Thursday, November 25, 2010

Ku harus pulang lagi

Balik kampung..ooooo balik kampung......
Minggu ini,  balik kampung lagi...misi kekeluargaaan yang perlu dilunaskan. Segala aktiviti mingguan di  ibukota ditangguhkan dan muga ALLAH memudahkan urusan yang dirancang oleh manusia kerdil ini.

Jika minggu lepas, meraikan majlis pernikahan Ilyas Tufail dan Rohaida daripada abang ke 3 , minggu ini pulak abang no 2 di Pendang, akan  mengadakan majlis pernikahan anak perempuan bungsunya.  Majlis pernikahan direncanakan pada hari Jumaat ini sebagai mengambil keberkatan hari penghulu segala hari.  Sinonim dengan permulaan segala kehidupan ....

Pada hari ini juga di SP, anak kedua daripada aruah sepupu saya, almarhumah Siti Hajar akan dinikahkan. Walaupun dia hanya anak saudara sepupu tapi jalinan kemesraaan yg ada dirasai bagaikan anak saudara sendiri juga. Tambahan pula, aruah emaknya meninggal di tahun dia menerima ijazah dari sebuah institusi pendidikan(2008). Semuga segala perencanaan mereka hari ini di restui Ilahi.

Inilah nota2 tarikan yang menggamit kepulangan saya utk minggu ini. Majlis perkahwinan akan diadakan pada hari Sabtu ini .Saya perlu membahagiakan anak-anak yang bakal menjadi isteri. Saya mahu melihat keceriaan mereka pada hari tersebut dan betapa nilainya sebuah kasih sayang daripada seorang ibu saudara. Semuga ALLAH memberi kelapangan untuk saya menghadiri dan pulang dengan selamatnya dgn membuat rencana untuk mnghadiri majlis di dua lokasi yg berbeza dalm waktu yang sama.

Nota buat dua anak saudaraku : 

Sara Mashitoh dan Azreen Dalilah
Dua puteri keluarga yang dicintai
Jadilah permata suri yang mendamaikan
Penyejuk sebuah keharmonian
Kesinambungan sebuah tuntutan

Tugas kalian bukan mudah
Usah bersunggut jauh mengeluh
Redza ALLAH itulah ketentuan
JodOh terbaik itulah pilihan

Sara dan Dilla....
selamat menjadi isteri
hargailah amanah yg diberi.
Perjalanan ini baru bermula
jalan ALLAH pilihannya SYURGA

Nota untuk bakal menantu lelaki???
InsyAALLAH akan dititipkan
Terima Kasih dan doakan mereka

Segalanya kerana ...25

20112010.   Tema biru membaluti pasangan pengantin yang diraikan. Bermula konvoi seusai solat dzohor di Masjid Pendang yang menghimpunkan saudara mara dari Batang Kali, Selangor (sebelah ibunya). Perarakan pengantin lelaki bersama 9 biji kereta kemudiannya bertemu di Masjid Kg. Baru, Sg Tiang yang menghimpunkan 5 biji kereta lagi menjadikan konvoi ini semakin meriah. Tanpa di duga seramai ini rombongan pengantin lelaki akan turut serta bagi merapatkan jalinan kemesraan.

Menyusuri ke rumah pengantin perempuan pula pandangan sawah bendang yang menghijau menyejukan permandangan. Indahnya lakaran ALLAH atas setiap jadiannya. Subhanallah.

Serba biru mnghiasi majlis- nie baru sepupu2 jer..
 
Tu dia ramainya kategori mak/bapa saudara.... 
Kemeriahannya terasa hinggakan pihak kami tak terlayan oleh tuan rumah, namun sedikit pun tak mencalarkan majlis. Apa nak dikatakan inilah hikmahnya bila keluarga ramai dan besar.

Sesii menjamu selera
 Pasangan pengantin yang mengenakan warna biru segak dan ayu sekali dan bagai pinang dibelah dua..Dari dalam rumah, kami dipelawa ke khemah untuk menikmati juadah dan hidangannya yg sedap.

