Friday, January 29, 2010

rindu menggamit

bila saya menemui sesuatu yg pernah di guna, dimakan atau seumpamanya dgn org yg saya sayangi, perasaan hiba dan kerinduan pasti menyentuh hati.. Secara kebetulan lunch tadi santai2 kt kwasan berhampiran pejabat dan sempat makan jgung kukus kt nelson's. Dlm masa yg sama kwn pulak order wafer yg dijual ...
tetiba pulak kenangan semalam hadir sekali lagi......

Subhanallah...AL FATIHAH ku kirim dalam hati....
Beberapa hari sebelum ayah pergi tinggalkan kami, anak saudara kembar saya (syazwani dan harwani) belikan makanan kt tingkat bawah PMC. Mushroom soup, wafer, kentang lenyet, milo, ais cream...... ayah mencuba semua makanan yg dua cucunya belikan walaupun hakikatnya ini bukanlah menu harian ayah. Apa yang saya respect  tentang ayah, dia akan mencuba dan tak akan menolak sesuatu yg baru. Walaupun sedikit di jamahnya dan sesudah itu cucu2lah dapat pulangannya....hmmmm...Yang saya ingat ayah suka pulak dengan wafer ni mungkin kerana wangi baunya, baru dimasak dan masih panas. Hampir separuh wafer berperisa coklat itu ayah makan. Di penghujung usianya, dia kurang berselera dan hanya mkn nasi sesuap dua sahaja. Kami tak pernah menjangkakan itu petanda akhir baginya.

saya rasa setelah 7 bulan berlalu, hanya hari inilah saya memakan makanan yng hampir sama ayah makan tempuhari. Bukan saya mengelak cuma tiada keinginan utk memakannya lagi. Kerana perasaan rindu itu akan menjelma dan saya dapat membayangkan ayah di katil, wad 4e, dikelilingi cucu2 dan anak2nya.....betapa indahnya jika semlam masih panjang........dan masih ada utk hari ini.

"Apabila matinya seorg manusia, maka putuslah amalannya, kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yg bermanfaat dan anak kandung yg soleh yng selalu berdoa utknya. "

SEMUGA DICUCURI RAHMAT BUAT ALMARHUM AYHANDAKU  HJ MANSOR ABDULLAH dan SEMUA PENGHUNI KUBUR: AL FATIHAH

NOTA KAKI:     Trimakasih fyda, dik wani dan  dik syida yang mengembalikan nostalgia indah saya kpada tersayng..

Thursday, January 28, 2010

kerana saya BUKAN editor

Dgn nama ALLAH Yg Maha Pemurah Lagi Penyayang

Bila ada hati yg rajuk, siapa yg perlu memujuk???
Akhlak dan sikap seorg kawan akan mempengaruhi akhlak dan perilaku kawan. Seorang kwan yg jujur, berseri wajahnya, tenang wajahnya dan optimis dalam hdp. Dan sifat positif ini akan menular kpda kwnnya.

Tidak terhad seorang itu berkwan dgn manusia shj kerana media juga akan mempengaruhinya sama ada dari buku2, program TV maupun radio. Dgn demikian kita akan mengenali diri sendiri secara dekat setelah membaca, menilai dan menganalisa berdasarkan kawan yg kita pilih. Dlm kegelisahan ada kedamaian,dalam kekeliruan ada ketenangan.

Buku bukan sekadar menu harian tetapi wadah peribadi.Penilaian awal berdasarkan siapa penulisnya, bagaimana pengisiannya dan sejauh mana indah kulitnya berbanding isinya, apakah yg diperolehi selepas menatapi dan sesuatu yang baru wajar kita perhatikan siapakah editornya.

Secara oralnya, saya hanya memiliki secubit pengalaman sebagai editor penyiaran namun diakui tugas ini merupakan satu cabaran kerana inilah “nilai produk” hasil kerja tangan kita. Kekuatan editor siaran bergantung kepada , grammar of editing, concept of editing, kesesuaian muzik dan efek juga dihubungkaitkan dgn animasi grafik dan CGI.

Apakah ciri editor buku terhebat sebenarnya???
Ayuh kita bongkar dan selami peranan editor ini berdasarkan pemikiran logik. Jika kita menyelongkar buku karya ustz hazrizal (saiful Islam)-Aku terima nikahnya, terbitan Galeri Ilmu, atau buku popular- Travelog Haji Prof Kamil,kita akan temui editor di helaian awal buku-buku tersebut. Pengarang/penulis mempunyai stail yng berbeza dan gaya bahasa tersendiri dan penyemak terakhir mereka adalah seorang editor yg memurnikan penulisan tersebut. Namun itu seorang penulis seperti ustaz saiful islam masih mengikuti kursus penulisan bagi memantapkan hasil karyanya dengan kaedah yg tepat dan menepati sasarannya.

Di manakah letaknya peranan editor??? Saya menulis ini berdasarkan pemerhatian dan andaian kerana sbg editor ia mempunyai autonomi utk memberi pandangan, khidmat nasihat dan membimbing penulisan. Bukan mudah tugas mereka.
Apakah editor yg mengcreatekan watak? Oh bukan …ia adalah milik penulis dan editor berhak mengawasi watak dan perwatakan dalam satu penulisan. Dialah yg menilai huruf demi huruf, ayat demi ayat dan ketelitiannyalah yg menyempurnakan sebuah penghasilan buku.

Jk rancangan TV audien adalah judge nya tetapi jika sebuah buku pembacalah penilai utamanya. Sebuah buku terbitan ustaz Ismail Kamus pernah ditarik balik terbitannya kerana tersilap satu baris dari ayat al Quran. Inilah wajah sebenar seorang penilai dan kepekaan editor amatlah diperlukan. Mengedit buku ismiah lebih mencabar dan memerlukan penyelidikan dan ketelitian. Teringat pulak bagaimana Tn Hj Ismail, usahawan HPA yng mempelopori amalan kepada pekerjanya menunaikan solat sunat,baca quran, doa serta wudhu semasa bertugas. Apakah keberangkalian para editor ilmiah buku2 agama mengamalkan seperti ini.? Sekadar satu persoalan yg mungkin ada baiknya di amalkan semuga tugas menjadi mudah dan ilham mudah hadir .

