Wednesday, April 25, 2012

Ayuh "Hayati solat selamatkan umat elak murtad"

AYUH kita bersama ke Seminar "Hayati solat selamatkan umat elak murtad"
 pada 28 April 2012 ( SABTU ) nie di Masjid Shah Alam. Mulai jam 8.00 pg -12.00 tgh hari

***Sangat2 hebat *** Disampaikan oleh Prof Madya Dr Hasnan Kasan yang juga penulis buku  Mari Memahami & menghayati BACAAN SOLAT . Membicarakan secara terperinci tentang solat, pendekatan dan penghayatan serta skillnya.   Ianya juga  merangkumi perincian, ketelitian dan maksud bagi setiap bacaan di dalam solat. Berpandu buku ini sebagai rujukan, ustaz menghuraikan lagi bersumberkan kitab2 rujukan daripada Imam Shafie.. Perrkongsian pengalamannya dalam usaha membetulkan solat amat berkesan. Selain menekankan pemahaman bacaaan setiap solat,  tip2 yang afdhal berdoa juga di kongsikan.  .....

Sebagai hamba yang dhaif,  saya merayu dan menyeru sahabat2 semua memiliki buku ini sebagai rujukan.( Hanya 122 mukasurat). Buku yang ditulis dari hati penulis ini dan memberi penekanan yang amat hebat tentang solat...bagi mencapai target solat khusyuk dan mencegah kemungkaran. InsyaALLAH.  Paparan ayat-ayat suci dihuraikan satu persatu dan mencapai matlamat tajuk buku ini juga. Dan sekiranya berpeluang ayuhlah bertalaqi bersama penulisnya...
Semuga ALLAH terus memberi kita petunjuk  hidayah dan kebenaran ilahi. insyaALLAH. Terima kasih ustaz. 

Bersempena dengan seminar kali ke 2( minggu lepas juga telah diadakan), minggu ini , hanya dengan yuran rm 30, anda juga  akan dibekalkan buku ini....yang bernilai rm15...jadi fikir2kan...
DIGALAKKAN datang dalam family dan libatkan anak sebagai momentun berdoa ..baik akhlak solatnya , sempurnalah imannya.

Sama-sama kita muhasabah sejauh manakah solat kita selama ini dan apa kata kita berniat untuk memurnikan solat kita denagn kelazatannya seperti mana khusuknya rasullulah

Kini pilihan depan mata...ayuh  datang ....
Nak tau detail sila hubungi di sini....: 0139171363 atau 0389640316
dapatkan 5 peserta, anda akan dikecualikan..

Ilmu tanpa amal adalah gila, amal tanpa ilmu adalah sia-sia.


Buku: dunia tanpa sempadan

Pesta buku terbesar Malaysia dan Asia Tenggara kembali lagi....
..... esok lusa dan......serbuuu

Tuesday, April 24, 2012

wordless wednesday #17

rindu....
Serupakan adik dan kakak nie......??rindunyaaa

ziarah kubur

Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw. bersabda, “Ziarahilah kubur kerana ia akan mengingatkan kamu kepada kematian.” (HR Muslim).

pusara anak saudaraku Zulkifli...27/9/2011
Dari Sulaiman bin Buraidah dari ayahnya (Buraidah), Nabi saw. mengajarkan kepada mereka (para sahabat) apabila menziarahi perkuburan hendaklah ucapkan : "Salam sejahtera wahai penghuni kubur dari kalangan mukminin dan muslimin, sesungguhnya kami insya Allah akan menyusuli kamu semua, kami mohon keselamatan daripada Allah untuk diri kami dan untuk kamu semua".
 (HR Muslim)
 abg iparku, Awang menyusul 5/1/2012
 Semuga  ALLAH mengampuni dan merahmati aruah2 saudara ku ini. Al fatihah buat allahyarham  Awang Hj Che Mat dan Zulkifli Awang)  Di tempatkan dikalangan orang yang soleh dan anak2 senantiasa mendoakan...(cerita pemergian tentang mereka insya ALLAH mnyusul)
diri ni??? besediakah dijemput ilahi???

