Friday, August 12, 2011

sayang banyak langit..

Dgn nama ALLAH yang Maha pengasih lagi penyayang

Alhamdulillah..terima kasih ALLAH....
Tak dapat digambarkan rasa hati saya ini di saat menerima panggilan dari anak saudaraku ini. Tak mampu saya tahan air mata ini dari mengalir dan membasahi dalam suasana yang amat2 hiba..Namun saya cuba mengawal perbualan supaya abg ngah tak tahu sebak dan nyilunya rasa hati ni..Melayan perbualan  anak saudara yang terlantar di di unit pemerhatian..(HDU HSA) memang satu 'keajaiban"

"chu..ini abg ngah.... ngah rindu chu.... naper tak datang sini....abg ngah ingat cu lar " suaranya memang perlahan dari biasa..Inilah harga yang harus dibayar  selepas dia menerima rawatan demi rawatan di wad di hospital sultanah aminah setelah hampir 3 minggu..Demi mencari punca penyakit, air tulang belakangnya juga  telah diambil .  Detik paling getir apabila dia kekejang( sawan) semasa dalam pemerhatian dan ingatannya tak tentu. Seorang anak yang hebat dan seriang, suka buat lawak tetiba semakin senyap dan diam dan tak maya....
saturday : smiley with pain
 Bila saya tanye dia" abg ngah rindu chu banyak mana....dengan suara perlahan tetapi mengharap..."banyak laaaa chu..". Agak2...banyaaaak mana???.....Bila saya kata mmm.... sayang banyak langit????dia suka hati ( bunyinya macm ketawa kecil)  dan berkata " iye laaa banyak langit laa."...Alhamdulillah...Andai langit ada sempadannya itulah sempadan kasih sayang saya padanya...andai langit tu tingginya
infiniti....itulah nilai infinity yang ada pada nya...kasih sayang yang indeep. Langit yang bersih menjadi saksi kasih sayang kita nak...

abih tu abg ngah nak chu bawa apa nanti...tanya saya lagi..".tak kisah la cu...apa2 pun angah syukur...tapi abg ngh kan suke komik nak??? boleh??  dengan nada setuju tapi bercampur2...... syukur, ...tapi abg ngah nak jumpa chu...cu bila nak datang...etc..

Ahad: no more .. wake up  angah!!!
Bagi melayannya lagi, saya berkesempatan membacakan semula harapan  dan kata2 semangat wan abd hafiz dan apat- dua juniornya  yang berkongsi perasaan di komen saya.  Terima kasih adik2 jr..Dia senang sekali mendengarnya dan gembira perasaannya. Pesannya juga pada adik2nya ini : jaga diri dan jika sembuh nanti dia online..salam pada semua dan doakan abdullah ya..."


Terima kasih ALLAH yang memelihara Abdullah sepanjang masa. Alhamdulilah, Selama dia dirawat, waktu dan ibadat solatnya terpelihara dan dipimpin. Biarpun di pembaringan, dia masih melaksanakan walaupun dalam pertarungan mungkin..Syukur..saya cuba ingatkan dia, banyak istifar dan berdoa...walaupun hakikatnya saya yang sihat juga masih alpa untuk mngingati ALLAH> Semuga ALLAH ampuni saya jua juga anaak saudara saya ini.

Saya kongsikan info terkini yg diterima oleh kak Rohaya-kakak saya yg best! (Rujuk dari seorang pakar HKL) mengenai penyakit anak saudara saya ini.
TB miningitis responding to TB treatment. Relative hydrochephalas probably due to the tb infection. on drainage. clear fluid now. later akan buat shunt oleh neorosurgery. Ada sodium low sikit. on endrocrinology review. Dia afebrile bila start TB treatment and better in feedback.

Semuga treatment yang akan dibuat keatasnya membantu memulihkan  neuronya..Pulihkan ingatannya YA ALLAH bekalkan kekuatan dan semangat untuknya sembuh dan sihat  dan kembalikan keceriaanya pada kami dan berila petunjuk dan hidayah untuk nya sembuh dan sihat ya ALLAH.


Terima kasih para doktor dan jururawat yang telah tergejut dan semakin komid  memberi rawatan untuk Abdullah. Berlaku adil dan jujurlah di saat diperlukan..Segalanya kami serahkan kepada kebijaksaaan pihak perubatan kerana itu kepakaran yang ada. Mudahan ALLAH mudahkan urusan  kalian dan sayangilah amanah yang dipikul. Berusahalah selamatkan Abdullah dan kami mendoakn kejayaannya

Sayang banyak langit....itulah episod yang dapat saya katakan..Saya yakin ALLAH jua sedang menguja kasih sayang kita... Namun tulah sayang makhluk keatas makhluk...dan saya creditkan terima kasih pada ti@yatt, yang memulainya.... cu sayang kamu juga yatt..sayang banyak langit...:) Sama2lah kita sayang ALLAH . Sayang ALLAH lagi MAHA....kasih dan rahmannya tak terjangkau...dan selayaknya kita antara orang2 yang tahu mensyukuri dan menghargai kasih sayang ALLAH.

insyaALLAH..saya akan ke HSA minggu ini....mudahan rindu abg ngah kan terubat dan saya mampu melihat keceriaanya dan senyumannya... tunggu cu ye sayanggg....

