Thursday, May 28, 2009

Mencari ISAAC muslim?



Sebagai ketua naqibah anak didik Maahad Muhamadi(P) beliau memiliki kefasihan dan kepetahan berbicara bersulamkan ayat quran, hadis juga cerita para sahabat. Laluannya mengejar impian sebagai pakar fizik islam mengatasi sir isaac Newton bakal menjadi kenyataan. Dengan sokongan dari Bank Negara beliau bakal melanjutkan pelajaran di Jordan di samping mendalami bahasa Al Quran juga. Teruskan perjuangan duhai puteri Negara….

Nur Nik Madhihah satu-satunya anak melayu aliran agama yang menempa kejayaan dalam kesemua subjek diambil dalam SPM 2008(19A1,1A2). Kepintaraannya bermula sejak di awal persekolahan lagi. Tanpa tuition, prasarana dan ruang waktu yng cukup beliau menempa kejayaan pada setiap peperiksaan.

Terlalu byank paparan mengenainya telah diketahui umum. Memadailahh catatan ini sekadar perkongsian peribadi dalam pertemuan singkat di majis motivasi bersama adik nur madhihah. Beberapa kali mata ini digeladangi airmata kerana hiba dengan ketabahannya. Akan adakah lagi generasi yang menjaga agama dalam kehidupan selepas beliau.??? Dia matang dan tidak pernah menyesal dilahirkan dari keluarga miskin walaupun hakikatnya dia menangis dan ibu bapa bukanlah tempat untuk menambah kedukaan. Dia bangun menghadiahkan kejayaan utk family bersama doa yang tak pernah jemu. Seorang yang merendah diri dan tidak menganggap ini miliknya seorang tetapi harus dikongsikan..

Dua faktor kunci kejayaannya ialah :
1;Habblu minallah- hubungan dengan ALLAH
2.Habblu minannas- hubungn sesame manusia

Selain menggunakan waktu untuk belajar nik madhihah tidak leka daripada qiayamullail. Dia lebih suka study selepas lewat malam dan awl pagi dan lazimnya selapas solat tahajud. Beliau yakin ALLAH lebih memahami dan mendengar keluhan hatinya dan membantunya Subhanallah….

Selain itu puasa isnin khamis juga menjadi amalannya. Dari riak mukanya yang bersih menampakan kejujuran dalam sesi pertemuan ini.

Kejayaannya hari ini adalah satu hadiah buat guru-gurunya. Berdasarkan pengalaman beliau amat menghormati dan mengkagumi guru-gurunya. Kerjasama dan keredzaan gurulah yng membantunya berjaya.


Boleh couple?
Menerusi ceramah motivasi bersamanya beliau mengingtkan akan kesan couple dan lebih baik jangan mencuba. Inilah budaya yang boleh mengancam dan menghalang tumpuan kita utk belajar. Beberapa petikan cerita para sahabat dan ayat quran menjadi garis panduannya.

Semangat pejuang
Dalam menjaga hubungan sesama manusia,senjata utk membantu Gaza adalah teknologi dan beliau yakin jika ummh bersatu dan mencipta teknologi Israel boleh dihapuskan. Subhanallah …Nik Nur Madhihah, semangatmu membara dikala bercerita tentang perjuangan….Teruskan langkahmu nak… ..Kita YAKIN boleh dengan izin ALLAH

Doakan
Marilah sama2 kita mendoakan semuga dipermudahkan segala laluan untuk adik nik nur madhihah dalam mencapai impiannya. Kata kuncinya ialah doa,usaha iktiar dan tawakkal .SUBHANALLAH

mengenali bapa Nik Nur Madhihah



"saya mencari yang halal dari yang halal"......Nik Kamal

mengenali ayahanda kepada puteri ikon negara, Nik Nur Madhihah dalam satu sessi forum di program penghayatan islam secara kaffah benar-benar menarik hati. Runtunan hati ini bagai terkasima bagaimana Pok Nik(mengelarkan dirinya dengan nama ini) dengan bangganya yakin bahawa pegangan inilah punca kejayaan zuriatnya ini. Walaupun satu ketika dulu Pok Nik pernah bekerja sebagai kontaktor pendawaian elektrik dan aircond namun hati kecilnye tidak penah “selesa”. Namun setelah memilih nelayan sebagai kerjayanya dan ikan2 di lautan sebagai teman, dirinya kian bahagia dan tenang.

tumpang tuah anak?