Thursday, April 19, 2012

Ladies first di SAM

dengan hormatnya menjemput tuan/puan sekeluarga ke
 CERAMAH PERDANA
bertajuk " LADIES FIRST' bersama Ustaz YUSRI ABD KARIM( Tokoh Ulamak Selamgor)
 pada JUMAAT ( 20/4/2012) Selepas Maghrib
 Malam ini tau..

DATANGLAH BERAMAI-RAMAI KE TAMAN ILMU INI.
**************
Terima kasih SAM, taman ilmu yang subur dan mekar dengan majlis ilmunya
ALLAH pasti menganjari atas segala usaha dilakukan dalam mengimarahkan surau ini dan natijahnya pasti dirahmati keseluruhan ummah.
dan 
terima kasih  ALLAH 
 

cintaMU menyintaiku


rahasia ALLAH

Terima kasih ALLAH

Wednesday, April 18, 2012

Bersama Ostaz Kazim Joooomm

ANDA adalah dijemptr untuk sama-sama ke kuliah ustaz. Jom seputar @ampang bersama semarakkan ilmu!!!
Dah lama tak dengar ceramah ustaz kazim secara liVe..INSyaALLAH kali ini  kita pakat pi nah.boleh . membersihkan jiwa-jiwa yang kecamuk dan menyedut kemanisan dalam majlis ilmu. Banyak ganjarannya....lagipun kerja dakwah ni tanggungjawab semua. Sama-sama kita  mewarwarkan dan beriktizam akan sama2 hadir pada majlis ini juga...atau mana2 majlis ilmu. wallahuaklam

sejenak....


sudahkan anda menunaikannya

salam sejahtera...
sudahkah kawan2 melaksanakan tanggungjawab kepada negara. Hanya kurang dua minggu lagi untuk kita berinteraksi ngan e-hasil. Ayuh cepat laksanakan tanggungjawab dan isytiharkan harta2 yang telah digunakan sepanjang tempuh 2011. Ayuh cepat selesaikan urusan cukai tahunan kita... Jadilah seorang yang amanah dan anggaplah inilah hak rakyat yang kita kembalikan kepada rakyat. Cewah..cakap macam seorang ahli politik pulak. Kebetulan tanpa rakyat apakah makna negara dan begitulah sebaliknya.

Alhamdulillah saya telah menyempurnakannya  dengan jayanya hari ni.  
Terima kasih anakanda dee yang telah mengingatkan saya tentang tanggungjawab ini. Satu injuksi  dan motovasi untuk singgah ke sesawang LHDN. MAklum sajalah aktitivi setahun hanya sekali.. Syabas dan tahniah juga  buat anak saudara saya ni..tudia banyaknya nak....chu tabik lahhh!!
sory ye dee, cu copy tanpa izin

Masih saya ingat, aruah ayah walaupun hanya seorang bekas guru besar, namun dalam menunaikan tangungjawabnya beliau amat amanah. Samada di sekolah ataupun dalam komuniti masyarakat, ketelusan dan amanah ayah memang unggul. Ayah ...selepas bersara menjadi pengerusi PIBG sekolah anak2 nya dan setiausaha/bendahari masjid.   Terima kasih kerana mengajar kami tentang sifat mahmudah ni..Semuga ALLAH merehmati dan mengalir berterusan pahala dari  ilmu dan amal buat almarhum ayah. Rindu pada Ayah....tiap kali pulang kampung,  saya mesti mengunjungi pusara ayah....biarpun mnghampiri tiga tahun berlalu namun ayah masih subur bersama saya. AL FATIHAH

Dedaun menghijau senantiasa menghiasi pusara hijau: amin

Monday, April 16, 2012

75 minit bersama Ustaz Don 24 /4/2012

Surau Mercu UEM menjemput Muslimin dan Muslimat ke

Kuliah Khas – 75 Minit Istimewa Bersama…
Al-Fadhil Ustaz Don Daniyal Don Biyajid  

Sebagai penghormatan kepada penceramah jemputan, para jamaah diminta berada di surau pada pukul 12.45 tgh pada  24 april 2012 nanti.

ANDA....di jemput.!!!!!!!!!!!!!! Ayuhh

 Tahniah surau mercu UEM . ..santapan rohani yang hebat daripada  ostaz Don. 

kredit untuk  kk Ina atas makluman ini.