Skrip dan manuskrip adalah rencah utamanya walaupun berbeza pentasnya. Jika mengedit penerbitan rancangan TV, skrip diperlukan dan mungkin diubah2 mengikut sequence dan shot yg ada. Sekiranya duration melepasi sasaran, skrip pasti akan digubal lagi. Teringt kata sifu DWTV semasa berkursus tempuhari, Mr Thommas Hofman write mean rewrite. Saya akui saya menangis bila ditegur dan diarahkan beberapa kali melakukan kerja yg sama. Inilah pengalaman indah di Germany yg membanggakan saya di sessi akhir penilaian kerja kursus. Apakah editor buku juga mengalami pengalaman yg sama?? Mungkin bicara mereka tentang watak, plot dan tempat kerana melibatkan genre yg berbeza. Entahlah tapi kemungkinannya pasti ada kerana sebagai editor ia mesti memahami dan menjiwai apa yg tertulis dan berpengetahuan luas juga….

Apakah tugasnya sekadar membetulkan tatabahasa? Atau mencipta bahasa???Mungkinkah pengalaman lampau mengajar saya mengesan kesilapan atau ertikata dalam production ialah priview/ screening? Perkara yg terkadang terlepas pandang tetapi dapat dikesan itulah ralat yg perlu diedit semula. Saya mengakui, saya mengkagumi editor kanan dari galeri ilmu yakni sdra Zakaria Sungib. Hasil tangannya begitu teliti dan dia open minded. Ketelitiannya memberi kelayakaknya jawatan penyunting/ editor utk penerbitan karya yg bermutu.

Syarikat penerbitan buku buku agama semakin tumbuh dan satu persaing yg sihat saya perhatikan. Menatapi rak buku yg tersusun indah di Popular Ampang Point baru-baru ini, PTS mengungguli nya, di susuli Hidayah, Geleri Ilmu, Synergy, anbakriilmu juga beberapa buku karya bestari dan lain2 lagi.… Kita mengalu2kan penerbitan buku agama dan pembongkaran ilmiah yg mantap bagi mempengaruhi dan pembentukan peribadi pembaca. Inilah kawan yg bakal diteladaninya

Namun saya menjadi bosan bila buku yg ditatapi memperlihatkan banyak kesilapan ejaan, dan jika diterjemahan pula seolah-olah bahasa Indonesia atau jika terjemahan inggeris sehingga sukar di faham dan terpaksa diulangbaca. Begitu juga font yg digunakan sehingga sukar dibaca dan di fahamilah sasarannya. Ini adalah penilaian saya dan sebagai syarikat penerbitan jgnlah terlalu gah mengejar KPI atau memberi tekanan kepada editor sehingga memaksa mereka melepaskan batuk di tangga.
“ kene buat koje, kalau x kena fired” Ini merupakan satu bentuk tekanan dan bukan kaedah yg sesuai utk seorang editor. Lazimnya mereka juga berpengetahuan luas dan mempunyai minat dalam penulisan dan pembacaan.

Hargailah tugas dan tgungjwab yg dipikul dan berikan komitmen dan pandangan sebelum buku itu tercetak. Sayangnya kuantiti buku tanpa quality sbg kayu ukurnya. Peranan mereka dibelakang tabir tak pernah dinobatkan bahkan tersingkir dari media.
Mengapa tidak diberi peluang kita mengenali mereka dan tugas mereka yang mungkin seorg COO merangkap editor berjaya ….?? Fikir2kan

Penghargaan dan kekaguman ini saya tujukan buat editor buku kerana ketelitian setiap huruf, setiap patah perkataan dan setiap helaian memberi manfaat dan pahala selama dan selagi ilmu yg disampaikan oleh penulis diamalkan oleh pembaca.. Alangkah indahnya pahala dan ganjaran yg terima mengalir berterusan dari dakwah yg disampaikan oleh penulis dan disokong oleh syarikat penerbitan dan yg berkaitan dgnya.

Semuga paparan ini memberi input dan kepekaan buat yg terlibat dan sebagai pembaca anda layak memilih buku berdasarkan kulit ataupun kandungannya.
Apa yng penting marilah membaca dan suburkan roh membaca dalm rumah tanpa tangga anda.


Yang baik kita teladani dan contohi dan jadikan setiap hari adalah hari membaca…
2010 adalah tahun membaca kita

Wednesday, January 27, 2010

Nilai satu hembusan

Selamat Ulangtahun kelahiran kpda Pn Mastiah Latip, seorang kakak, kwan jua ibu kpda 3 permata hatinya. Mengenali perwatakan keibuannya jelas beliau seorng yg penyayang dan mudah mesra. Hati menjadi reda menatapi raut wajah kecinaannya. Namun itulah hakikat lukisan hidupnya….
Bersama teman kami meraikan hari ulangtahunnya secara kejutan dan sederhana.
Walaupun begitu beliau sgt sporting dan terharu…

Terpikir sejenak…..untuk apa diraikan??
Pernahkah kita sedari umur yg dihitung tanpa surut itu sebenarnya adalah permata yg sgt berharga. Hakikatnya umur adalah hembusan demi hembusan nafas kita. Setiap nafas yg keluar tidak akan kembali buat selamanya. Nafas adalah modal dasar hidup kita. Dengannya kita mampu membeli apa yg diingini dari segala kenikmatan syurga. Mengapa prlu disia2kan umur tanpa penyesalan??

Subhanallah…Alangkah nikmatnya kita hidup dan bijak mengurus kehidupan. Hidup kita di dunia merupakan waktu persiapan menuju ke akhirat. Teringat juga pesan rasulullah( maaf tiada saya ingati perawinya) Dua nikmat yg tak digunakan dengan baik oleh kebanyakkan manusia adalah nikmat kesihatan dan waktu lapang.
Sementara masih ada waktu, sewajarnya kita melaksanakan aktiviti riadah, solat yg sempurna, zakat, haji, puasa dan menyelesaikan tuntutan yg ada dan melakukan sebanyak mungkin kebaikan. Ohh betapa saya mencemburui mereka… Masih adakah waktu utk saya bertafakur, menangisi kesilapan semalam dan menanam keredaan Ilahi.

