Thursday, July 28, 2011

Di Ambang Ramadan di SAM

Forum Perdana Di Ambang Ramadhan Surau Al-Mustaqim

Ahli-Ahli Panel :

1- Ustaz Yusri Abd Karim (Mudir Maahad Tahfiz Nurul Hasanah)

2- Ustaz Mohd Ghazali Omar (Tokoh Guru Agama Negeri Selangor)

3- Puan Wardina Safiyyah (personaliti TV & bekas pelakon popular)

Tarikh.: 28hb Julai 2011 (Khamis)
Masa.  : Selepas Maghrib
Tempat : Selepas Maghrib

Semua Di Jemput Hadir
SUMBER :  SAM

Universiti Ramadan di'SABA

Wednesday, July 27, 2011

Sekadar...

NASIHAT itu kadang-kadang perlu keras dan kadang-kadang perlu lembut,
bergantung kepada betapa tebalnya pintu yang menutup hati dan fikiran seseorang.
...................

AL FATIHAH buat allahyarhamah Puan  Faridah yang telah dijemput ALLAH semalam. Perginya seorang seorang jurutera yang yang disegani yang bersama2 menabur bakti untuk membangunkan negara. Semuga ALLAH cucuri rohnya dan ditempatkan di kalangan orang yang soleh. Ramai jua sahabat taulan yang turut serta mensolat dan mndoakannya. Semuga doa kita dimakbulkan. Selamatlah aruah bersemadi dengan tenang dan damai di sana...Tugasmu dah berakhir dan kan kau kutip kenikmatan yang telah disempurnakan. Buat suaminya yang juga sahabat saya di BTP dulu...salam takziah di ucapkan. Saya dapat saksikan dalam kemerahan matamu ada rasa kehilangan selepas ketiadaannya.....Kita sama-sama meredai dan kita juga akan menyusul kelak.

 

Thursday, July 21, 2011

AI di Masjid Negeri Selangor

Jangan ketinggalan. TEMUJANJI ANDA DI SINI:
24 JULAI 2011
MASJID NEGERI SELANGOR( MSSAAS)
Kuliah sempena menyambut  Ramadan oleh Yang Berbahagia Ustaz AI ni.  Alangkah indahnya jika dpat sama2 kita mnghadiri dan mengambil ilmu dengan kehadiran tuan guru ini ke sini. Banyak ilmu yang bakal dikongsikan....

Kepada yang belum mengenalinya....
eloklah membuka lembaran kuliahnya di Youtube atau mencari2 di laman sesawang ustaz.
Jemputan ni terhad hanya kepada yang ingin mencari ilmu .........muga anda diantaranya.

YA ALLAH pilihlah daku untuk hadir bersama-sama memeriahkan taman2 syurga mu ni. Rinduku pada RAMADAN bertamu lagi....Mungkinkh ini ramadan ku terakhir??????

Wednesday, July 20, 2011

AI d' Bukit Indah

Insya'Allah pada hari Sabtu ini @ 23hb. Julai, 2011, Ustaz Azhar Idrus buat julung-julung kalinya akan menyampaikan kuliah maghrib di Masjid Bukit Indah, Ampang.





Ustaz Azhar yang terkenal dengan penyampaian kuliahnya yang menarik dan mempunyai ramai followers di sekitar Lembah Kelang ini dijangkakan akan menarik lebih 5,000 orang jemaah untuk mengikuti kuliah beliau.

Insya'Allah, pihak MBI akan menyediakan tempat yang secukupnya dan selesa untuk jemaah yang hadir. Khemah-khemah yang dilengkapi dengan kipas dan lampu serta projektor dan skrin dan PA System secukupnya juga akan disediakan.

Mungkin ada sedikit kesesakan lalu lintas namun kami akan menyediakan tapak parking sementara yang mencukupi di padang helikopter dan sekolah-sekolah di sekitar MBI yang akan dikendalikan oleh puluhan petugas @ Unit Amal.