“Dia milik Negara dan anak tuan-tuan semua, Pok Nik hanya diberi amanah utk memeliharanya.” Subhanallah, seorang bapa macm Pok Nik ni sanggup mengulangi beberapa kali ayat ini kerana yakin bahawa dia hanya menjalankan tugas sebagai bapa dan wajar bersama kak long (gelaran utk madhihah sebagai anak sulong) dlm majlis2 yang perlukan muhramnya. Dengan sikap rendah diri dan tawaddhuk beliau mengakui bahawa selama ini kesemua kejayaan anak2nya tidak pernah dimaklumkan kepada org luar sama ada kejayaan Nik Madhihah ataupun adik-adiknya dlm upsr, pmr,smu, ataupun spm2008. Pok Nik selayaknya menerima habuan dan saguhati dari persatuan nelayan jika kejayaan anaknya diwarwarkan. Pok Nik amat mementingkan dan akan mempastikan anak2nya sentiasa solat dan menjaga agama. Beliau yakin dengan janji ALLAH bila melaksanakan urusan ALLAH dengan redza, sabar dan twakal.

Jadilah Cerdik, Bijak dan Pandai!
Inilah falsafah Pok Nik pada anak-anaknya. Jangan bercita-cita sekadar menjadi doktor, peguam atau sebagainya. Tetapi dengan ilmu dan bijak menggunakan akalnya. kita mampu menguasai dunia.
Tanda diduga, keterujaan Pok Nik terserlah apabila tetiba bekalan elektrik terputus/’black-out”. Pok Nik menggunakan skil dan praktikal yang ada dalam menghadapi situasi ini. Dewan syarahan menjadi gelap-gulita,dan kepanasan menguasai setiap ruang memandangkan kehadiran peserta melebihi dari muatannya. Pihak AJK menyediakan satu skrin layar putih di luar dewan syarahan tersebut bagi menampung kehadiran para ibu, bapa dan anak-anak. Syukurlah bekalan elektrik kembali pulih selepas itu. Terima Kasih Pok Nik!!!

Mengamit teknologi?
Di rumahnya memang ada sebiji TV dan vcd player. Tapi awas Pok Nik tidak mengizinkan sesekali cerita Hindustan menjadi tontonan keluarganya. Akidah dan moral anak2nya terpelihara dari budaya ini. Fikir-fikirkan…..


Sekali pandang Pok Nik ni seorang yng pendiam dan hanya bercakap apabila perlu. Dia petah berbicara yang diselang seli dengan jenakanya, menghargai dan mensyukuri nikmat yang diberikan kini yang dirasakan juga ujian semasa. Ternyata anugerah Ilahi paling bererti dengan kejayaan anakandanya Puteri NIK NUR MADHIHAH adalah hadiah dan berokah negeri yang dipayungi dibawah kepimpinan ulamak dan serambi Mekah.

Tahniah Pok Nik sudi berkongsi cerita, bertukar pandangan dan mengajak para hadirin kembali kepada agama dan menghargai pengorbanan ibu bapa. Sebagai bapa, PoK Nik juga menghargai pengorbanan isterinya juga para guru2. Inilah yang perlu dicontohi dan dikagumi, seorang orang biasa yang kini memiliki harta Negara.

Sesunguhnya penderitaan, kesusahan yang mereka alami semalam bukanlah penghalang kejayaan. Dengan sangka baik dengan ALLAH, mereka menyemai benih2 sabar, rdeza dan memetik kunci kebahagiaan dunia dan akhirat kelak.

…23mei2009
Masjid Saidina Othman Ibn Affan

Friday, May 22, 2009

oh internet..

alahai.....
network problem pulak la ni...
tak dapatla nk update
huhu ....

Friday, May 15, 2009

terima kasih cikgu


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


jasa & pengorbanan mu GURU
nampak mudah namun hakikatnya terlalu payah untuk ditamsilkan
kaulah pembina generasi hari ini
TERIMA KASIH CIKGU

ucapan ini ku khususkan buat Ayahandaku TUAN HJ MANSOR ABDULLAH---seorg pendidik yg berjaya membangunkan generasi di 'Charuk Kudung' dan pernah dinobatkan sebagai tokoh guru Daerah Pendang,seorang bapa kepada 13 beradik(2drpnya dijemput ilahi) yang berjaya. Hingga kini ayah kekal dngn panggilan "cikgu"- satu2nya panggilan keramat utknya.

Tidak terkecuali generasi kami-cikgu Basharudin, cikgu Siti Khadijah, cikgu Mahdzir,cikgu Rusnina,cikgu Ridzwan, cikgu Nilam, cikgu Norolhuda, ustaz Soleh, en.Norizan(UTM),en salleh murshidi(kolej komuniti),en ilyas tufail(YPM),en Haizanizam(ILP) dan bakal guru Farhana Hanina(IPG Ilmu Khas). Semuga masih ada lagi anak cucu yang bakal mewarisi kerjaya ini.