Buat kak mas, semuga panjang umurmu, diberkati kehidupanmu dan diredza ALLAH setiap kebaikan diberikan. Semuga terus sihat dalam hembus udara kesyukuran.
Kpada adik2ku…fyda, wanie, syida, lizs juga maliza…terima kasih atas sgala2nya..
“We are family “

Saya juga mengucapkan selamat ulngthun perkahwinan buat Eina dan Abg Ghaffar( AG). Dua adik yg bukan shja sebagai kwan, teman bahkan seumpama satu family. Namun hubungan yg berjauhan kini mampu dihubungkan menerusi media semasa terutamanya FB. Muga hdayah berterusan buat keluargamu dan bahagia yg dicari telah kau temui. Peliharalah permata hati dgn cahya ilahi.

sesunguhnya...

Sesungguhnya Allah menyembunyikan enam perkara, iaitu:

Allah menyembunyikan reda-Nya dalam taat.
Allah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
Allah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam al-Quran.
Allah menyembunyikan Lailatul Qadr di dalam Ramadan.
Allah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (lima waktu).
Allah menyembunyikan (tarikh berlaku) hari kiamat di dalam semua hari.  



TERIMAKASIH cik norhayati...nice info to share

Sunday, January 24, 2010

kembara Haji 09




Alhamdulilah kembaraan family saya menunai kan haji 09 telah sempurna sudah. Cuma n3 ini lewat menceritakn gambarannya.  lihatlah betapa ceria dan bersihnya wajah2 hajah dan haji . Gambaran  pre Mekah, Mekah dan post Mekah dapat dilhat dari foto yg dirakamkan..
....ada cerita yg boleh dikongsikan..
bersambung

Friday, January 22, 2010

jadilah wanita pailing bahagia

TIDAK... Bagi perbuatan yang dapat mensia2kan umurmu, seperti suka membalas dendam dan berselisih dengan perkara yang tidak ada kebaikan di dalamnya.

TIDAK... Bagi sikap yang lebih mengutamakan harta benda dan mengumpulkannya, mengabaikan menjaga kesehatanmu, kebahagiaanmu, dan waktu istirehatmu.

TIDAK... Bagi perangai yang suka mengintai-mgintaii kesalahan orang lain, mengaib orang lain (ghibah) dan melupakan aib diri sendiri.

TIDAK... Bagi perangai yang suka dengan kesenangan hawa nafsu, menuruti segala tuntutan dan keinginannya.

TIDAK... Bagi sikap yang selalu menghabiskan waktu dgn sia2.

TIDAK... Bagi menjaga kebersihan dan keharuman tubuh, serta tempat tinggal dan persekitaran

TIDAK... Bagi menyukai yang haram, rokok, dan segala sesuatu yang kotor dan najis.

TIDAK... Bagi sikap mengungkit-ungkit kembali musibah yang telah lalu, bencana yang telah terjadi, atau kesalahan yang terlanjur dilakukan.

TIDAK... Bagi perilaku yang melupakan akhirat, yang lalai membekali dirinya dengan amal soleh, dan suka bertangguh

TIDAK... Bagi perangai membuang-buang harta benda dalam perkara-perkara yang haram, berlaku boros dalam perkara-perkara yang mubah,


YA... Untuk senyummu yang cantik, yang mengirimkan cinta, dan mengutus kasih sayang bagi orang lain.

YA... Untuk kata-katamu yang baik, yang membangun persahabatan dan menghapuskan rasa benci.

YA... Untuk sedekahmu yang dikabulkan, yang membahagiakan orang-orang miskin, menyenangkan orang-orang fakir, dan mengenyangkan orang-orang lapar.

YA... Untuk kesediaanmu duduk bersama Al-Qur'an seraya membaca, merenungi, dan mengamalkannya, sambil bertaubat dan beristighfar.

YA... Untuk kesediaanmu berdzikir, beristighfar, tenggelam dalam doa, dan senantiasa memperbaiki taubatmu.

YA... Untuk usahamu dalam mendidik anak-anakmu dengan agama, sunnah, dan nasihat yang bermanfaat bagi mereka.

YA... Untuk rasa malumu dan hijab (penutup aurat) yang diperintahkan Allah, karena hanya itulah cara untuk menjaga dan memelihara dirimu.

YA... Untuk pergaulanmu dengan wanita-wanita yang baik dan takut kepada Allah, mencintai agama dan menghormati nilai-nilainya.

YA... Untuk baktimu terhadap orangtua, silaturahim pada saudaramu, menghormati tetangga, dan menyantuni anak-anak yatim.

YA... Untuk membaca sesuatu yang bermanfaat dengan menelaah buku yang menarik dan berfaedah, buku yang menyenangkan dan memberi tuntunan.

Sumber : Dikutip dari buku "Menjadi Wanita Paling Bahagia di Dunia" - DR. Aidh al-Qarni

tasbih cinta

Hari ini genap tahun 7 bulan 10 hari ayah berada di alam barzah..
apa khabar ayah agaknya sekarang?? ayah saya merinduimu lagi dan setiap kali solat dan ingat ayah, pastinya fatihah dan doa saya lontarkan..adakah ayah menerimanya???

Ketika tiba saat menjelang maut, dtg malaikat akan mencabut, dimanapun nyawa kita berada. Ia melihat, mendengar dan berbicara, tidak dgn mata, telinga atau lidahnya. Lantas dgn apa yer?? yang saya tahu hanyalah, bahawa dia mulai beralih dari alam kita (dunia)  ke alam yg lain. Dia melihat, mendengar dan berbicara dgn bentuk yg lain, yg tak terjangkau dik kita yg masih hidup.