Malam ni di Surau Mustaqim

Ceramah perdana : " Keranamu Rasulullah  "
bersama ustaz Syed  Abd Kadir al Joofri ( personaliti TV3, TV9,TV Hijrah)
pada ISNIN, 16 APRIL 2012 SELEPAS MAGHRIB
DI SURAU AL MUSTAQIM, Au4, LEMBAH KERAMAT 

ANDA dIjemput..............sebar dan panjangkan hebahan ini. .....

Terima kasih atas info dan rantaian  hebahan yang diterima menerusi sms.


Untuk mngetahui jadual aktiviti april  2012 sila rujuk sumber : http://almustaqim-au5.blogspot.com/

Lantunan Mahabbah di Kedah

 Selamat datang kepada semua warga yang mencintai majls ilmu....khususnya di Utara semenanjung..Jangan lupa MAJLIS LANTUNAN MAHABBAH RASUL bersama Tausiyah Guru Mulia al-Habib Umar bin Hafidz...Program disusun dengan teratur selama dan sepanjang perjalanan dakwah tuan guru ke Malaysia. Muga  ALLAH mencatat  perjalanan dakwah  kita untuk terus mencintai rasulilah dan mncontohinya...Izinkan diri kita menerima pesanan2 hikmah ini. Muga2 diantara mereka..adik2, abang2, kakak2 anak2 saudaraku juga mak serta seluruh warga kedah...........

Serba sedikit  Tuan Guru-Habib Umar bin Hafidz

Beliau terlahir di Tarim, Hadramaut, salah satu kota tertua di Yaman yang menjadi sangat terkenal di seluruh dunia dengan berlimpahnya para ilmuwan dan para alim ulama yang dihasilkan kota ini selama berabad-abad. Beliau dibesarkan di dalam keluarga yang memiliki tradisi keilmuan Islam dan kejujuran moral dengan ayahnya yang adalah seorang pejuang martir yang terkenal, Sang Intelektual, Sang Da’i Besar, Muhammad bin Salim bin Hafiz bin Shaikh Abu Bakr bin Salim. Ayahnya adalah salah seorang ulama intelektual Islam yang mengabdikan hidup mereka demi penyebaran agama Islam dan pengajaran Hukum Suci serta aturan-aturan mulia dalam Islam. Beliau secara tragis diculik oleh kelompok komunis dan diperkirakan telah meninggal, semoga Allah mengampuni dosa-dosanya. Demikian pula kedua kakek beliau, al-Habib Salim bin Hafiz dan al-Habib Hafiz bin Abd-Allah yang merupakan para intelektual Islam yang sangat dihormati kaum ulama dan intelektual Muslim pada masanya. Allah seakan menyiapkan kondisi-kondisi yang sesuai bagi al-Habib ‘Umar dalam hal hubungannya dengan para intelektual muslim disekitarnya serta kemuliaan yang muncul dari keluarganya sendiri dan dari lingkungan serta masyarakat dimana ia dibesarkan.
 

Beliau telah mampu menghafal Al Qur’an pada usia yang sangat muda dan ia juga menghafal berbagai teks inti dalam fiqh, hadith, Bahasa Arab dan berbagai ilmu-ilmu keagamaan yang membuatnya termasuk dalam lingkaran keilmuan yang dipegang teguh oleh begitu banyaknya ulama-ulama tradisional seperti Muhammad bin ‘Alawi bin Shihab dan al-Shaikh Fadl Baa Fadl serta para ulama lain yang mengajar di Ribat, Tarim yang terkenal itu. Maka beliau pun mempelajari berbagai ilmu termasuk ilmu-ilmu spiritual keagamaan dari ayahnya yang meninggal syahid, al-Habib Muhammad bin Salim, yang darinya didapatkan cinta dan perhatiannya yang mendalam pada da'wah dan bimbingan atau tuntunan keagamaan dengan cara Allah s.w.t. Ayahnya begitu memperhatikan sang ‘Umar kecil yang selalu berada di sisi ayahnya di dalam lingkaran ilmu dan dhikr.
 