Ayuh, jangan lepaskan peluang keemasan ini untuk bersama Ustaz Azhar Idrus Sabtu ini.
SUMBER : KOPITIAM BANG NAN

Komen:
Semuga ALLAH mmpermudahkan urusan saya untuk menghadiri majlis ini. Kali pertama menghadiri dan mengikuti kuliah agamanya di Masjid Ridhuan, menerusi kupasan buku "anak kunci syurga" bagaikan memberi  magnet untuk saya menghadirinya lagi..Saya mengakui bukan sedikit ilmu yang bakal dikongsikan nnati . Anda hadir anda akan rasai sendiri aura majlis ilmu tersebut.....datang ye
Semuga saudara2ku juga anak2ku juga dapat join...

Sunday, July 17, 2011

Perginya Srikandi Titiwangsa





 AMIN
Niatkan Al fatihah ni dihadiahkan buat almarhumah Dr Lo'lo Datuk Ghazali y
(nama yang diambil dari ayat AQ-sejenis permata) yang telah dijemput ALLAH pada malam tadi. Walaupun desas-desusnya mula kedengaran usai isya namun kebenarannya hanya dipastikan lewat malam.  Darinya kita datang dan kepadanya kita dikembalikan. Perginya seorang muslimat, seorang pemimpin, pakar perubatan, ibu dan kakak yang amat disenang didekati ceria, mudah tersenyum dan baikhati. 

Masih saya ingat di kesempatan bertemu almarhummah YB dalam satu majlis bersama rakyat, 
Beliau pada hakikatnya masih menggunakan wheelchair namun begitu ceria dan memohon maaf secara terbuka tak dapat menyempurnakan tugas kerana 'kesakitan' dialami.
Dalam salam dan pelukannya,  bisikan yang masih hangat..'sama-samalah bantu perjuangan kita"
dan beliau gembira bertemu rakan FB juga..
Saya kagum.

Pagi tadi, saya solat subuh bersama jamaah di Masjid Akram, Dato Keramat.
Jemaahnya ramai dari biasa dan tahlil juga dbaca usai subuh.
Almarhumah pergi dengan wajah yang tenang dan damai sekali. Saya tatapi lagi dan lagi
Ingin saja saya kucup dahinya dalam ziarah terakhir tadi, namun tak daya...

Wajah yang sama ditika hayatnya masih bersama.
Saya kongsikan sms daripada kak na( kakak saya sayangi): siapa tahu mungkin sakitnya sbg kafarat sebab itu ketenangan terpancar diwajahnya, Mungkin juga kebenaran perjuangan tergambar dihadapannya. Muga ALLAH merahmatinya jua (insyaALLAH)

Berlinang juga air mata ini, mengenangkan pertarungannya dengan kesakitan 
dan pertarungannya dengan cabaran dalam kerjayanya.
Bukan mudah seorang pemimpin wanita dalam menangkis serangan pihak lawan.
Berakhir sudah bebananmu, yang menanti kini adalah amalan2 mu dan doa2 dari kami.
InsyaALLAH seorang pemimpin rakyat pastinya akan terus diingati dan berhak memperolehi 'bonus' atas perjuangannya mendasari ISLAM sebagai pegangannya . 

Semuga ALLAH mencucuri rahmat atas rohnya dan ditempatkan di kalangan kalangan orang soleh dan memperolehi jannah . 
Walaupun almarhumah tiada namun perjuangan almarhumah perlu diteruskan. Kan muncul lagi serikandi berjiwa Dr Lolo dan salam takziah buat kaum family, PAS,muslimat  juga Parlimen Titiwangsa dan rakan2 perjuangan dalam Pakatan Rakyat.
AL FATIHAH:
Semuga ALLAH mencucuri rahmat atas Almarhumah Dr Lolo Datuk Ghazali. ( situasi jam 630 pagi)
  daLam kenangan..
 wibawa  seorang pemimpin

sakit bukan penghalang bertemu rakyat 








Kepada UNIT AMAL- teruskan melabuhkan sayap amal terakhir buat pemimpin kita ini. Bersama unit AMAL rasa kebersamaan dan keselamatan terpelihara. Khidmat amal mereka di mana-mana dan pastinya nanti mereka antara yang akan menyambut sekujur tubuh aruah ke liang lahad. InsyaALLAH. teruskan khidmat amal kalian...pejuang dan pewaris Negara 














































































































