Tidak juga dilupakan kepada semua guruku @ pensyarahku di SK Ayer Puteh,SMK Pendang, Politeknik Alor Setar, UTM KL .
Juga bekas cikgu yang pernah sama-sama bekerja di Bahagian Teknologi Pendidikan, Bukit Kiara. Teruslah berkhidmat utk perjuangan pendidikan kita....

TERIMA KASIH CIKGU

SELAMAT HARI GURU

aduih

YA ALLAH ampunkanlah saya
Astafirullah......
tabahkanlah diri saya utk menerima kasakitan ini..
diri saya gagal utk mebayangkan sesuatu yg indah bagi memotivasikan diri
astafirullah

Thursday, May 14, 2009

Info rim & tayar




ibu oooo ibu



'ibu.... syurga dibawah telapak kakimu ooo ibu"

[ Testi Ucapan4u ] [ Malaysia Tv Series ]

thanz....



**** a true friend remember your birthday *****

Special thank to my :
friends, brother, sisters also niece which still remember my special date

fasa diri...


[ Testi Ucapan4u ] [ Malaysia Tv Series ]

Rahsia Jenis darah



Rahsia Jenis Darah

Adakah jenis darah yang mengalir dalam tubuh kamu mampu menggambarkan personaliti sebenar diri kamu sendiri? Menurut salah sebuah institut di Jepun, kajian yang dilakukan ke atas jenis-jenis darah yang mengalir di dalam tubuh manusia ternyata mampu memberi gambaran terdekat mengenai keperibadian individu itu sendiri. Ingin berkongsi rahsia mengenainya?

darah o
Individu yang memiliki jenis darah dari kategori ini disifatkan sebagai individu yang setia, sabar dan sentiasa yakin terhadap keupayaan dan kebolehan diri sendiri. Selain itu individu dari kategori ini juga sering bersifat ingin menjadi ketua walau dalam apa jua perkara yang ingin dilakukan khususnya yang melibatkan kerja-kerja berkumpulan. Sekiranya menginginkan sesuatu, kamu akan berusaha untuk mencapai matlamat tersebut walau dalam apa cara sekalipun. Ada kalanya kamu dikatakan memiliki sifat cemburu yang agak kuat. Selain itu kamu juga terlalu serius dalam persaingan sehinggakan ia mampu memberikan tekanan kepada diri kamu sendiri. Oleh yang demikian kamu harus lebih bijak mengawal emosi diri mu agar tidak dikuasai dengan tekanan.

darah a
Keharmonian dan keamanan adalah matlamat utama dalam hidup kamu. Kamu gemar melakukan kerja-kerja secara berkumpulan dan kamu juga gemar melibatkan diri dengan berpersatuan. Kamu bijak bergaul dengan individu di sekeliling mu dan ternyata mereka juga sentiasa berasa senang untuk bekerjasama dengan mu. Sikap sensitif, sabar, dan bertimbang rasa yang ada dalam diri kamu itu melambangkan bahawa kamu tergolong dalam kategori individu yang memiliki keperibadian penyayang. Walau bagaimanapun ada kalanya kamu agak degil dan terlalu kuat bekerja sehinggakan tidak mengendahkan langsung waktu untuk berehat.
Kamu harus ingat, kesihatan juga perlu diutamakan. Jangan kerana terlalu leka dengan kerja-kerja kamu itu, kesihatan diri pula yang terabai.

darah b
Sempoi! Itulah ungkapan yang paling rapat dengan mu. Kamu lebih selesa dengan kesederhanaan. Dalam perhubungan pula kamu adalah individu yang terlalu jujur dan lebih gemar berterus terang dalam apa jua perkara. Dalam melaksanakan sesuatu tugasan yang diberikan, kamu lebih gemar melaksanakannya dengan cara kamu sendiri. Kamu adalah individu yang kreatif dan fleksibel, mudah bagi diri kamu untuk meletakkan diri sendiri
dalam apa jua situasi mahupun kelompok golongan tertentu. Kamu adalah individu yang bijak bersoapa aku cakap ni?. Namun ada kalanya sikap kamu yang gemar berdikari dan tidak gemar meminta bantuan orang lain itu, mampu mendatangkan masalah buat diri mu dan sekali gus memperlihatkan kelemahan pada diri sendiri. Kamu harus ingat bahawa, tidak semua perkara kita boleh menyelesaikannya secara bersendirian.

darah aB
Tenang dan bijak mengawal emosi, itulah keperibadian yang jelas terpancar dalam diri
individu yang tergolong dalam kategori darah berjenis AB ini. Kamu juga sentiasa menghormati
orang lain dan ini menjadikan individu yang berada di sekeliling mu berasa selesa untuk berdampingan dengan mu. Kamu juga memiliki sikap humor semula jadi dalam diri dan sentiasa bersikap menghiburkan dan ceria. Namun ada satu perkara yang harus kamu perbaiki
dalam diri kamu itu. Kamu perlu lebih bijak dan berani untuk membuat keputusan sendiri. Jangan biarkan orang lain membuat keputusan untuk diri kamu sendiri.