Namun secara tragis, ketika al-Habib ‘Umar sedang menemani ayahnya untuk salat Jum‘ah, ayahnya diculik oleh golongan komunis, dan sang ‘Umar kecil sendirian pulang ke rumahnya dengan masih membawa syal milik ayahnya, dan sejak saat itu ayahnya tidak pernah terlihat lagi. Ini menyebabkan ‘Umar muda menganggap bahwa tanggung jawab untuk meneruskan pekerjaan yang dilakukan ayahnya dalam bidang Da‘wah sama seperti seakan-akan syal sang ayah menjadi bendera yang diberikan padanya pada masa kecil sebelum beliau mati syahid. Sejak itu, dengan sang bendera dikibarkannya tinggi-tinggi, ia memulai, secara bersemangat, perjalanan penuh perjuangan, mengumpulkan orang-orang, membentuk Majelis-majelis dan da’wah. Perjuangan dan usahanya yang keras demi melanjutkan pekerjaan ayahnya mulai membuahkan hasil. Kelas-kelas mulai dibuka bagi anak muda maupun orang tua di mesjid-mesjid setempat dimana ditawarkan berbagai kesempatan untuk menghafal Al Qur’an dan untuk belajar ilmu-ilmu tradisional.
Ia sesungguhnya telah benar-benar memahami Kitab Suci sehingga ia telah diberikan sesuatu yang khusus dari Allah meskipun usianya masih muda. Namun hal ini mulai mengakibatkan kekhawatiran akan keselamatannya dan akhirnya diputuskan beliau dikirim ke kota al-Bayda’ yang terletak di tempat yang disebut Yaman Utara yang menjadikannya jauh dari jangkauan mereka yang ingin mencelakai sang sayyid muda.
 

Disana dimulai babak penting baru dalam perkembangan beliau. Masuk sekolah Ribat di al-Bayda’ ia mulai belajar ilmu-ilmu tradisional dibawah bimbingan ahli dari yang Mulia al-Habib Muhammad bin ‘Abd-Allah al-Haddar, semoga Allah mengampuninya, dan juga dibawah bimbingan ulama mazhab Shafi‘i al-Habib Zain bin Sumait, semoga Allah melindunginya. Janji beliau terpenuhi ketika akhirnya ia ditunjuk sebagai seorang guru tak lama sesudahnya. Ia juga terus melanjutkan perjuangannya yang melelahkan dalam bidang Da‘wah.
Kali ini tempatnya adalah al-Bayda’ dan kota-kota serta desa-desa disekitarnya. Tiada satu pun yang terlewat dalam usahanya untuk mengenalkan kembali cinta kasih Allah dan Rasul-Nya s.a.w pada hati mereka seluruhnya. Kelas-kelas dan majelis didirikan, pengajaran dimulai dan orang-orang dibimbing. Usaha beliau yang demikian gigih menyebabkannya kekurangan tidur dan istirahat mulai menunjukkan hasil yang besar bagi mereka tersentuh dengan ajarannya, terutama para pemuda yang sebelumnya telah terjerumus dalam kehidupan yang kosong dan dangkal, namun kini telah mengalami perubahan mendalam hingga mereka sadar bahwa hidup memiliki tujuan, mereka bangga dengan indentitas baru mereka sebagai orang Islam, mengenakan sorban/selendang Islam dan mulai memusatkan perhatian mereka untuk meraih sifat-sifat luhur dan mulia dari Sang Rasul Pesuruh Allah s.a.w.
 

Sejak saat itu, sekelompok besar orang-orang yang telah dipengaruhi beliau mulai berkumpul mengelilingi beliau dan membantunya dalam perjuangan da‘wah maupun keteguhan beliau dalam mengajar di berbagai kota besar maupun kecil di Yaman Utara. Pada masa ini, beliau mulai mengunjungi banyak kota-kota maupun masyarakat diseluruh Yaman, mulai dari kota Ta'iz di utara, untuk belajar ilmu dari mufti Ta‘iz al-Habib Ibrahim bin Aqil bin Yahya yang mulai menunjukkan pada beliau perhatian dan cinta yang besar sebagaimana ia mendapatkan perlakuan yang sama dari Shaikh al-Habib Muhammad al-Haddar sehingga ia memberikan puterinya untuk dinikahi setelah menyaksikan bahwa dalam diri beliau terdapat sifat-sifat kejujuran dan kepintaran yang agung.
 