Menurut harakahdaily, solat jenazah akan dilaksanakan jam 1030 pagi di masjid al akram. Jika berkesempatan sama-samalah mensolatinya.Perbanyakkan mendoakan ...Semuga ALLAH memudahkan urusannya dan kita juga pasti menyusulinya dan ambillah iktibar dari sebuah kematian..









Friday, July 8, 2011

Pertunangan Nurul

Dah lama dok tenguk kwn2 dan anak2 kawan yang bertunang di ibukota ini. Aturcaranya mcm kenduri nikah...Bakal 'calon menantu" akan dihiasi dengan pakaian indah dengan aksesori yang serba lengkap. Pastinya juga singgahsana pengantin disediakan untuk acara sarung cincin dan bergambar.  Rombongan pula memang mantop, ade jurucakap dan warna temanya.  Tak kurang juga, bakal menantu lelaki tanpa segan malu  akan bertandang di majlis pertunangan. Usai majlis adalah acara menjamu selera...


Lain padang lain belalang.
Minggu lalu 2 JULAI 2011, anak jiranku di kampung bertunang. Walaupun kepulangan tempuhari adalah agenda bulanan, balik kampung tapi bila ada 'seruan ' dari bakal menantu buat saya tertanya2..
Salam chu, shat? Minggu depan chu balik kg x? Nurul nak jemput chu dtg kenduri kat kg ...Mak ayah buat kenduri sikit....SMS ini diterima tanpa saya reply...eh eh kejamnya chu kamu kan nurul?? Nurul malu ek nak terus terang???Tak pe..gadis melayu kan..Maafkan chu ye.,Selalunya chu reply kan...Walau bagaimanapun chu tetap memenuhi undangan tersebut. Sporting tak??

Alhamdulillah sambil menyelam minum air. Majlisnya pertunangannya sederhana dan ringkas. Dihidangkankan pula  menu nasi daging, dalca daging,  dicicah dengan air asam dan air oren. Pembasuh mulutnya tapai pulut, kek, agar2 dan satu kueh tradisi.  Sebelum itu, ibu bakal pengantin telah melayan dan mnjamu saya makan ( terimakasih kak Liza)..kasi makan kenyang2. Lepas tu kenalah saya sinting lengan baju membantu apa yang patut..( orang berbudi kita berbahasa). Inilah indahnya suasana di kg. Ada kemesraan dalam sesuatu majlis. Menu jamuan pulak di masak secara gotong- royong di rumah berbanding dengan ala carte wal catering  di kebanyakan tempat lain. Sebelum itu para jemputan masjid dihidangkan ala buffet dan makanannya memang sedap. Untuk tetamu rombongan, makanan dihidangkan dan  makan secara berjemaah.  Saya selalu maknakan : masak dengan kasih sayang....pastinya enak lagi sedap  

Alhamdulillah...makanan sedap...tiptOp. Rombongan petunangan juga telah bersepakat menetapkan hari perkahwinan pada disember nanti. Alangkah indahnya majlis bila tiadanya pembaziran...jauhhh berbezanya suasananya....Alhamdulillah ..Berkawinlah anak2ku bila jodohmu dah sampai dan jangan bertunang lama-lama. Tak molek kata orang tue2..darah muda...hihi. Saya suka melihat generasi keliling saya berjaya, bekerjaya dan berumahtangga. Tumpang gumbira melihat kebahagiaan mereka.