Kesaksian saya melihat ayah sebelum berangkat ke alam lain, di awal pagi 11062009 masih segar dlm ingatan. Sinar matanya yg pudar memerhati anak2 di sekelilingnya, dadanya yg turun naik dengan bantuan oksigen cuba ditolaknya, ayah minta di tanggalkan stokin dan baju yg membaluti tubuhnya dan peluh membasahi badan dan dahinya. Saat ni mgg gerak hati saya seperti mngatakan ayah menghampiri undanganNYA. Namun yg menggembirakan ia tetap tega menyebut kalimah "LA ILA HA ILLALLAH" dgn keras dan tegas sekali walaupun tasbih tak mampu menari2 di jarinya lagi.. ohhh ayah....tenangnya pemergianmu dapat di lihat dari raut mukamu tika itu. " kematian adalah nikmat bagimu"

Berangkatlah ayah ke dunia barumu...alam barzah yg membahagiakan. Jika dulu,  tanah perkuburan hanya diziarahi tika hariraya tpi kini tidak lagi. Saya rindu mengunjungi pusara ayah.. menjadi tenang menatap nisan dan membaca yasin di sisinya... Saya akui beberapa anak2 saudara saya juga suka dgn situasi ini. Saya rasa terharu bila anak2 ini merasai ketiadaan "wan" mereka dan menyayanginya.  Masih saya ingat tempuhari cuti lalu, shahir bertanya bila wan nak balik umah kita......inilah persoalan anak2 bila mereka tak dapat membezakan antara pergi tak kembali dan pergi sementara.

Saya terus menghitung butiran tasbih ayah ini....terasa saya amat mengasihi ayah...bauan tasbih ini pernah saya kesan mewangi ... saya menciumnya lagi seumpama jari ayah dikucup...dan manik kaca menitis dari dua mata yg bercahaya ini...ayah....ni lah kesaksian yg nyata..tasbih ini menjadi bukti betapa ayah telah mengamalkan zikir hingga ke akhir hayat. Ayah amat teliti dan menjaga solat, sedekah, quran dan zikir.

Abu-Laits berkata: "Siapa yang ingin selamat dari siksaan kubur maka harus menlazimi empat dan meninggalkan empat iaitu:

1. menjaga solat lima waktu
2. banyak bersedekah
3. banyak membaca al quran
4. Memperbanyakkan bertasbih (membaca: Subhanallah walhamdulillah wal'aa ilaha illallah wallahu akbar, walahaula wala quwata illa billah)

Semua yang empat ini dapat menerangi kubur dan meluaskannya. Adapun empat yang harus ditinggalkan ialah:
1. dusta
2. kianat
3. adu domba
4. Menjaga kencing , sbb Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda. "sebersih2 kamu drpda kencing, sbb umumnya siksa kubur itu kerana kencing " ( yakni hendaklah di cuci sebersih-bersihnya)





  • Sufyan Atstsauri berkata: "Siapa yang sering (banyak) memperingati kubur, maka akan mendapatkannya kebun dari kebun-kebun syurga, dan siapa yang melupakannya maka akan mendapatkannya jurang dari jurang-jurang api neraka."
                


Ayah...apapun yg anakanda buatkan bukan sekadar tulisan dan tangisan rindu tapi tanda kasih yg berpanjangan. Hadiah2 yang kami kirimkan juga bukan sekadar melepaskan tanggungjawab tetapi menunaikan haq anak terhadap seseorang yg dikasihi.

YA ALLAH terimalah ibadat kami, terimalah doa kami dan kasihanilah kedua ibu bapa kami....kasihanilah kasihanilah..seseungguhnya Engkau MAHA mengasihani......Tempatkanlah mereka di syurgamu dan pertemukanlah kami bersama mereka.

Thursday, January 21, 2010

siapakah kawan?


ERTI KAWAN:
SAHABAT(TEMAN)
BERSAUDARA
PENASIHAT
SUSAH SENANG BERSAMA
PENDORONG
SANGGUP BERPISAH KERANA KEBENARAN





 2 PERKARA YANG MESTI KITA LUPAKAN
KEBAIKAN KITA PADA ORANG LAIN
KEBURUKAN ORANG LAIN PADA KITA

2 PERKARA YANG MESTI KITA INGAT
KEBURUKAN KITA PADA ORANG LAIN
KEBAIKAN ORANG LAIN PADA KITA

MUTIARA KATA SEORANG SUFI
HAK SEORANG KAWAN
JIKA ENGKAU TIDAK MAMPU MEMBERI BANTUAN KEPADANYA,
JANGANLAH PULA ENGKAU MEMBERI KESUSAHAN KEPADANYA,
JIKA ENGKAU TIDAK MAMPU MENGGEMBIRAKANNYA,
JANGANLAH PULA ENGKAU MENDUKACITAKANNYA,
JIKA ENGKAU TIDAK MAMPU MEMUJINYA,
JANGANLAH PULA ENGKAU MENGEJINYA...


CINTAILAH orang yang engkau cintai sekadarnya saja,
siapa tahu suatu hari nanti ia menjadi orang yang engkau benci pula
BENCILAH orang yang engkau benci sekadarnya saja,
siapa tahu suatu hari nanti ia menjadi orang yang engkau cintai pula
-saidina Ali Abi Talib-

Forgive Me When I Whinel


Today, upon a bus I saw a girl with golden hair,
And in my heart I wished that I was just as fair
When suddenly she rose to leave, I saw her hobble down the aisle.
She had one leg and wore a crutch, but as she passed, a smile.
Oh Allah, Oh Allah, forgive me when I whine.
I have 2 legs to walk upon and the world is mine.


I stopped to buy some candy; met a boy who had such charm.
We talked, he seemed so happy, if I were late, it do no harm.
And as I left, he said to me, "Thank you, you've been so kind.
It's nice to talk with folks like you. You see," he said, "I'm blind."
Oh Allah, Oh Allah, forgive me when I whine.
I have 2 eyes to see the world and the world is mine.