Tuesday, May 12, 2009

happy birthday



sudahku bersedia?
dikala malaikat menjemputku pulang

bersama tinta tanpa noktah'
pergi yang takkan kembali
semuga.... berbekal sekudus doa, sejuta harapan muga diri ni tidak kealpaan lagi


menyambut ulang tahun kelahiran? hmm...tkut juga menghadapi hari dan detik yg makin dimamah waktu. Di kala seusia begini lazimnya pelbagai penyakit mula mghampiri....itulah yng lazimnya ku lihat, di ziarahi dan ku saksi. Muga2 dijauhilah sebarang mudarat buat diriku dan familyku dan org2 yng meyayangiku.

Ya ALLAH bantulah diriku, berilah nikmat kesihatan, keselamatan dan ketenangan buat diriku. Kau bahagiakanlah org disekelilingku kerana rahmatnya ku dapat kecapi bersama. Ya ALLAH andai ada di antara kami yg sedang sakit dan memohon padaMU, sembuhkanlah dgn DzATMU. Ya ALLAH makbulkanlah hajat dan permintaan kami dan bukakanlah pintu rahmat dan hidayah berterusan buatku dan mereka yg memohon.....YA ALLAH hmba akui kelemahan yg ada dan hamba iktizam BIMBINGLAH diri ni menjadi hamba yg kusyuk dlm ibadah, ringan dalam amalan dan jujur dalam perbuatan. Rahmatilah dan maafilah guru2ku, ayahku, emakku dan seluruh familyku, bahagiakanlah mereka dan kemuncaknya ketemukanlah kami di jannahmu. Ya ALLAH kau permudahkan segala urusanku dan kemuncaknya restukanlah diriku menjejaki baitullah dalam keadaan sihat dan sempurna dalam ibadah. Berikan rezki yang berterusan agar dapat memudahkan urusanku dan ringankan lah diriku ntuk sedia membantu...amin
catatan ini ku nukilkan sempena 'my birthday-1205'

to realize

To realize
The value of ten years:
Ask a newly
Divorced couple.

To realize
The value of four years:
Ask a graduate.

To realize
The value of one year:
Ask a student who
Has failed a final exam.

To realize
The value of nine months:
Ask a mother who gave birth to a stillborn.

To realize
The value of one month:
Ask a mother
who has given birth to
A premature baby.

To realize
The value of one week:
Ask an editor of a weekly newspaper.

To realize
The value of one minute:
Ask a person
Who has missed the train, bus or plane.

To realize
The value of one-second:
Ask a person
Who has survived an accident.

Time waits for no one.
Treasure every moment you have.
You will treasure it even more when
you can share it with someone special.
To realize the value of a friend or family member:
LOSE ONE.

The origin of this letter is unknown,
But it brings good luck to everyone who passes it on.

Monday, May 11, 2009

Rahsia Bulan Kelahiran



Berikut disenaraikan kajian mengenai bulan dan sikap anda, yang telah dijalankan oleh Yang Berbahagia Dato' Dr. Fadzilah Kamsah.
JANUARI
* Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik.
* Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik.
* Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan.
* Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur.
* Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam.
* Pandai mengambil hati orang lain.
* Pendiam kecuali telah dirangsang.
* Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi.
* Mudah mendisiplinkan diri sendiri.
* Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema.
* Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya.
* Cukup sayang pada kanak-kanak.
* Suka duduk di rumah.
* Setia pada segala-galanya.
* Perlu belajar kemahiran bersosial.
* Sifat cemburu yang sangat tinggi