Untuk anakanda Nurul Syuhada, SELAMAT BERTUNANG dan hargailah sebuah pertunangan yang terjalin ini dan jadikan ia sebagai satu langkah mendekati sunnah.  Pelihara adab dan jaga diri.....nantikan ijab qabul yang menghalalkan segala..insyaALLAH akan tiba jua.
kak Tun- orang kuat buat aiq asam
daging hiris + air asam+ dalca

menanti saat cincin disarungkan..
Bakal menantu nie..
1. 2.3....cheeesee.  single but not available!!
TERIMA KASIH daun keladi.
Bulan DISEMBER undangla lagi...
Ucap tahniah pun diberi.
Muga hidup terus diberkati. 
.

Thursday, July 7, 2011

Peludah Warna

Kuasa gusar kini menggelegak murka;
warna kuning diisytihar racun terbisa.
Diragutnya baju-T segeram tenaga
dan diumum itulah busana bahaya.

Tapi, kita jahit semula perca kain,
menjadikannya panji terindah dan tulen.
Warna kuning yang teramat tenang dan syahdu
kita kembalikan damai ke dalam qalbu.

Kini cahaya mentari mungkin diramas
dan sinar kuningnya juga mungkin dicantas.
Memanglah mereka kini peludah warna
sedang menghimpun lendir kahak sebanyaknya.

Kerana nikmat amat lama berkuasa,
kuasa pun seolah menjadi hartanya.


A Samad Said
Terima kasih sumber : malaysiakini

Saya suka puisi ini!!ayuh hayatilah bersama   
indahnya Malaysia tanah airku

Wednesday, July 6, 2011

Selesai ke??

" Pgi2 ni semua sekolah diadakan perhimpunan khas, nak bagi tau jgn pi mana2 perhimpunan sabtu ni. Apa2 program sekolah pun kena tunda..." Ini lingkaran sms yang di terima dari kakak saya di pagi2 ni...

Komen  : -
Selesaikah masalah negara kita???
Boleh tak pada hari tersebut kita buat kerja macam biasa...ada aktiviti dan progam yang perlu dihadiri  kita pergi..Yang nak ke masjid teruskan ke masjid, yang nak kursus teruskan kursus dan yang nak joging ke, ke pasar ke teruskan aktiviti riadah anda. Saya pun ada prorgram kat LGM, Sg Buluh minggu nie.
Segalanya telah dirancang dan mudahan tiada sebab program ini ditunda..Boleh tak tiada sekatan jalan raya sepanjang perjlanan saya nanti...oooop juga untuk semua kita di bandaraya nie khususnya..
Dan selamatkanlah perjalanan semua yang mencintai perdamaian
Media ooo media tak perlulah digemburkan dgn sensasi yang menakutkan dan rakyat ditakut-takutkan Ingatlah setiap kita ada tanggungjawab dan dipertanggungjawabkan. Kita patuhi titah Tuanku dan Rukun Negara.  Selamatkan "Negara ku" 
BERSIH lagi ADIL 

 


Tuesday, July 5, 2011

Ceritera Nadia

# 3 JULAI 2008: all blue
seksinya anak sapa nie...
alhamdulillah...anak kelahiran Kuantan nie
botak jugak akhirnya..
boleh tahan juga manisnya
Nie la ghupa orang merajuk
 menjeling la pulak 
baby untuk di import...muat ke dik?
 cheq pulun kek yer?
ehem...bergaya dgn rantainya..
hihii..no coment
so xcited
pantang dapat pen dan kertas..ade gaya cikgu ke??
latest pose from feldafarm
Namanya FATIN NADIA..Lahir pada 3 JULAI 2008. Dilahirkan di salah sebuah klinik di Kuantan.( tentunya kad pengenalannya nanti anak Pahang kan dik). Membesar di jengka 3, kemudian di chini dan sekarang di felda sahabat Lahad Datu, Sabah.  Anak bungsu dari 5 beradik. Makanan kesukaan Nadia ialah ketupat tok sahaja..(Ini yang membuatkan emak saya merindui cucunya ini bila menikmati ketupat. Tiap kali kunjungan family ke sabah, pastinya mak akan bekalkan ketupat daun palas untuk nadia.. Dia pasti makan berulang-ulang. Spesis darah kedah yang ada dalam dirinya manakan dapat dipisahkan dengan dengan pulut..Ini yang dikatakan walaupun dilahirkan di pahang tapi dia tetap original orang kedah...