Pertemuan keluarga Batang Kali dan Pendang ini menjadi semakin rancak bila masing-masing saling beramah mesra dan sesekali sempat mengusik pengantin . Mereka pastinya akan setuju dengan apa saja aksi yang dikehendaki. Walaupun masing-masing malu tetapi mereka mmberikan kerjasama.  Inilah memori indah itu pasti akan menyimpan seribu kenangan nantinya.
mengabadikan kenangan bersama undangan

Kepada
Anakanda ILYAS dan IDA yang  diraikan
Hargailah nikmat yg dianugerahkan
Titipkan dgn kasih sayang dan pupuklah dgn keimanan dan bentengilah dari kejahilan dan kekufuran
Barokallah

Terima Kasih ALLAH

Wednesday, November 24, 2010

Segalanya kerana ...2

Tarikh: 19 Nov 2010 @ 12 Dzulhijjah 1431H
Tempat kejadian : Kg Baru, Sg Tiang, Kedah 

Pada hari ini dia telah terpanggil untuk memikul tangggungjawab sebagai ketua keluarga. Tampan bergaya sang arjuna dgn pakaian rekaan adindanya dikasihi AZAN ADAWIYAH. Berkonsepnya lain dari yang lain…Namun konsep putih yg membaluti dirinya memcerminkan keperibadiannya…

Senyumnya tawar selagi genggaman imam belum bersambut. Imam mengujinya dgn menyuruhnya membacakan ummul kitab dan menjawab beberapa soalan tentang perkahwinan. Lebih kurang jam 1730 pada 19112010 dengan sekali lafaz anak saudara saya ini telah selamat menikahi puteri bongsu dari Kg Baru, Sg Tiang. Masjid Jamek Kg Baru menjadi saksi pernikahan ini dan bermulalah sebuah pelayaran .

" Alhamdulilah..Aku terima nikah dgn maskahwinya 2525 tunai"
Kami bahagia punya anak seperti kamu...
".
                            "tak per tok, esok dik pai pakai sampin pula" Sayang tok.
Mampukah mereka sepertimana cinta tok dan wan yg berpisah cuma kematian? 


Inilah pereka baju pernikahan ..cantikkan..:)
Bila segalanya menjadi halal....sentuhan cinta bersemi

Dia kini telah empunya isteri
Ijab dan kabul menjadi bukti
Pernikahan direstui kaum family
Semuga sakinan kan dimiliki

Walaupun dalam nada kegembiraaan, namun hati kecil saya sedih...ayah tak dapat turut serta meraikannya  kehadiran cucu menantu perempuan  dan  keluarga kita semakin besar .Anak saudara saya kini mmpunyai tanggungjawab tersendiri dan perlu komited pada rumahtangga dan agama. Saya yakin dgn kepimpinan dan keperibadian dia dalam mengemudikan sebuah pelayaran kehidupan.

Selamat Pengantin baru buat anakandaku
ILYAS TUFAIL dan NORLIDA

                                                              BAROKALLAH
                                                       Semuga di rahmati ALLAH

...bersambung

Segalanya kerana ..

Dgn nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Aidil Adha kali ini saya bukan shja dapat bersama emak dan family di kampung tetapi di ulit percutian hujung minggu yg panjang…..Segalanya kerana dia… Kami akan sering berbalah, jika dia tak memulai , saya yang mendahului.. Kekadang saya di teguri oleh kakak-kakak saya kerana suka menyakatnya tetapi inilah cara kami bermesra.

Sebagai anak ketiga, karektornya agak berbeza daripada yang lain. Dia suka mengusik  dengan sepupunya juga dan bagi yang tak mengenalinya pasti mengatakan dia berwatak pendiam. Pernah mengikut familynya ke Dundee,UK semasa abg saya melanjutkan pelajarannya ke sana dan ini membakar semangat untuknya untuk menjejaki kejayaan ayahnya jua.

