Friday, September 24, 2010

Rumah terbuka vs Majlis kahwin

Terima kasih buat teman-teman yang terus melebarkan pahala, mengutip buah-buah kebajikan dan menyimpulkan silaturahim yg telah terjalin di sisa syawal yng mulia ini. Di hujung minggu ini, saya turut menerima beberapa undangan rumah terbuka sempena aidil fitri di sisipkan dengan meraikan kelahiran anak dan kesyukuran. Masa undangan juga lebih kurang sama waktunya. Mampukah saya menyempurnakn kewajiban ini?

Awal pagi tadi pulak, seorang kawan yang pernah berkhidmat satu opis ketika di BTP dulu  turut mengundang. Kali ini majlis perkahwinan anak sulung nya pulak... Telah saya katakan, insyaALLAH, sekiranya diizinkan ALLAH kita  bertemu dan bertamu di majlis tersebut. Namun beliau beriya-iya menjemput walaupun kad yang dikirimkan menerusi seorang kawan lamanya belum saya terima lagi. Betapa terharunya saya atas ingatannya, tidak memadai dengan layangan kad disusuli pulak dengan panggilan telefon. Mungkin ini dikatakan makna persahabatan walaupun perbezaan jantina tetapi kami  saling hormat menghormati. Mampukah saya melaksanakan hasratnya dan menunaikan haq saya??
 
Teringat pulak antara lirik lagu Maher Zain yang berbisik:
Andainya kamu merasai kamu tak mampu melakukannya, jangan putus harap bantuanNYA. Allah sentiasa dekat dan merungkaikanNYA.Pohonlah bantuan ALLAH..
Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way .... Insya Allah...
Insya Allah we`ll find the way

Kini saya serahkan padaMU ya ALLAH, DIRIMU sebaik-baik penyelesai dan berilah petunjuk dan pedoman buat saya agar dapat dan mampu memenuhi harapan daripada sahabat dan teman-teman saya. Andai kata saya tak menghadirinya bukanlah bererti berakhirnya ukhuwah kita tetapi mungkin itu jawaban dari ALLAH yang harus sama-sama kita terima.  YA ALLAH bantulah hambamu ini, sihatkan diriku, kaum keluargaku, jiranku dan sahabat2ku dan limpahkan kebahagiaan buat kami di dunia dan akhirat. Bimbinglah dan tontonilah kami ke jalan yang di redai dan diberkati.

TERKINI: saya baru menerima khabaran juga, seorang staff pentadbiran (BTP) Pn Sharipah@kak Pah sedang sakit tenat kesan kanser paru-paru. Hospital telah mengizinkan dia di bawa balik rumah dan keadaannya dikatakan agak kritikal. InsyaALLAH mudah2an saya sempat menziarahinya sebagai agenda hujung minggu dan doakanlah kebaikan buatnya. Sekiranya rezekinya masih ada, sembuhkanlah dan  sekiranya hingga setakat yang ditentukanNYA, jemputlah dengan lembut dan sebaik2nya dengan hembusan husnul Khatimah.  Kembali kepada ALLAH dengan tenang,..( maafkan saya kak Pah andai tulisan ini mendahului..) Kita merancang, ALLAH juga merancang dan DIAlah sebaik2 Perancang dan Perencana.
Semuga segalanya di permudahkan. Amin 
Wallahu aklam.

4 comments:

SiNoMoSa said...

Salam Kak Ain,

Smg rakan akak dirahmati Allah, dan diberi kesembuhan serta kekuatan utk melawan penyakit..

ainhany said...

waalaikumusalam syima syg,

InsYaAALLAH.
sama2lah kita mendoakan kesembuhan dan 'miracle'daripada ALLAH utknya
amin.

terima kasih

Ummi Humaira said...

salam Ain...

banyak sungguh jemputan untuk hari minggu nie .. alahai yg jauh2 x dpt ler nk pergi ...

kak chaq doakan mudah2an Allah sembuhkan kwn Ain .. ameen

ainhany said...

waalaikumusalam chaq

terima kasih ats doa.
ALLAH lebih myayanginya..
al fatihah