Later that day on my way, I saw a boy with eyes of blue.
He watched the other children play; he did not know what to do.
I stopped a moment, then I said, "Why don't you join the others, dear?"
He kept on looking straight ahead and then I knew he could not hear
Oh Allah, Oh Allah, forgive me when I whine.
I have 2 ears to hear the world and world is mine.


With legs to take me where I'd go.
With eyes to see the sunset glow.
With ears to hear what I'd know
Oh the world is mine


I stopped for a moment, just look how much I have
Everywhere, in all our lives, these are His signs


Oh Allah, Oh Allah, forgive me when I whine.
I have been blessed indeed, and the world is mine
Oh Allah, Oh Allah, forgive me when I whine.
I have been blessed indeed, and the world is mine

Tuesday, January 19, 2010

mengejar impian..


Bila sebut Robbul Jalil…teringat pulak  rumah pangsa di Bukit Jalil…
Segalanya bermula pada 23062002. Yang tercatat dlm sejarah hidup dan tak mungkin dilupai…inilah tarikh keramat, dalam percaturan dua alam.

Seorang yg masih muda sedang berurusan tentang tawaran hartanah dan seorang president PAS  sedang berurusan degn sakaratulmaut. Berita tentang pemergian dato ust Fadzil Noor saya terima serentak semasa tandatangan pembelian rumah. Gementar jariku dan jantung bergerak kencang bagai mengatakan tidak dan belum sedia menerima pemergian seorang tokoh yg di kagumi, disayangi dan wakil parlimen yg a disegani. Selepas urusan selesai, kami ( saya, adik lelaki dan kakak saya) sempat mengucapkan selamat jln dato’ di lapangan terbang subang biarpun yg dilihat cuma sekujur kaku sebuah pyramid cinta. Yang pastinya al fatihah mjadi sedekah istimewa  almarhum ustaz.  

Kini setelah pelbagai kerenah dan mehnah, rumah pangsa itu menjadi kenyataan. Terbina sudah satu impian walaupun melewati terma dan syarat perjanjian. Biarkan..biarkan pihak itu bertanggungjawab dan berurusan dgn ALLAH atas kecuaian dan kelalaiannya menepati janji yg tersurat.  Benarlah kata ALLAH, anak2 dan hartabendamu adalah  fitnah dan wajarlah berhati-hati.
Kunci dah dapat, parking lot pun telah disediakan yang kini percaturan minda berbahas.
Mudah2an dipermudahkan ALLLAH ats segala urusan duniaku.


Kebetulan hujung minggu ini, family kakak dari chini bertandang ke KL. Satu peluang bersama famili berkunjung ke rumah bertingkat dan memberi peluang anak2 saudaraku mengenali alam di BJ. Alhamdulillah setelah melawat kawasan persekitaran rumah bertingkat itu, anak2 saudara mulalah beriadah di hadapan taman. Berlari, menghayun buai dan memanjat… Tak kurang juga yang meminta permission utk bersantai dalam kolam renang yg disediakan. Iyela ..di sini rumah yg bakal di singgahi oleh family saya juga.

Selepas puas anak2 saudaraku shahmi dan shahira bermain air dan berenang, adik shahir berkejaran di gelongsor dan adik nadiah terlelap di buai, kami meninggalkan BJ . Pertanyaan ank2 saudaraku....cu bila nak pindah nanti nak mai lagi  nak main lagi..??......dan satu soalan killer juga................biarlah rahsia


Bila singgah di pasaraya Bintang, jam tangan pulak menjadi perhatian anak2 saudaraku ini. Syukurlah ibu ayah mereka memberi peluang memilih jam yg dikehendaki. Shahir pilih jam ada lampu, shahmi memilih jam MU dan shahira pula jam perempuan ala2 princess.  Kehendak mereka telah dipenuhi kini segenggam harapan semuga anak2 saudaraku ini menghargai  pengorbanan dan harapan ibu ayah mereka.


Moral of the story:  Mengecapi sebuah kejayaan adalah impian semua. Bersyukur pula adalah satu kerendahan diri tentang rahmat yg telah diterima. Setiap ibu bapa mengharapkan anak-anak menjadi cemerlang, berjaya dunia dan akhirat namun sejauhmanakah pendidikan dan teladan yg di beri bagi menjejaki kebahagiaan ini. Selain menjadi ikon modul, doa adalah senjata tajam buat ibu bapa dan sewajarnya diamalkan bagi menjinakkan harapan dan melentur rebung tersebut. Semuga anak2 saudaraku dapat memelihara maruah agama, ibu bapa dan family .  Sayangi dan hargailah sesuatu yag ada di depan mata sebelum ia pergi....wallahu aklam


Monday, January 18, 2010

ceriakah hidup?


Sbg menghargai kesetiaan dan pengorbanan d’viva, saya mmbawanya ke muara berwang utk dimandikan…Bermain buih sabun dalam percikan air di awal pagi menambahkan keceriaan pada wajahnya. Di gosok, dibelai dan dikilatkan menampakkan betapa bersemangatnya utk terus berkhidmat. Selepas itu berkunjung pulak ke pusat servis perodua kerana temujanjinya 30000km .


Teringat pula kata seorg kenalan satu ketika dulu, jgn jadi hamba pada “motor” tetapi biar “motor” jadi hamba kita. Betulkah begitu?? Mungkin ada kebenarannya tetapi saya tak menerimanya 100% kerana sewajarnya kita mensyukuri apa yg dipinjamkan. Membayangkan setiap benda itu mempunyai roh yg tertentu, cuba fikirkan sejenak…andainya ia brsuara dan menjadi saksi di akhirat kelak…apakah yg tercatat dalm diari kehidupannya bermula dan berakhir bersama kita.