FEBRUARI
* Berfikiran abstrak.
* Sukakan benda yang realiti dan abstrak.
* Bijak dan pintar
* Berpewatakan yang mudah berubah.
* Mudah menawan orang lain.
* Agak pendiam.
* Pemalu dan rendah diri.
* Jujur dan setia pada segalanya.
* Keras hati untuk mencapai matlamat.
* Tidak suka dikongkong.
* Mudah memberontak apabila dikongkong.
* Suka kegiatan yang lasak.
* Emosinya mudah terluka dan sangat sensitif.
* Mudah mempamerkan marahnya.
* Tidak suka benda yang remeh-temeh.
* Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya.
* Sangat berani dan suka memberontak.
* Bercita-cita tinggi, suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikan impiannya.
* Pemerhatian yang tajam.
* Suka hiburan dan sukan.
* Suka benda yang bersifat seni.
* Sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran.
* Berkecenderungan pada benda yang tahyul.
* Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros.
* Belajar untuk mempamerkan emosi

MAC
* Berpesonaliti menarik dan menawan.
* Mudah didampingi.
* Sangat pemalu dan pemendam rasa.
* Sangat baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati.
* Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran.
* Suka pada kedamaian.
* Sangat peka pada orang lain.
* Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain.
* Tidak cepat marah dan sangat amanah.
* Tahu membalas dan mengenang budi.
* Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam.
* Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal.
* Suka berangan-angan.
* Suka melancong.
* Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi.
* Kelam kabut dalam memilih pasangan.
* Suka dengan hiasan rumahtangga.
* Punya bakat seni dalalm bidang muzik.
* Kecenderungan pada benda yang istimewa dan baik.
* Jangan terlalu mengikut selera atau perasaan


APRIL

* Sangat aktif dan dinamik.
* Cepat bertindak membuat keputusan tetapi cepat menyesal.
* Sangat menarik dan pandai menjaga diri.
* Punya daya mental yang sangat kuat.
* Suka diberi perhatian.
* Sangat diplomatik (pandai memujuk ).
* Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang.
* Sangat berani dan tiada perasaan takut.
* Suka perkara yang mencabar, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah.
* Emosi cepat terusik.
* Cuba kawal perasaan.
* Kecenderungan bersifat pendendam.
* Agresif dan kelam kabut dalam membuat keputusan.
* Kuat daya ingatan.
* Gerak hati yang sangat kuat.
* Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain.
* Berpenyakit disekitar kepala dan dada.
* Sangat cemburu dan terlalu cemburu

MEI
* Keras hati & tegas.
* Kuat semangat & bermotivasi tinggi.
* Pemikiran yang tajam.
* Mudah marah apabila tidak dikawal.
* Pandai menarik hati & perhatian orang lain .
* Perasaan yang amat mendalam.
* Cantik dari segi mental & fizikal.
* Tidak perlu dimotivasikan.
* Tetap pendirian, tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain.
* Mudah dipujuk.
* Bersikap sistematik (otak kiri).
* Suka berangan.
* Kuat daya firasat memahami apa yang terlintas di hati orang lain tanpa diberitahu.
* Bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit.
* Daya khayalan yang tinggi.
* Permikiran yang tajam.
* Pandai berdebat.
* Fizikal yang baik.
* Kelemahan sistem pernafasan.
* Suka sastera, seni & muzik serta melancong.
* Tidak berapa suka duduk di rumah.
* Tidak boleh duduk diam.
* Tidak punya ramai anak.
* Rajin dan bersemangat tinggi.
* Agak boros

JUN

* Berfikiran jauh & berwawasan.
* Mudah ditawan kerana sikap baik.
* Berperangai lemah lembut.
* Mudah berubah sikap, perangai, idea dan mood.
* Idea yang terlalu banyak di kepala.
* Bersikap sensitif.
* Mempunyai pemikiran yang aktif (sentiasa berfikir).
* Sukar melakukan sesuatu dengan segera.
* Bersikap suka menangguh-nangguh.
* Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik.
* Cepat marah & cepat sejuk.
* Suka bercakap & berdebat.
* Suka buat lawak & bergurau.
* Otaknya cerdas berangan-angan.
* Mudah berkawan & pandai berkawan.
* orang yang sangat tertib.
* Pandai mempamerkan sikap.
* Mudah kecil hati.
* Mudah kena selsema.
* Suka berkemas.
* Cepat rasa bosan.
* Sikap terlalu memilih & cerewet.
* Kurang mempamerkan perasaan.
* Lambat untuk sembuh apabila terluka hati.
* Suka pada barang yang berjenama.
* Mudah menjadi eksekutif.
* Kedegilan yang tidak terkawal.
* Sesiapa yang memuji, dianggap musuh. Siapa yang menegur dianggap kawan.