Tak lama setelah itu, beliau melakukan perjalanan melelahkan demi melakukan ibadah Haji di Mekkah dan untuk mengunjungi makam Rasul s.a.w di Madinah. Dalam perjalanannya ke Hijaz, beliau diberkahi kesempatan untuk mempelajari beberapa kitab dari para ulama terkenal disana, terutama dari al-Habib 'Abdul Qadir bin Ahmad al-Saqqaf yang menyaksikan bahwa di dalam diri ‘Umar muda, terdapat semangat pemuda yang penuh cinta kepada Allah dan Rasul-Nya s.a.w dan sungguh-sungguh tenggelam dalam penyebaran ilmu dan keadilan terhadap sesama umat manusia sehingga beliau dicintai al-Habib Abdul Qadir salah seorang guru besarnya. Begitu pula beliau diberkahi untuk menerima ilmu dan bimbingan dari kedua pilar keadilan di Hijaz, yakni al-Habib Ahmed Mashur al-Haddad dan al-Habib 'Attas al-Habashi.
Sejak itulah nama al-Habib Umar bin Hafiz mulai tersebar luas terutama dikarenakan kegigihan usaha beliau dalam menyerukan agama Islam dan memperbaharui ajaran-ajaran awal yang tradisional. Namun kepopuleran dan ketenaran yang besar ini tidak sedikitpun mengurangi usaha pengajaran beliau, bahkan sebaliknya, ini menjadikannya mendapatkan sumber tambahan dimana tujuan-tujuan mulia lainnya dapat dipertahankan. Tiada waktu yang terbuang sia-sia, setiap saat dipenuhi dengan mengingat Allah dalam berbagai manifestasinya, dan dalam berbagai situasi dan lokasi yang berbeda. Perhatiannya yang mendalam terhadap membangun keimanan terutama pada mereka yang berada didekatnya, telah menjadi salah satu dari perilaku beliau yang paling terlihat jelas sehingga membuat nama beliau tersebar luas bahkan hingga sampai ke Dunia Baru.
 

Negara Oman akan menjadi fase berikutnya dalam pergerakan menuju pembaharuan abad ke-15. Setelah menyambut baik undangan dari sekelompok Muslim yang memiliki hasrat dan keinginan menggebu untuk menerima manfaat dari ajarannya, beliau meninggalkan tanah kelahirannya dan tidak kembali hingga beberapa tahun kemudian. Bibit-bibit pengajaran dan kemuliaan juga ditanamkan di kota Shihr di Yaman timur, kota pertama yang disinggahinya ketika kembali ke Hadramaut, Yaman. Disana ajaran-ajaran beliau mulai tertanam dan diabadikan dengan pembangunan Ribat al-Mustafa. Ini merupakan titik balik utama dan dapat memberi tanda lebih dari satu jalan, dalam hal melengkapi aspek teoritis dari usaha ini dan menciptakan bukti-bukti kongkrit yang dapat mewakili pengajaran-pengajaran pada masa depan.
 

Kepulangannya ke Tarim menjadi tanda sebuah perubahan mendasar dari tahun-tahun yang ia habiskan untuk belajar, mengajar, membangun mental agamis orang-orang disekelilingnya, menyebarkan seruan dan menyerukan yang benar serta melarang yang salah. Dar-al-Mustafa menjadi hadiah beliau bagi dunia, dan di pesantren itu pulalah dunia diserukan. Dalam waktu yang dapat dikatakan demikian singkat, penduduk Tarim akan menyaksikan berkumpulnya pada murid dari berbagai daerah yang jauh bersatu di satu kota yang hampir terlupakan ketika masih dikuasai para pembangkang komunis. Murid-murid dari Indonesia, Malaysia, Singapura, Kepulauan Comoro, Tanzania, Kenya, Mesir, Inggris, Pakistan, Amerika Serikat dan Kanada, juga negara-negara Arab lain dan negara bagian di Arab akan diawasi secara langsung oleh Habib Umar. Mereka ini akan menjadi perwakilan dan penerus dari apa yang kini telah menjadi perjuangan asli demi memperbaharui ajaran Islam tradisional di abad ke-15 setelah hari kebangkitan. Berdirinya berbagai institusi Islami serupa di Yaman dan di negara-negara lain dibawah manajemen al-Habib Umar akan menjadi sebuah tonggak utama dalam penyebaran Ilmu dan perilaku mulia serta menyediakan kesempatan bagi orang-orang awam yang kesempatan tersebut dahulunya telah dirampas dari mereka.
 