Masih saya ingat perkara yang membanggakannya ialah ibu menyarungkan pakaian seragam sekolahnya di AWAL persekolahannya dan IBU jugalah menyarungkan pakaian seragamnya di AKHIR persekolahan kerana ketika itu dia mengalami kecederaan akibat kemalangan dalam tempuh menghadapi SPM . Namun berbaloi-baloi kerana dia berjaya juga menamatkan pengajiannya di sebuah IPTA dan telah menjawat jawatan sewaktu dengannya.

bersambung..

Berjimat sambil berilmu


Membaca satu pelaburan dengan ilmu yang diperolehi boleh dikongsikan. 
Masa senggang eloklah di manfaatkan  dan peluang yang ada jangan dihampakan. 
Ayuh rebut kesempatan ini ...
( choop macam kempen untuk karangkraf pulak...hihii)

lupa

"Manusia tidak perlu dihukum kerana lupa, tetapi manusia perlu dihukum kerana sengaja lupa."

Monday, November 15, 2010

ku ingin pulang

ku ingin pulang,
menatap wajah rindu
seorang IBU yang ku sanjungi
mendamaikan hatinya yang kesepian
biar tawa senyumnya
sujud doa penuh kekusyukan

ku ingin pulang
menatap rindu
pusara AYAH ku sirami lagi
doa kudus memohon maghfirah
tafakur seketika di badai kerinduan
ku kutip dedaun
menyingkap makna di sebalik keguguran

Aku ingin pulang
tak puas mendengar
IRHAM FAKHREY wajar dipangkuan
tangis senyumnya pasti menawan
cucu ke53 warisan keturunan
Aku bangga tumpang sayang
kerana dia anak manakan

Aku ingin pulang
ada jemputan datang mengundang
Jodoh kesampaian inilah ketentuan
mengakad ILYAS TUFAIL bersama pasangan
Anak saudaraku kan punya teman
Isteri solehah menjadi pilihan

ku ingin pulang
AIDIL ADHA punya pengertian
Dakapan kasih tak bersempadan
Misi pengorbanan satu kebanggaan
SELAMAT MENYAMBUT AIDIL ADHA
MAAF DZAHIR DAN BATHIN  

Semuga ALLAH memudahkan perjlanan pulangku dgn kesempatan berbuka bersama family di kampung.Muga anak-anak saudara ku ( Ilyas Tufail dgn pasangannya dan Nur Sara Mashitoh dgn pasangannya) yang bakal mendirikan rumahtangga dipermudahkan segala dan doakan bahagia mereka hingga ke akhirat.

salam eidul adha


Indahnya korban jika dihayati makna pengorbanan


Maaf dzahir bathin

Sunday, November 14, 2010

asma ulhusna

Udarakah itu
terasa menampar pipi
tiada dapat ku rasa
memberiku pernafasan memberiku harapan
daripada MU nafasku itu datang
udara itu hembusan MU
ENGKAUlah penghidupan
adalah firman MU
pemandu jalan sebenarku.

(petikan buku Cipta Syurga Hati)

Thursday, November 11, 2010

Makanan sunnah vs barat

• 1. Hati
Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita?

Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini. ?




• 2. Kopi
Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka.

• 3. Daging Kambing
Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.
          Foto :klik Pak Ngah Helmi Grill Lamb Steak 

• 4. Makanan segera
Kita diajar bahawa makan makanan segera seperti  McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.


• 5. Coke
Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat , contohnya coke. Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi) . Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.


• 6 . Air Soya
Untuk pengetahuan, para kafir jugak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. Selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. pastu soya ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.


Tahukah anda minuman apakah yang paling digemari oleh Nabi S.A.W kita? Adakah air soya? Tentu sekali tidak bukan? Minuman paling digemari Nabi S.A.W dan tentunya paling berkhasiat ialah
SUSU KAMBING!

Sekian, fikir-fikirkanlah…
Sumber : email

Rintik rahmat

Jumaat 12112010

Pagi ini rintihan pokok-pokok dan binatang-binatang dikabulkan
Allah izinkan kehendak mereka..
Membersih ruang-ruang kotor pencemaran dan pemanasan global
Terima kasih Allah. 