JULAI

* Sangat suka didamping.
* Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki.
* Agak pendiam kecuali dirangsang.
* Ada harga dan maruah diri.
* Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan.
* Mudah dipujuk dan bercakap lurus.
* Sangat menjaga hati orang lain.
* Sangat peramah.
* Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya.
* Berjiwa sentimental.
* Jarang berdendam.
* Mudah memaafkan tapi sukar melupakan.
* Tidak suka benda remeh-temeh.
* Membimbing cara fizikal dan mental.
* Sangat peka, mengambil berat dan mengasihi serta penyayang.
* Layanan yang serupa terhadap semua orang.
* Tinggi daya simpati.
* Pemerhatian yang tajam.
* Suka menilai orang lain melalui pemerhatian.
* Mudah dan rajin belajar.
* Suka muhasabah diri.
* Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama.
* Suka mendiamkan diri.
* Suka duduk di rumah.
* Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan.
* Tidak agresif kecuali terpaksa.
* Lemah dari segi kesihatan perut.
* Mudah gemuk kalau tak kawal diet.
* Minta disayangi.
* Mudah terluka hati tapi lambat pulih.
* Terlalu mengambil berat.
* Rajin dalam membuat kerja

OGOS
* Suka berlawak.
* Mudah tertawan padanya.
* Sopan santun dan mengambil berat terhadap orang lain.
* Berani dan tidak tahu takut.
* Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan.
* Pandai memujuk orang lain.
* Terlalu pemurah & bersikap ego.
* Nilai harga diri yang sangat tinggi.
* Dahagakan pujian.
* Semangat juang yang luar biasa.
* Cepat marah & mudah mengamuk.
* Mudah marah apabila cakapnya dilawan.
* Sangat cemburu.
* Daya pemerhatian yang tajam & teliti.
* Cepat berfikir.
* Fikiran yang berdikari.
* Suka memimpin & dipimpin.
* Sifat suka berangan.
* Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat.
* Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk.
* Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit.
* Belajar untuk bertenang.
* Sikap kelam kabut.
* Romantik, pengasih dan penyayang.
* Suka mencari kawan

SEPTEMBER

* Sangat bersopan santun & bertolak ansur.
* Sangat cermat, teliti & teratur.
* Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik.
* Pendiam tapi pandai bercakap.
* Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati.
* Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur.
* Kerja yang dilakukan sangat sempurna.
* Sangat sensitif yang tidak diketahui.
* orang yang banyak berfikir.
* Daya pentaakulan yang baik.
* Otak bijak & mudah belajar.
* Suka mencari maklumat.
* Kawal diri dari terlalu mengkritik.
* Pandai mendorong diri sendiri.
* Mudah memahami orang lain kerana banyak menyimpan rahsia.
* Suka sukan, hiburan & melancong.
* Kurang menunjukkan perasaannya.
* Terluka hatinya sangat lama disimpan.
* Terlalu memilih pasangan.
* Sukakan benda yang luas.
* Bersistematik

OKTOBER

* Suka berbual.
* Suka orang yang sayang padanya.
* Suka ambil jln tengah.
* Sangat menawan & sopan santun.
* Kecantikan luar & dalam.
* Tidak pandai berbohong & berpura-pura.
* Mudah rasa simpati, baik dan mementingkan kawan.
* Sentiasa berkawan.
* Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama.
* Cepat marah.
* Macam pentingkan diri sendiri.
* Tidak menolong orang kecuali diminta.
* Suka melihat dari perspektifnya sendiri.
* Tidak suka terima pandangan orang lain.
* Emosi yang mudah terusik.
* Suka berangan & pandai bercakap.
* Emosi yang kelam kabut.
* Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan).
* Suka melancong, bidang sastera & seni.
* Pengasih, penyayang & lemah lembut.
* Romantik dalam percintaan.
* Mudah terusik hati & cemburu.
* Ambil berat tentang orang lain.
* Suka kegiatan luar.
* orang yang adil.
* Boros & mudah dipengaruhi persekitaran.
* Mudah patah semangat

NOVEMBER

* Banyak idea dalam perkara.
* Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya.
* Berfikiran kehadapan.
* Berfikiran unik dan bijak.
* Penuh dengan idea-idea baru yang luarbiasa.
* Pemikiran yang tajam.
* Daya firasat yang sangat halus dan tinggi.
* Sesuai jadi seorang doktor.
* Cermat dan teliti.
* Personaliti yang dinamik.
* Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia.
* Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra.
* Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran.
* Terlalu degil dan keras hati.
* Apabila berkehendak sesuatu, akan diusahakan sehingga berjaya.
* Tak suka marah kecuali digugat.
* Mudah ambil berat terhadap orang lain.
* Pandai muhasabah diri.
* Cara berfikir yang lain dari orang lain.
* Otak yang sangat tajam.
* Pandai mendorong diri sendiri.
* Tidak hargai pujian.
* Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi apabila berkehendak sesuatu.
* Cuba sampai berjaya.
* Badan yang sasa.
* Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam dan romantik.
* Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang.
* Suka duduk d irumah.
* Sangat rajin dan berkemampuan tinggi.
* Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia.
* Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi.
* Bercita-cita tinggi.
* Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah

DISEMBER

* Sangat setia dan pemurah.
* Bersifat patriotik.
* Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan.
* Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa.
* Bercita-cita tinggi.
* Suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi.
* Seronok bila didampingi.
* Suka bercampur dengan orang.
* Suka dipuji, diberi perhatian dan dibelai.
* Sangat jujur, amanah dan bertolak ansur.
* Tidak pandai berpura-pura.
* Cepat marah.
* Perangai yang mudah berubah-ubah.
* Tidak ego walaupun harga dirinya sangat tinggi.
* Benci pada kongkongan.
* Suka berlawak.
* Pandai buat lawak dan berfikiran logik

happy nurses day


The SMILE you spread
With Your TLC (Tender Loving Care)
Is what make you so special
Here wishing a wonderful word to you
"HappY Nurses Day"

Sunday, May 10, 2009

Selamat Hari IBU



Siapa yang harus kuhormati yaa Rasullulah???
“Ibumu, Ibumu, Ibumu” jawabnya….
Di hari Ibu yang bertepatan hari ini; 10 Mei…
Anakanda berdoa untuk kemuliaan Ibu… dan salam hormat buatmu ibu.
Mak-- panggilan keramat sejati selamanya. Selamat hari ibu buat makku tersayang…HJH CHE PUTEH DAUD.Trimakasih mak

Ucapan ni juga kutitipkan …..
Utk anak2 mak yg mnjadi ibu, umi
Utk anak2 mak yg mjadi menantu
Utk ank2 menantu mak
Utk ankcucu2 mak yang jadi,umi,ibu dan mama
Juga seluruh ibu/mak/umi/mama/mami/bonda yang ada di dunia.TeRIMAKSIH MAK

Sms terpilih & terkasima…,
* Selamat hari ibu, terimkasih mak, I love u mak, alfatihah………..nana 1030(9/5/09)
Komen:_ semuga kasih syg kita menggamit rasa cinta pada ILAHI.. Semuga dia damai di sana-al fatihah buat aruah dik siti hajar-30/6/2008 dlm kenangan

* Sometimes u may think that nice things u do are taken for granted but tht just not so…they’re remembered by all anak penakan with luv & are even more appreciated as the years go by…This msg meant to tell tht u are a wonderful mak penakan. Hppy mother’s day.MayAllah permudahkan hidup ini & grant us all paradise. Tq jzkk .....Abg zan 1031(10/5/09)
Komen: Amin- trimakasih abg. Chu tumpang gembira ngn kejayaaan anak2 kita. Merekalah pewaris kita, generasi kita..Semuga kita dhimpunkan di jannahMU ya Rabb

Terimakasih pada sms2 yg diterima…chu hargai semua.

d' ViVa

Hmmm….ini citer d’viva 6078
Pelik tapi benar inilah yg harus ku harungi satu pagi ..
Bateri kereta kong gara2 kereta tak dihidupkan selama 3 hari saja….
Aduh paniknya, stessla juga, maklumla ni pengalaman pertama .

Syukurla kereta ni masih blum genap setahun dan 20000km….Memandangkan masih gerenti perodua assisst hantar track penunda …haha,pngalamn lagi naik kereta tunda…sekali pandang mcm kereta kena tarik je….tak per laa tarik ke perodua servis je..apa org nak kata itu hak depa….i'm do the right way…
Sekali lagi ku teruja….hampir 6 jam terpksa ku tunggu semata2 nak gantikan bateri tu. (Dri jam1000-1600) Tak tahula di mana silapnya…,yang pasti kereta tu masih tersadai dan tak disentuh…huhuhu…mcm anak terbuang rasanya maklumla sebiji kereta kecik

Bila digertak “ape kes” barula pihak perodua ni teraba2 mncari dan bermulalah politik servis…Ohh pengalamn betul…..entah apa maksud servis jika pengguna pulak yg kena check sendiri huhu……….kalau basikal atau motor mungkin mudah tak bnyk pakai mcm2 minyk dan bateri. Teguran yg terngia2 dr. pusat servis Ampang ni- jgn harap perodua servis buat semua, check sendiri air, bateri jg pe2 minyak yg diguna….hmm begini upanye kerja servis yang dibayar…
Tak pe lah ini pengalaman ..insya Allah lepas ni jgn terkejut jika boleh jadi mahir bab2 enjin kerete pulak .Insya allah