Apakah ini satu bentuk ujian kepada kita?
Hakikatnya manusia akan terus di uji dgn pelbagai kesulitan dan kekurangan bahkan harta benda dan diri sendiri. Apa yg perlu kita harus berwaspada,sabar dan doa . Ada juga yg diuji dgn berbagai kesenangan, kebaikan( segala yg dianggap baik oleh manusia) & kekayaan. Apakah ini menjadikan kita manusia yg mensyukuri nikmat yg diberikan dan seterusnya meningkatkan amal, ibadat dan kebaktian?? Begitu juga ujian menunduk nafsu dalam beribadah. Dimana darjat penghambaan kita kepada rabbul jalil ? Terleraikah kemuncak nafsu kita?


Sbg manusia, kita akan akan terus diuji dgn tugas sebagai seorang khalifah. Sejauhmanakah kita memakmurkan alam ini. Dalam hal ini, ilmu merupakan tunggak dlm segala bidang kehidupan. Sbb itulah islam menjadikan menuntut ilmu sbg kewajiban dan fardzu kifayah. Berbahagialah mereka yg memiliki ilmu dan memakmurkan ilmu tersebut> Andaikata setiap makanan yg di jamah hasil dari sumber yg halal, dibuat pulak oleh seorang khalifah yg mentaati ALLAH, nikmatnya bukan sekadar mengenyangkan tetapi dapat menghindari dari sebarang penyakit dan menjadi semakin mentaati ALLAH .

Oleh yang demikian, dgn apa yg kita miliki, dgn apa yg dipinjamkan ALLAH, haruslah kita beringat “manusia sebenarnya tidak memiliki” kerana yg memiliki adalah ALLAH tetapi manusia adalah PENGURUS( managing director) kepada apa yg menjadi milik ALLAH (super chairman).

Oh alangkah indahnya bersama d’viva mengajak saya befikir tentang satu kebenaran. Kebersihan sebahagian dari iman dan ALLAH suka kita mnjadi muslim yg bersih. Ianya satu kebetulan dan suratan ilahi. Terima Kasih ALLAHMoral of the story: Bersederhanalah dlam kehidupan

Friday, January 15, 2010

Kita ada apa?


lokasi : masjid negara
tarikh/masa : 16012010/1600-1700

hmm.. sebentar tadi saya menyaksikan berita TV1. Kebetulan topik hangat petang ni mengenai gerhana matahari. Tak di sangka pula "statement" yng saya buat dalam temuramah sebentar tadi telah diedit dan disiar dlm berita jam 8...lucu dan senyum sendirian...Gaya bicara macam seorang lulusan sekolah agama dgn loghat utara yg sebati.. Hakikatnya ilmu tu cahaya dan apa yg di luahkan adalah luhur  hati, maklumlaa baru sebentar tadi  bersolat sunat gerhana matahari berimamkan imam besar masjid negara dgn menghayati kutbahnya.  Tanpa memahami bahasa arab dalam doa yg disampaikan oleh tan sri imam, namun penghayatan semasa beliau membaca dgn nada syahdu dan sebak berbekam di jiwa. Inilah roh bahasa arab yg baca dan jika diketahui maknanya dan amatlah rugi org seperti saya.


Apa yg dapat saya nukilkan, kejadian alam ni adalah satu petanda bahawa tiada sesuatupun di dunia ini berkuasa, andainya cakerawala  pun boleh patuh kepada ALLAH..inikan lagi manusia. Siapalah kita di sisi NYA?? jika semalm gerhan bulan dan kini- hari ini bulan berada diantara bumi dan matahari pula. Bulan menghalang chaya matahari terkena pada permukaan bumi dan bayang bulanlah yg dapat kita saksikan hari ini Inilah gerhana matahari...Dan siapakah penjaga trafik alam ini????




Sesungguhnya matahari dan bulan merupakan dua tanda kebesaran ALLAH. Keduanya tak mgalami gerhana kerana kematian seseorg ataupun disebbkan khidupannya. Pabila kamu melihat sedemikan, maka bersegeralah kamu berzikir kpd ALLAH dan bersolat. ( Hadis riwayat ibn abbas & ibnu umar r.a )

Dlm situasi begini saya mengucapkan tahniah juga kepada pihak Planeterium, Masjid Negara, JAKIM dan seumpamanya  yang menyediakan prasarana dan kemudahan utk org ramai mencerap. Di masjid negara dua teropong khas disediakan dan pendekatan ini wajarlah di teruskan. Makluman dan info mengenai GB dan GM juga perlu diulang siarkan supaya masyarakat lebih prihatin  dan faham tanggungjwab yg perlu dilaksanakan. Peluang dan ruang ini hanya hadir seketika , muga sempat kita mensyukurinya.


Kepada Wan Fauziah, bekas staff BTP merangkap sahabat saya yg berkhidmat di JAKIM, teruskan tebarkan info dan ajaklah seramai mungkin rakan2 FB kita utk menyemarakkan & mensyukuri  alam yg tercipta. Terima Kasih ALLAH atas pertemuan ini.

Wednesday, January 13, 2010

Lagu Tema PDKM " bicara tanpa suara"


Buat semua sahabat dari alam maya ke reality..kalian semua adalah sahabat dan hayatilah keunikan lagu ini..Lagu ni adalah hadiah utk kita ats nama persaudaraan..salam ukhuwah





sekali lagi di catatkan lirik:
Tangisan sanubari telah terhenti
Kala suram suria memancar sinarnya
Pertemuan seindah bayangan firdausi
Menjadi zikir kasih yang suci

Lukisan dua jiwa menjadi satu
Terkenang detik bertemunya kau dan aku
Santun berhikmah mengingatkan diri
Hidup dan mati hanya untuk Ilahi


Mengenggam janji cinta ini
Bertemu kasih tanpa jasad
Bicara tanpa suara
Hanya tulisan bahasa indah

Mengeratkan antara kita
Hinggalah ke akhirnya

Kau ku sanjung kerna pengorbanan
Bagai puteri di kayangan
Tika ku lesu hadapi hidup
Kau hembuskan nafas semangat
Penawar hati

bersujudlaaaah



JOM KITA SAMA2 BERSYUKUR DAN SUJUD ATAS KEJADIAN ALLAH INI
Sila lawati fakta tentang solat n panduan  solat boleh di link ke  solat sunat gerhana 

tika azan....