Habib ‘Umar kini tinggal di Tarim, Yaman dimana beliau mengawasi perkembangan di Dar al-Mustafa dan berbagai sekolah lain yang telah dibangun dibawah manajemen beliau. Beliau masih memegang peran aktif dalam penyebaran agama Islam, sedemikian aktifnya sehingga beliau meluangkan hampir sepanjang tahunnya mengunjungi berbagai negara di seluruh dunia demi melakukan kegiatan-kegiatan mulianya.
sumber : FB PONDOK HABIB
.

Monday, April 9, 2012

HaRUM D' Masjid Shah Alam (13,14,15 april 2012)


HaRUM adalah singkatan Himpunan Kekeluargaan Rumpun Nusantara yang akan diadakan di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di Shah Alam pada 13 hingga 15 April 2012.
Himpunan ini antara lain bertujuan mengeratkan ikatan kekeluargaan rumpun Nusantara berteraskan penghayatan sebenar Tauhid-Tasawuf. Pengkajian tentang sejarah kedatangan ISLAM ke Tanah Melayu ini melibatkan susur galur yang panjang dan sejarah yang menarik; sebutkan CERIBON, PATANI, MELAKA, JAWA..dari satu rumpun sebenarnya kita bermula. Maka kita cuba tautkan kembali atas dasar cinta kepada UMMAH. Maka digagaskan beberapa objektif yang dilihat memerlukan kerjasama ramai pihak bagi:
1. Mencetus kesedaran di kalangan masyarakat pelbagai lapisan akan hubungan kekeluargaan rumpun Nusantara;
2. Meneladani sejarah dan kebijaksanaan para tokoh ilmuan (ulama’) dan pemerintah (umara’) yang telah membangunkan masyarakat di Nusantara sebagai satu rumpun;
3. Memahami nilai-nilai asas yang mengukuhkan kerukunan serta menjadi teras kesejahteraan rantau Nusantara.mencapainya.

Temanya pada kali ini adalah 'Di sini bermulanya Cinta’.Himpunan kekeluargaan ini melibatkan ulama senusantara samada dari Malaysia, Thailand, Indonesia, Filipina, Kemboja, Singapura, Brunei.
PROGRAM UTAMA
1. Muzakarah Majlis Pengkajian Tauhid-Tasawuf Se-Asia Tenggara
2. Seminar Menelusuri Dakwah & Perjuangan Wali Songo
3. Ummah SeNusantara Berselawat
4. Anak-Anak Berselawat
5. Ceramah Perdana ‘Tauhid-Tasawuf’
6. Pameran Kenali Wali Songo & Sejarah Nusantara
7. Konsert ‘Syahadah Cinta’
8. Munajat Perdana ‘Hijrah Cinta’

PROGRAM LAIN:
1. Ekspo/Karnival Pengguna (Gerai Jualan)
2. Khidmat Terapi & Perubatan Islam
3. Siri Kuliah Subuh Perdana
4. Halaqah Pagi/Dhuha Perdana
5. Halaqah Ilmu Persilatan, Demonstrasi & Pensejarahannya
6. Pertandingan Kompang & Selawat
7. Pertandingan Amal Islami (Dewasa & kanak-kanak)
8. Diskusi Buku 



YA ALLAH HADIRKAN DIRIKU DAN TEMAN2 ke sini...insyALLAH


sumber : http://harumnusantara.org

Monday, April 2, 2012

nad

..kisah dari negeri dibawah bayu..
Nadia salah seorang anak saudara saya yang berada paling jauh..Walaupun  jauh di mata, tapi seringkali juga kami berutus... tefonlah penghubungnya.. Potpetnya boleh tahan juga...tapi kekedang butirannya sukar difahami...tapi mengiyakannya jer.. Kalau dalam telepon dia kan tanya, cu cuti ke? kenapa dik...kalau cuti datanglah sini....ooooo boleh aje jika jarak kita seperlaung. Dulu, ketikamereka menetap di jengka3 juga chini, adalah juga saya akan ke sana. Cukup sekadar bercuti..