum pulang ke kg tempuhari saya sempat  berjemaah di surau ini  yang juga didirikan solat jumaat  . Kemudahan dan keselesaan  surau tersebut dipuji.  Kini usah jadikan alasan untuk mengabaikan tanggungjawab melaksanakan perintah solat ini lagi. STOP IT!! Ayuh tunaikan solat dan berazamlah akan melaksanakannya di awal waktu...  

Mengimbau memori...

Seputar melayan anak2 saudaraku mengaut harta dan mengumpulkan aset bersama saidina.
alangkah indahnya andainya ianya satu kenyataaan...membeli tunai aset2 di kawasan elit tanpa melibatkan riba....
Kak Ain jugak yang untung, kaut aset berjuta ..Jgn lupa zakat tau...
tersandar Abg Aris...bukan kalah tetapi beralah...memenangi hati adik2 kan..
Danial nak main juga.Memiliki duit tunai banyak
 mmm....Miss Banker : kak Huda....memang cekaplah pegang amanah nie. Sapa tak percaya boleh berurusan dengannya lagi...

Bagus jugak menjalankan aktiviti berkumpulan ini di bulan ramadan. Selain melatih mereka bijak urus wang, mereka juga bijak matematik.. insyaALLAH   . Muga2 generasi ku bijak urus waktu dan mnjadi jutawan muslim dikagumi....agak2 seiring dgn tan sri syed mokhtar tak?