Lokasi: Masjid
Masa:  1930-2120

Semasa pulang tadi, d'viva sempat singgah di masjid utk solat maghrib. Jemaah wanita seramai 5 org termasuk saya. Seusai maghrib saya terdengar arahan dari seorang lelaki, "empat kamu datang sini." . Hati saya mula gusar, kenapa harus wanita di sebalik tabir diarahkan sedemikan rupa...Siapa, kenapa dan mengapa diperlakukan begini. Saya mengintai2 di sebalik tabir dan mendapati empat wanita tadi rupanya di kehadapankan . Mereka dipanggil duduk di ruang solat lelaki dan sebelah kanan  mengadap ustaz utk mengikuti kuliah maghrib. Ohh begini caranya masjid di ibukota tanpa membataskan had antara jemaah wanita dan lelaki hatta dalam ibadat.  Apakah ini bentuk kesamarataan???

Kuliah yg di sampaikan oleh ustaz Rosli ini membicarakan tentang golongan yg bakal dicampakkan ke neraka. Nauzubillah. Penyampaian ustaz yg slanga Kelantan ini begitu serius.  Antara intipati yg dapat di simpulkan Jauhilah penzinaan kerana golongan ini bakal di campakn ke neraka jika tak sempat bertaubat.  Jauhilah pemerintahan dan pengikut yg zalim yakni  gagal mengikut perintah ALLAH dan disiplinkan kehidupan degn memelihara waktu solat dan melaksanakan kerjaya sebaiknya. Di samping itu jauhilah perkara yg memabukkan dan melalaikan kerana  inilah ibu segala maksiat.
Taatilah kepada kedua ibu bapa kerana kemuliaan dan restu mereka adalah rahmat dan doa buat anak. Hindarilah berdusta dan provokasi kerana. Islam mencintai perdamaian dan keamanan. Islam  telah menggariskan perintah larangan membakar atau merosakkan rumah2 ibadat org kafir. Kita wajar menghormati walaupun perbezaan budaya dan agama.  Kisah pengalaman panglima islam yg tersuhor , salehuddin al ayubbi  wajar dijadikan perhatian di mana beliau pernah masuki gereja dan bersolat di dlmnya. kemurniaan dan kesucian tempat tersebut sebelum solat dilaksanakan.  Islam tk menolak agama bahkan menghormatinya. Oleh itu bertanyalah iman sejauh mana kita pertahankan syariat berbanding kalimah ALLAH. Kembalilah kepada yg terang dan jelas dan kembalilah kepada islam yg sebenar.. Islam bukan di bibir atau simbol tetapi islam adalah syariat perundangan hakiki. Sungguhpun bicara ini bersambung namun apa yg dapat di petik, kita wajar menghindari bahkan mendekati kepada  larangan ALLAH. Jgnlah mengambil short cut keseronokan dunia hingga menjebakkan diri menjadi antara golongan yg bakal dimasukan ke neraka.  Muga didekatkan syuga buat kita dan terus mncintai ilmu dan menggilap ibadah yang menjadi bekal di penghujung khidupan.

Rupanya saya merupakan jemaah wanita  terakhir keluar dari ruang solat dan sempat terserempak dgn ustaz yg menyampaikan kuliah tadi. Terima kasih ustaz atas ilmu bermanfaat yg dapat saya garap utk sesi ilmiah kali ini.  Dan yg memeranjatkan , di halaman masjid pulak berbaris 4 wanita remaja tadi  yng berbaju kurung lengkap bertudung juga sekumpulan anggota lelaki yg lengkap berbaju melayu mmberikan tabik hormat dan laporan kepada chifnya.  Barulah kotak fikiran saya mengetahui bahawa mereka ini adalah rekrut pasukan beruniform dan sentiasa bersedia menerima arahan. Menerusi cermin dviva saya perhatikan  ohh begini rupanya pasukan berunifom malaysia mendidik dan mendisiplinkan anggotanya. hatta ke masjid pun satu kerahan dan wajib. Malangnya say tak mambawa kamera dan tak dapat dirakamkan ketika itu.  Moralnya...hormatilah tempat solat dan  peliharalah adab2 di masjid. Masjid adalah rumah ALLAH dn lambang kecintaan kepada ilahi. Yang masih berlegar di fikiran saya....wajarkah 4 remaja perempuan  tadi duduk sebaris dengn lelaki w/pun  dlm masjid.? Bukan salah mereka kerana ini adalah arahan dan mereka perlu  patuh kepada arahan. Fikir-fikirkan....jgn sampai satu ketika nanti anak2 kita hilang kehormatan  kpda masjid atas nama menjaga ketenteraman awam. wallahuaklam

foto: ini adalah beg & sejadah hadiah dari maksu dan  paksu--ole2 dari Mekah 2009. Saya amat menghargainya dan akan kembalikan kebaikan atas pemberian ini dgn b'ibadah dgnnya.  syukran jazilla

PDKM- satu Hikmah



Di sebalik sesuatu kejadian terkandung hikmahnya. Namun mampukah kita temui hikmah tersebut andai duka dan lara menghimpit dan diri terpenjara. Kini bertanya pulak pada iman..kata pepatah tepuk dada tanya iman...Iman dimanakah letaknya hikmah di sebalik sesuatu kejadian?? Teringat pulak kata seorang ustaz...iman itu adalah benteng, iman itu  tunggak , iman itu tak dapat di pegang dan tak dapat di warisi... Sebab itu ada tiga "trust" atau 3 serangkai...ilmu, iman dan ehsan..

Tapi tika dalam kegembiraan, lazimnya kita mensyukuri bahkan mengharapkan kebaikan itu akan berterusan. Inilah kita, manusia yg sering mengharapkan kebahagiaan, ketenangan dan keselesaan berterusan. Jika masih belajar pula pastinya mengharapkan kecemerlangan dalam peperiksaan. Namun bersediakah kita dgn jawapan2 utk soalan akhirat.