12 comments:

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Syukurlah `abg ngah` ada perubahan dari segi kesihatan. Segala musibah yang menimpa sesuatu adalah datang dari Allah SWT dan pada Allah SWT jualah tempat kita memohon menyembuhkannya. Disitulah tanda kebesaran Allah SWT terhadap makhlukNya.
Hai Cu, kalau dah dgn `abg ngah` sampai ke langit, nanti dgn bakal suami cu nanti, nak sampai mana pula? Apa2 pun hidupkan ibadah2 di bulan puasa, insyaAllah tuaian hasilnya ada di akhirat. Wallahualam.

azlina 3 said...

assalamualaikum...cu..

Alhamdulilah abang ngah dh semakin pulih...syukur..
semuga segalanya di permudahkan allah..

cu jaga diri yea..

ainhany said...

Waalaikumusalam ustzah,

alhamdulillah dan terima kasih jua. Atas doa ustazh jualah , Allah memperkenankan penyembuhannya..walaupun prosesnya amat panjang. InsyaALLAH ada hikmahnya. Terima kasih atas kata2 semangat diberikan.

ehemm...sayang itu subjektif dan syang itu juga naluri yg didatangkan daripda ALLAH.Sayangi orang yang menyanyangi ALLAH...ni yg ucu tak jumpa2 lagi nie..hihi.

InsyaALLAH sama2 kita pertingkatkan amal di fasa ke dua ramadan..mhn keampunnNYA jua. Doakan cu ye ustazahku syang...Amin

ainhany said...

Waalaikumusalam kak ina,

Syukur, Alhamdulillah..inilah perkembngan yang dapat dikongsikan. Sepetang bersamanya, melayannya dngn manja...ade rindu yang terkesan, ada kasih yang tak bersempadan...ini makna kasih sayng.

teruskan mndoakan anak saudara ucu yg masih dirawat ni. inilah bahananya kuman TB...mudahan ada peyembuhannya..

salam kasih sayang dari JB buat kak ina dan family...selamat berpuasa.

Siti Muthiah said...

Assalamualaikum.

Semoga 'Abang Ngah' diberi kekuatan oleh ALLAH.

Sesungguhnya, kita semua tidak sendiri. ALLAH dekat, lebih dekat daripada urat merih kita sendiri.

ps: Lama tak borak dengan Akak. Hanan sibuk sebab baru berpindah di Ipoh dan baru juga dapat online. Moga Kak Ain dirahmati ALLAH selalu.

Nazeri said...

alhamdulillah...Abdullah Ishaq @Abg Ngah kembali senyum...

Rozali said...

Assalamualaikum Ain

Alhamdulillah
Syukur
Abang Ngah beransur sihat

saya tetap teru berdoa agar cepat sembuh

tentu gebira sangat abang ngah tu atas ziarah chunya

SELAMAT BERPUASA

Wassalam

ainhany said...

waalaikumusalam dik siti muthiah,

InsyaALLAH mudahan abg ngah semkin sembuh dan pulih kembali..

ooo dah pindah ipoh?? nanti bolehlaa onestop centre...insyaALLAH kita online nnti k. selamt berpuasa

ainhany said...

salam nazeri,

insyaALLAH..dokan mudhan selepas pembedahan ke dua ini, dia semakin pulih

ainhany said...

waalaikumusalam THR,

Alhamdulillah, kesempatan terbaik menemui Abdullah dan menghiburkannya mungkin mmbntu memulihkannya jua.
teruslah mndoakan anak saudara saya ini.

terima kasih tuan hj

Kakzakie said...

Assalamualaikum Cu Ain,

Ujian di bulan ramadhan ini sesekali menagih kesabaran yg maha tinggi, kasih seluas langit yg cu katakan itu.

Moga Abdullah beransur sembuh dan kembali ceria bersama keluarga. Mesti rindu dgn mak cu dia kan...

ainhany said...

Waalaikumusalam wbkth kak,

Benarlah apa yg dikata..kesabaran, kekuatan dan ketabahan tatkala diuji...kita semakin dekat degn ALLAH. Berat mata memandang...berat lagi Abdullah memikul.

Terima kasih atas harapan dan doa dari akak..sehingga kini dia masih diwad yg sama dan perlukan doa semua.Amin

"Bgunlah Abdullah...kita beraya di rumah kemudian di kg...!!!"

wasalam