Ku cuba merasai dan menghargai setiap titismu
Meniti di balik rahmatmu
Rahsia yang tersembunyi
diriku hanya sebahagian dari alam yang diciptakan


Semakin ku tunduk hati
ku redza ya ALLAH
ku rela ya ALLAH
La ila haillallah. 
Syukur Ya Robb

Mabruk !!



Hari ini keputusan UPSR diumumkan...
Keputusan yang diraih ini adalah ukuran usaha yang telah mereka usahakan.  Kejayaan hari ini adalah satu pencapaian terbaik untuk dinobatkan dalam family. Pastinya gambaran keceriaaan di wajah2 ibu bapa yang turut serta meraikan kejayaan anak-anak. Betapa bahagianya ibu dan bapa menyambut kejayaan anak-anak.
ALHAMDULILLAH..

Seperti dalam n3 terdahulu(Upsr 2010),  empat  orang anaksaudara saya juga telah mencipta kejayaan peribadi. Rasa syukur dan tahniah saya ucapkan buat kakak2 dan abg2 saya atas sokongan dan perhatian di berikan buat anak-anak mereka. Betapa payah membesar dan mendidik anak-anak di zaman sekarang jika tanpa sokongan moral, masa dan duitan untuk menterjemahkan kejayaan mereka hari ini.

CongratulatiOn & Tahniah : 
5a - Muhammad Shahmi dan Muhammad Zaid
4a1b -  Muhamad Ibrahim
2a2b1c - Imad

Selain itu tawaran insentif  daripada Takaful EtiQa juga bakal dperolehi ats kejayaan cemerlang mereka. Syukurlah , kejayaan diraih, imbuhan jugak bakal diperolehi. Makanya raya sakan laa  anak2 saudaraku yang cemerlang ini. Imbuhan dari saya pasti menanti mereka juga...tawaran yang sama dari dulu..Bukan apa biar seimbang sama rata kata orang...Apa yang penting mereka usaha dan kejayaan ini juga untuk mereka.

Mudah-mudahan peluang 3 daripada anak-anak saudaraku ini untuk meneruskan ilmu di Maktab Mahmud setelah menjalani proses ujian dan temuduga tempuhari kan di terimaa. Walau bagaimana pun, tawaran kemasukan ke sekolah yang sewaktu dengannya juga kan di pohon sebagai alternatif sekiranya rezeki mereka tiada di sekolah itu. Kita merancang, ALLAH juga merancang dan DIA sebaik-baik perancang.
Terima kasih ats doa dan sokongan diberikan.

Semuga anak-anak ini akan terus membahagiakan ibu ayah dan menjadi anak-anak soleh dalam family. Memberi kejayaan di sini dan kejayaan di akhirat. InsyaALLAH. Terima kasih ALLAH
PENGHARGAAN TERIMA KASIH BUAT GURU-GURU YANG MEMBERIKAN KOMITMEN UNTUK KEJAYAAN MEREKA.

Tuesday, November 9, 2010

Muhasabah diri

Daripada takut akan timbulnya muhasabah

Daripada muhasabah timbulnya muraqabah

Daripada muraqabah hati akan sentiasa sibuk bersama Allah Taala.
            (as-Sayyid Ahmad ar-Rifaie)

Monday, November 8, 2010

kelebihan 10 hari di pertama Dzulhijjah

Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda, Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu 10 hari Zulhijjah. Para sahabat baginda bertanya, ‘Tidak juga Jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan Hari-hari tersebut)? Ujar Baginda, Tidak juga Jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah).


Imam Ahmad r.a. dari Ibnu Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari 10 Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah).
Ibnu Hibban di dam kitab Sahihnya meriwayatkan dari Jabir r.a. bahawa baginda s.a.w bersabda, “Seutama-utama hari adalah hari Arafah”.

Amalan yang dianjurkan
1. Menunaikan ibadah haji dan umrah yang merupakan sebaik-baik amalan. Banyak hadis menyatakan kelebihan ibadah ini di antaranya : Sabda Nabi s.a.w.: “Satu umrah ke umrah yang lain menghapuskan (dosa) yang dilakukan di antara keduanya dan haji yang baik (diterima) tiada baginya balasan melainkan syurga”.