Baru 4 hari lepas, Nadia minta ibunya telepon saya..katanya rindu chu... Mengejutkan di awal jam 6 pagi...  Maklumlah suasana di Sabah di waktu ini amatlah berbeza dengan semenanjung yang masih diselubungi bulan.... Suka saya melayan di nadia nie nie...mengaku jer lah apa yang diceritakan walaupun hakikatnya butiran bahasanya masih sukar dipahami...Kekadang kenakalannya hanya dapat diatasi dengan hanya mendengar panggilan dari saya. Dia suka main buih sabun dalam bilik air dan jika larangan ibunya tak dipedulikan pastinya dapat diselesaikan dengan hanya menyebut nama chu.
oooph, garang sangat ke chu nad nie?? Jawapan itu hanya ada pada Nadia dan bagi saya dia tetap anak saudara saya dan saya sayang padanya..Bila lama tak bercakap rindu-rinduan...Pada pertemuan terakhir saya february lalu, ketika di airport tawau, nadia dah menangis2 nak ikut saya selepas dipeluk cium...Apakan daya nak, jika Tawau tu dekat boleh la ikut..Terpaksalah kakak dukung dan memujuknya dengan kaedah seorang ibu bukan sebarangan ibu.. Tahniah sis, bukan mudah hidup berjauhan dirantauan jika tiada keakraban anak beranak.Semuga keluarga bahagia milik mu jua.

Hari ini Nadia dah 3 tahun."Hepy birthday nadia"
.Semuga anak saudara saya ini  sihat dan membesar sebagai srikandi muslimah. YA ALLAH peliharalah anak saudaraku ini  dan familynya dan bimbinglah dia menjadi anak solehah dan tunjukilah mereka jalan kebenaran dan limpahilah rahmat dan keselamatan mereka di rantauan kini.  Semuga selamat dunia dan akhirat dan berkekalan bahagia rumahtangga  mereka. Amin

Friday, July 1, 2011

Terimalah....

Rasulullah SAW bersabda:
"Setiap musibah yang menimpa seorang muslim, maka hal itu boleh jadi penghapus dosanya,
walaupun hanya kerana tertusuk duri." (H.R Muslim)
 SUBHANALLAH 
Mengapa harus mengeluh
lantaran cuma 
satu peralehan
Sayangnya DIA pada kita
tanpa hamparan dosa
melainkan diampunkan segala

 Yatt...sabarlah....pastinya saya ,mendoakan kamu dan "bersedekah" ...muga ALLAH mengampunkan kamu dan mengembalikan nikmat sihat sebelum sakit.. Teruskan memberi kerana itu satu ramuan kesihatan dan  insyaALLAH kamu pasti bahagia jua nanti. Jaga diri, jaga iman dan amal. Hormati dan jaga haq2 ibu bapa dan mhnlah emak doakan kamu juga..Amin

60227

Seolah-olah menggamit2 d'vaku..Menunggu angka 60227km untuk ditemujanji. Dengan kekangan waktu yang ada, saya terpaksa menemaninya bertemu dengan doktor pakarnya walaupun angkanya  kian menghmpiri..Ala2 coundown..
kira menghampiri 60227 lah kan..?
 Saya sebenarnya terhutang budi dengan d'va. Ajaklah kemana saja pasti dia setuju dan tak pernah meragam. Cuma sikap gelojoh (ooop off record plz)  saya memungkinkan (bukan sengaja) ada kesan2 calar. Pernah juga survey untuk dicatkan tapi bak kata tuan kedai cat, tak per..nie sikit jer..kereta dalam pekan(kotaraya lah tu) memang biasalah calar2.. Kata2 semangat ini memudarkan emosi utk mengecatnya...
perlukan kesabaran..dc nak inject tu..!!