Bicara PDKM bicara hikmah, dan apa yg dapat saya simpulkan...PDKM adalah wajah masjidilharam..wajah yg menggambarkan inilah manusia dan kehidupan. Alangkah indahnya nikmat ALLAH andai dapat di tatap Kaabah setiap hari. Dua perkara yg memberi bonus pahala dan amat mudah sekali dilaksanakan adalah menatap Kaabah dan wajah ibu ayah tercinta. Berbahagialah CL dan teruskan ibadat. Saya juga masih mengharapkan pengalaman di Kota Mekah akan terus bersiaran membawa santapan kerinduan dan pahala berterusan dan pahala yg berpanjangan.

Maya menjadi reality, salam pun berjabat, senyuman pun bertaut dan pastinya kenangan semalam adalah yg terindah utk di nukilkan. Bertandang lah ke rumah jiran maya yang mempunyai hubungan ukhuwah dgn CL bahkan kini lebih ceria dan menghiburkan.  Pelbagai luahan, perkongsian, gurindam, madah berhelah dan nasyid berirama dimainkan. Indahnya kehidupan bila di temani rakan-rakan menceriakan, blogger yang cergas dan aktif hingga mmbawa gelaran ratu pecut. Satu-satu anugerah istimewa daripada pemilik PDKM kepada blogger yg bertuah dgn pecutan terpantas dan terbanyak. Paling tidak, menatapi door gift yg mengandungi  yasin,mug, kurma, air zam-zam dan coklat  juga merupakan satu 'nilai tersendiri'.  Saya menatapi lagi tulisan yg terpahat di sisi mug...subhanallah santunnya bahasa- Tiada harapan selain ALLAH, tiada kata seindah alquran, tiada jalan selurus assunah dan tiada perjuangan selain  ISLAM..inilah nikmatnya"Islam yg syumul".




Kini kita adalah bersaudara, ukhuwah yg terjalin mesra  kita utuhkan. Walaupun dari pelbagai peringkat umur dan latar belakang kita di satukan di satu medan dan ditemukan di satu sudut di masjid Muaz. Inilah medan yg menjadi saksi pertemuan kita dan jejak pengalamn dikongsikan. Kini kita adalah bersaudara, ukhuwah yg terjalin mesra  kita utuhkan dan kesinambungan kita pertahankan dan  andai ada yg sakit kita doakan kesembuhan dan andai lupa sila peringatkan dan andai tidur kita bangunkan. Jgn persiakan usaha yg telah CL realisasikan kerana auranya masih segar dan hidup di setiap followernya. CL amat baik hati dan cuba melayani semua org dgn senyuman dan sapaan. Keikhlasan jelas terpancar di wajahnya dan keceriaannya dapat di rakamkan oleh lensa yg ada.. Terima kasih daun keladi,  nak balik nanti bagi tau laa ....



Saya juga ingin merakamkan jutaan terimakasih kepada semua yg saling mengenali. Sapaan salam ziarah, salam ukhuwah saya tebarkan..  Secara peribadi, saya  menghargai persahabatan dan ukhuwah ini dan medan PDKM lagi sekali perlu di beri kredit. Walaupun selama ini saya hanya sesekali memberi komen tetapi tatapan terhadap menu harian CL dan komentarnya tetap menjadi bacaan resmi saya.  Teruskan berceloteh dan potpet di medan itu kerana itu adalah sebahagian dari hiburan & laman sosial kita.


Perhatian2...Saya juga ingin memaklumkan sahabat maya kita dari Jertih nur marziah yg datang bersama dua puteranya  tempuhari baru sahaja kematian bapa saudaranya selasa 12 jan lalu. Sama2lah kita sedekahkan al fatihah semuga dicucuri rahmat ats roh allahyarham bapa saudaranya. Kita juga kan dijemput pulang namun masa dan tikanya saja belum ditentukan. Apakah ni pertemuan terakhir kita???

Oh Tuhan restuilah pertemuan kami ini bukakanlah pintu hati kami agar apa jua yg kami lakukan memberi hasanah untuk diri kami dan masyarakat kami dan perbetulkan kami andai ade yg terpesung, Y a Allah peliharalah ukhuwah kami yng pernah diketemukan satu ketika dulu agar ia mekar dan mengharum menghidupkan taman2 syuga firdausi.  Siramilah cahaya dlm kehidupan kami dan pertemukan kami di jannahmu

Mohon dihalalkan makan minum tempuhari dan terimakasih sekali lagi kepada CL pemilik PDKM, semua penaja, urusetia dan kejutan2 yang menghangatkan suasana. Yang baik itu dari ALLAH jua diilhamkan dan di diterjemahkan &.kekurangan dan kelemahan itu adalah dari diri saya sendiri adenya dan mohon pengampuann jua...w'aklam

Tuesday, January 12, 2010

pdkm satu definasi

PDKM adalah satu medan maya yg mendekatkan kita merindui kaabah. Kaabah adalah jiwa setiap muslim dan definasi disebalik Kaabah adalah perhimpunan agung. Jalinan ini adalah mencari redza ILAHI. Natijah dari perhimpunan besar inilah jugaklaa menemukan perhimpunan maya. Inilah dikatakan ukhuwah

Jiwa semakin dekat mencintai ALLAH, Sujudku semakin bermakna menghargai setiap penjuru kaabah dan doa menjadi harapan muga masih ada waktu untuk ku bersama-sama beribadat. Kaabah kiblatku, quran pendindingku dan Nabi muhammad imamku..


Terimakasih CL..Bukan mudah merealisasikan impian peminat PDRM. dari maya ke reality....andainya kaabah boleh dipinjamkan...pastinya CL akan pulang bersamanya..inilah CL yg dikenali penerusi pena mayanya....bak kata intronya....I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE FOR YOU ALL INSYAALLAH.......

a

 CL..ketahuilah bahawa  Hanis telah membuat operation ke atas kek ini...
 ni baru nak rase..Rupa-rupanya pembikinnya ade di sebelah saya ..subhanallah..kak wan oo kak wan kenapalah very humble n so cute..
akan bersambng