2. Berpuasa pada hari-hari tersebut atau sekadar kemampuannya – terutamanya pada hari Arafah. Tidak dinafikan bahawa puasa adalah di antara amalan yang terbaik dan ia adalah pilihan Allah seperti yang dinyatakan di dalam sebuah hadis qudsi, “Puasa itu adalah bagiKu dan Akulah yang membalasinya, dia meninggalkan keinginan nafsunya, makanan dan minumannya semata-mata keranaKu”.
Imam Muslim meriwayatkan dari Abi Qatadah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, Puasa pada hari Arafah, saya mengharap Allah akan menghapuskan (dosa) setahun yang lalu dan setahun yang mendatang.

3. Takbir (Allahu Akbar) dan berzikir padanya, firman Allah s.w.t yang bermaksud, (Dan supaya mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang termaklum), hari-hari tersebut dijelaskan sebagai 10 hari di bulan Zulhijjah. Sebab itulah para ulama menyarankan supaya diperbanyakkan berzikir pada hari-hari tersebut sebagaimana mafhum hadis Ibnu Umar r.a. yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, di antaranya, “Oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdulillah)”.

4. Bertaubat dan meninggalkan segala maksiat dan dosa, semoga dengan amalan baik dapat mencapai keampunan dan rahmat Allah. Ini kerana maksiat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba dari rahmat Allah manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya.

5. Memperbanyakkan amalan soleh terutama amalan sunat tambahan seperti solat sunat, berjihad, membaca al-Quran, menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran dan seumpamanya kerana semuanya akan digandakan pada hari-hari tersebut.  Amalan yang dikerjakan ketika itu walaupun kecil tetapi ia lebih disukai oleh Allah dibandingkan pada hari-hari lain. Begitu juga amalan yang besar seperti berjihad di jalan Allah yang dikategorikan di antara amalan yang terbaik, tidaklah mendapat kehebatan pahala pada hari-hari itu melainkan apabila kuda (kenderaan) yang ditungganginya terbunuh (binasa) dan darahnya keluar (dia cedera atau mati syahid).

6. Disyariatkan bertakbir pada beberapa hari yang mulia itu pada waktu siang atau malam terutama selepas menunaikan fardu solat lima waktu yang dikerjakan secara berjemaah.
Bagi mereka yang tidak menunaikan ibadah haji, takbir bermula dari waktu subuh hari Arafah (9 Zulhijjah) dan bagi yang menunaikannya takbir bermula pada waktu Zuhur hari raya haji (10 Zulhijjah), semuanya berakhir sehingga waktu Asar pada hari ke-13 Zulhijjah.

7. Disyariatkan amalan korban (menyembelih haiwan ternakan) pada hari raya haji dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ia merupakan sunah Nabi Ibrahim a.s. setelah Allah s.w.t mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih.
8. Imam Muslim meriwayatkan dari Ummu Salamah r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda, Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan ada di kalangan kamu yang ingin berkorban (sembelih haiwan ternakan), hendaklah dia menahan dirinya dari (memotong) rambut dan kukunya, dan di dalam riwayat lain : “Maka janganlah dia memotong rambut dan kukunya sehinggalah dia berkorban.
Perintah (sunat) ini berkemungkinan ada persamaan dengan hukum bagi mereka yang membawa haiwan ternakan (ketika mengerjakan haji) dari kampung mereka yang telah dijelaskan oleh Allah, maksudnya, (Dan janganlah kamu mencukur rambut kamu sehinggalah haiwan ternakan (yang dibawa untuk dihadiahkan dagingnya kepada penduduk Mekah) itu sampai ke tempatnya).
Larangan (memotong rambut dan kuku) ini pada zahirnya adalah khusus kepada empunya haiwan korban tersebut sahaja dan tidak termasuk isteri dan anak-anaknya melainkan mereka juga mempunyai haiwan seumpamanya, dan tidak mengapa jika yang berkenaan membasuh dan menggosok kepalanya kemudian terjatuh beberapa helai rambutnya.