Yang kelakarnya , rupe-rupernya  horse wiper bocor digigit tikus?? TIKUS???? oooooooo..patutla tiada air pancut untuk wiper belakan...Hehiiii.. kami semua gelak sakan..Mana tak nye dua pekerja SC bertungkus lumus meng'operate' d'va untuk mencari punca..PELIK bin AJAIB, dalam banyak2 kereta d'va pulak menjadi sasaran cty...MasyaALLAH saya memang geli dgn cik cty nie..Apatah nak menjatuh hukuman bunuh bahkan bertemu dengannya..Sekalipun ia telah memusnahkan talipusat ini, saya tetap memaafkannya..Giginya memang tajam luar biasa jika berdasarkan kesan pada horse tersebut. Mungkin juga tikus mondok atau seupamanyanya..Wahai cek cty, dengarlah rayuanku...cukuplah sekali  singgah di sini...di sini bukan tempatmu..Carilah makan dan penginapan di tempat lain yer.. Maka bergantilah horse wiper ini untuk mngalirkan air untuk cermin belakang d'vaku..Alhamdulilah.
macam ni lah gayanya bila dah lekat kat tayar..
Oh break pad pulak ....maklumlah brek pad salah satu keperluan dalam sistem break..Ianya telah  haus dan terletak di celah2 break disk tayar depan tu. Atas nasihat mereka, sepasang brek pad baru digantikan..Nah mencengkam hebat di jalan raya.  Alahai manja sekali d'va kali nie, ada-ada saja yang nak digantikan.. Mungkin juga inilah makna dalam hidup kita, lagi lama hidup, lagi banyak 'dosa dan perlu bertaubat. Proses ini adalah satu proses pengulangan kerana hasilan dari dosa kecil boleh menjadi limpahan dosa. Oleh itu sentiasalah kita bermuhasabah dan lazimi bertaubat.  Bayangkan Rasullulah yang sudah tentu dijamin tempatnya pun  sanggup bengkak kaki dalam mengabdikan diri padaNYA. Inikan kita..apa jaminan syurga kita??
menjejak kesan cikcty
betulkan urat2...hihii
 Jangka hayat kita semua ada tempuhnya...jika masih ada rezeki, usia masih diperpanjangkan. Namun d'va?? Selagi kita menjaga maintenancenya dan menuruti nasihat  doktor pakarnya (almaklumla diakui saya memang mudah percaya jika  ianya untuk kebaikan d'va)  pasti tiptop enjinnya. Walaupun dia tak mempunyai nyawa seperti kita tetapi 'ruh'nya tetap ada.. D'va telah memudahkan pergerakan bagi mengikuti program2  semasa. Teringat pulak ...Walaupun hanya sempat beberapa kali sahaja ayah menaiki d'va namun kenangan one to one dengan ayah amat terasa. Nasihatnya mudah dan lembut tentang tatatertib di jalan raya yang perlu diambil peduli tika dijalan raya..Sayang dia bukan sekadar kereta tetapi kepada anaknya..( ehemm macm la ayah tu milik saya seorang ..maaf ye kakak2 dan abang yang membaca ...)

Walau bagaimanapun setiap perkhidmatan perlu dibayar. Untuk kali ini RM437.00 telah  beralih posisi  menjadi rezeki SC. Mudahan qualiti yang diberikan juga berbalooi dgan harga yang dibayar. Kan d'va kan??? Namun begitu mereka juga menasihati saya menggantikan bateri yang hanya 13 bulan sahaja bertahan.....bateri oooh bateri ..di mana kamu....????