Monday, March 21, 2011

Imbasan semalam

Dengan ini diumumkan JUARA utk pertandingan reality ADIK_ADIKKU musim ke 2 jatuh kepada:
MOHD AMIRUL MUNIR (Kedah)
SYAFIKAH FASIHA AHMAD FASRI ( Kedah) sebagai naib juara
Ehsan BH online- tahniah ! ( cantikkan bila aurat terpelihara)


ZAID NAJMUDIN ZUL AKMAL - WP ke 3

TAHNIAH dan SYABAS kepada semua yang menjayakan proram ini...
Subhanallah menyaksikan kepetahan berpidato peserta akhir-adik2ku musim ke 2 dalam persembahan di malam kemuncak ini bagaikan menghadiri satu kuliah ilmu. Dengan satu tema Satu Malaysia Satu ummah, pelbagai tajuk diwarnai oleh ke tujuh-tujuh peserta ini. Info dan sumber ilmiah dikupas dengan sebaiknya di bawah pimpinan murobbi dan ra’es. Unsur sindiran, jenaka, kelunakan taranum AQ, nyanyian, keupayaan bermain alat muzik, sedih, pilu  memberi impak kepada audience. Apakala intonansi di baca dengan nada syahdu, penonton bagai dirundung kesedihan, dan apabila semangat Saidina Omar, kehebatan Sultan Al Fateh dinobatkan dan lain-lain lagi , kegemilangan islam bagaikan dijulang lagi.

Jatidiri dan konfiden mereka di pentas dengan bakat yang ada amat mengkagumkan. Keboleh upayaan menjawab soalan spontan amat dikagumi dengan factor usia mereka yang masih muda. Saya juga suka komen2 daripada juri terdiri dari ustaz Bad, Prof Dr. Sharifah dan cikgu Zizi . Peserta dipuji dan teguran amat beralas dan percaya ketokohan dan kemampuan peserta2 ini menjadi pendakwah dan daei pada satu masa nanti. Inilah permata yang bakal menggantikan pemimpin masa hadapan bak kata Munir( adakah unsur2 memuji DP Rosmah Mansor factor kemenangan???) .

Bagaimanapun kejayaan Munir harus dipandang di sudut kontens, persembahan dan prop yang mewarnai pentasnya. Kelainan yang nyata dari peserta lain dengan pentomen ala teater peringatan tentang mati. Inilah permata yang digilap oleh Ustazah Hjh Asni biarpun di kemuncak program beliau tak bersama-sama tetapi dengan segala tunjuk ajak dan tanggungjawab yang sempurna diberikan membuahkan hasilnya. Ini juga hadiah kedua buat ustazah dijulang sebagai murobbi yang berjaya mencetak juara… Mengakhiri persembahan dengan mengimani solat mayat, muga Munir bakal menjadi amir, imam dan anak soleh yang mengekalkan loghat kita dalam dakwahnya kelak. Rupa-rupanya dalam penyertaan kali ini, ramai jugak dari Kedah nooo…naib juara juga memberi saingan yang hebat Tahniah adik Fasiha…Muga menjadi anak solehah dan teruslah berbakti untuk orang yang memerlukan. Nak tumpang sekali boleh kot noo…. tumpang rasa gumbira kerana kita satu kapai noo..mai dari sana noo.

Hiburan yang berkonsepkan ilmiah perlulah diteruskan lagi. Saingan dari media yang bersifat lagho perlulah dijadikan platform untuk JAKIM meneruskan kesinambunganya. Dengan tawaran dan hadiah yang yang semakin hebat, ia satu rahmat buat para peserta. Kemenangan menjuarai adalah sekadar bonus, namun impaknya disegi mendidik, membimbing dan melentur buluh perlu diperhebatkan. Pentas yang menonjolkan bakat-bakat finalis musim 1 dan 2 ni meriah dengan persembahan yang bercirikan islam dalam hiburan. Kehadiran D. Siti Norhaliza seolah-olah tenggelam berbanding kehebatan persembahan adik-adik yang mengenakan busana muslimah yang sopan. Eloklah dibuat post mortem tentang ini dan memadai pentas ini hanya untuk adik-adikku. Saya menatap media media cetak kosmik hari ini, tiada langsung berita ulasan mengenai adik-adikku di paparkan manakala di Star, adalah terselit wajah kemenangan mereka dipentas
(apakah factor DP Rosmah mewarnai akhbar ini). Saya belum menatap akhbar lain juga  paparan media elektronik lagi dan ini adalah pandangan peribadi saya.

Keputusan pengadil adalah muktamad…walaupun ada ketidakpuasan, sama-sama kita berpikiran terbuka dan memandang di sudut lain bagi mengujudkan keharmonian dalam pertandingan. Mereka tak kalah kerana kesemua fianalis telah memberikan persembahan yang amat-amat terbaik dan kejutan-kejutan yang lain dari sebelumnya. Mereka mengingatkan kita dan peranan yang ada bukan sekadar tenguk tanpa action……sama-sama kita mengambil iktibar dan kesimpulan dari persembahan mereka. Semuga mereka semua Berjaya di pentas dunia dan akhirat dan segala cita-cita dikabulkan ALLAH.. teruskan adik-adikku…. Tahniah adik-adikku- kalian tetap hebat Cuma rezeki ayam Nampak di kaki , rezeki manusia sapa yang tahu…betul tak adik Salam, Siti Alia, Mukhlis, Iffah???,

Generasi kini mampu mengaplikasikan islam secara syumul, boleh berfikir dgn logic dan berperibadian tinggi. Syabas JAKIM, teruskan meriahkan TV hijrah…..kami merindui dakwahmu…tebarkan menerusi teknologi yang ada..

Lirik Lagu Tema Adik-Adikku, InsyaAllah Boleh

Adik-adik anak soleh,
Adik-adik serba boleh,
Adik-adik akhlak yang mulia,
Senyum ceria semua orang suka.

Berkasih sayang sesama insan,
Taat Allah dan Rasul,
Kasihkan ibu bapa.

Beramal soleh di mana saja,
Berjuang dan berkorban,
Untuk agama...
Adik-adikku, Insya Allah Boleh!!

Sumber lirik: :http://www.liriklagumuzik.co.cc/2011/03/lirik-lagu-adik-adikku-insyaallah-boleh.html

Terima kasih ALLAH,
yang baik itu dari ALLAH jua diilhamkan..Pas ni kita nantikan kemuncak AQ pulak.....waalahuaklam

4 comments:

leyzajamil said...

saya sempat tengok adik siha & adik munir aje, yang lain terlepas pandang..apepon tahniah kat semua pemenang, saya kagum dengan keletah mereka..

ainhany said...

salam leyzajamil,

Salam ukhuwah.
Alhamdulillah..bertuahla tu.kedua2 tu akhirnya dinobat sebagai juara dan naib. hebatkan adik-adik kita tu..mantop degan bimbingan ibu bapa, guru,murobbi dan raes..:)
memang tabik laaa..:)

leyzajamil said...

tapi yang dikesalkan..kenapa ye tak dijemput mak ayah naik ke pentas meraikan kemenangan si anak?? saya nak juga tengok wajah bangga ayah ibu mereka..

ainhany said...

ooo ye bgus jugak idea tu...JAKIM perlu buat post mortem dan kita perlu ketengahkan saranan ini...:)

Bila majlis libatkan VVIP segalanya perlu protokol..inilah kelainan majlis kerajaan dan swasta..apa nak buat.....tenguk je laaa