9. Setiap muslim hendaklah berusaha menunaikan solat hari raya secara berjemaah, mendengar khutbah oleh imam selepas solat tersebut supaya mendapat pengajaran daripadanya.
Sepatutnyalah kita mengetahui hikmat di sebalik perayaan ini. Ia merupakan hari menyatakan kesyukuran dengan melakukan kebaikan. Janganlah pula dilakukan padanya perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah dengan mengerjakan maksiat, kesombongan, pertengkaran dan sebagainya yang boleh menjadi sebab kepada terhapusnya amalan kebaikan yang dikerjakannya sebelum itu.

10. Penuhilah hari-hari berkenaan dengan ketaatan kepada Allah, berzikir, bersyukur, menunaikan perintah-Nya, menjauhi larangan-Nya, mendekatkan diri kepada-Nya semoga mendapat rahmat dan keampunan-Nya.

AYUH...teruskan beramal


SUMBER : 
http://inijalanku.wordpress.com/2007/12/03/kelebihan-10-hari-hari-pertama-zulhijjah
http://fajarsubuh.blogspot.com
http://kelanafaqir.blogspot.com/2010/11/nota-112-kelebihan-10-hari-hari-pertama.html

Thursday, November 4, 2010

Perlatihan Solat Khusyuk

Tarikh: 6 - 7 November 2010 (2 hari)
Masa : 9 pagi - 6 petang
Tempat: Anjung Rahmat, Gombak
Bersama : Ust Abu Sangkan ( pengasas Solat Centre)
Rujukan : http://www.solatcentermalaysia.com/
Dibawakan oleh :
 Semuga majlis ilmu yang bakal dihadiri nanti memberi impak dalam ibadahku. Terima kasih  ALLAH menemukan saya dgn program SCM yang menganjur dan membimbing secara praktikal dan spiritual konsep solat dan pengisiannya.. Bukan kita tak tahu solat tetapi sejauh mana kita mengenal ALLAH MAHA segalanya.....ALLAH dekat dari urat leher kita...ALLAH meliputi kita...dan sesempurna manakah solat kita...Segalanya terjawab di sini...Satu koreksi dan muhasabah buat diri muga ibadat solat selepas ini lebih baik dari sebelumnya...Segalanya bermula dari ilmu dan rebutlah peluang yang ada kerana belum tentu esok untuk siapa...wallahuaklam

Maklumat terkini bencana

Meneliti perkembangan semasa banjir(bah)  di Kedah...
Menurut  adik saya dan pandangan pemerhati lain..kali ni  lebih teruk dari 2005..
di Haadyai 100 000 dah dipindahkan.. ayaq dr sana la dok turun mai...tudia ah...macam ni ka nahas bencana alam yang sedang menimpa  Kedah negeriku. 
Sapa-sapa yang dok merantau pasti prihatin dengan masalah yang mungkin melibatkan kaum keluarga sendiri. Simpati  dan takziah buat  4 mangsa korban di kedah hingga kini. Muga tabah degn ujian ini
Alhamdulillah buat masa sekarang, Pendang belum terlibat dengan bencana alam ini ..

Sebagai pemerhati....ayuh sama2 kita pantau di SINI 
atau  http://bencanaalam.jkr.gov.my/content.php?page=map&code=02d  
kan bagus..adanya kemudahan ini ..ayuh layan


Semuga  bencana ini tak melarat dan kembali pulih dengan berkat  doa semua dan izin ALLAH.

Wednesday, November 3, 2010

Selamat Mengundi

Selamat melaksanakan tanggungjawab buat warga GALAS dan BATU SAPI.
Perjuangan Rakyat harus diteruskan..:)

Kecuh....
Gara-gara duit yang memberi
Ributnya membadai
tiada surutnya 

Usah gentar
Kami tak buta lagi
Pancaran iman cahaya ilahi
Petunjuk hidayah wajib diberesi



Semoga Dun Batu Sapi beralih tangan ke PKR, Dun Galas kekal di tangan Pas. Sama samalah kita berdoa untuk kemenangan calon kita Ansari Andullah(Peguam) dan  Dr Zulkifli Muhammad.Takbirrrrr.....

ada mata lihat...