Moralnya… Rupa2nya mbeli dan mguna kereta pun bagai satu percaturan,kalau ditakdirkan elok itu rezeki dan jika sebaliknye kenalah terima dgn redza. Koreksi diri sendiri sebelum menyalahkan sesiapa…Ujian ALLAH pun hanya kepada org2 yang layak terima. Terpilihkah diri ni???? Syukurlah kerana masih dlm gerenti dapatlah bateri viva dgantikn dengn yang baru tanpa dikenakan apa2 kos. Itupun setelah rayuan, data serta fakta diperkukuhkan. Oleh tu, gunalah kemahiran berkomunikasi dan berhujahlah jika anda rasa kebenaran perlu ditegakkan.

kongsi ILMU


Kongsi cite: Ini lagu intro ESQ ..
Demi Mahatari—surah alsyam

Demi matahari dan sinarnya di pagi hari
Demi bulan apabila ia mengiringi
Demi siang hari bila menampakkan dirinya
Demi malam apabila ia menutupi

Demi langit beserta seluruh binaannya
Demi bumi serta yang ada di hamparannya
Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya

Allah, Subhanallah … Allah, Subhanallah
Allah, Subhanallah … Allah, Subahanallah

Allah mengilhamkan sukma kefasikan dan ketaqwaan
Beruntung bagi yang mensucikan-Nya
Merugi bagi yang mengotori-Nya ... Subhanallah


Sms diterima
:
1st day:
kursus tu betul2 bgus. X rugi bayar beribu. Buat diri ti lebih dekat dengan DIA. Kenal diri sendri. Thu tjuan diciptakan. Mkin rindu pada tahajud. Mkin sayng pada setiap manusia. Mohn dimaaf ats sgala slh silap pada cu. Astaghfrullah.Maafkan ti yang sellu sakiti hati cu …………..2043 (1/5/09)

2nd day
Mengajr erti rindu pada MUHAMMAD SAW dan jg TUHAN. Menginsafi diri dgn ksalahan2 lalu. Mengajar bahawa DIA dan MUHAMAD saw itu sentiasa syg dan dekat pd hambanya dan umatnya. Memperingati akan siksa kubur. Mg diri ini dijauhkan. Ampunkan dku wahai ALLAH……….0406 (3/5/09)

3th day
Kembalilah kita kpda pencipta yg sebenar.Kita adlh hmbanyayg hina wlu stinggi mana kta b’ada. Trimksh pd ESQ sbg perantara kpada nabi dan ALLAH dlm mengingti mreka. ………………..2224 (3/5/09)

Komen:Ni report drp ti@norhayati@umi... hmmm.. Nak kata ustazah pun boleh lulusan maahd dan gradute usim. La nie keje ngn karangrf. Tahniah dan syukurlah yati berpeluang ke esq training 165. Banyak ilmu yg digali dlm proses mengenali hkikat kehidupan Harap2nya ilmu yg ada dapat dikongsi dan diterjemahkan ngn bentuk amalan dan perbuatan..bolehkan ti??kalau ditakdirkn kita dapat jumpa bleh citer lagi kot. Maklumka selama cu kenali, dia mgg org yg bZ< komitmen lagi komited pada tugas sbg editor, anak, adik juga umi…Alhamdulillah anak solehah ni….amin

jom cari buku


Lokasi : PWTC.
Tarikh: 17-27 apr 2009
Yeye…pesta buku antarabangsa KL dtg lagi (PBKL)

Ini merupakan tempat yg mesti ku ziarahi tiap kali ianya diadakan.Macam tak pecayakan, sebanyak 4 kali ku pergi spanjang berlangsungnye pesta buku ni. Dalam dok melilau cari buku2- agama, motivasi ,rujukan anak, novel dan majalah, hati juga terasa tenang bila berada dlm timbunan sumber ilmu kali ni. Kebetulan juga terserempak dgn beberapa kwn2 lama yg hampr terputus hubungan. Syukur hub dapat dijalin semula. Dapat juga jumpa adik yg sorang tu..rindu pun terubat hehe…

Masih ku ingat kali pertama diperkenalkan dgn pesta buku ni tahun 1994. Masa tu keje ngn BTP. Duty dengan En Ismail Mohsan buat PA system untuk sudut kanak2. Jadi sepanjang berlangsungnya majlis tu adalah aktiviti untuk kanak2 sperti becerita, dialog buku, poem, baca puisi dsb. Sambil2 tu dapatla cari2 buku ataupun bertemu penulis, tokoh2 sasterawan juga artis, Bertemu tokoh2 dikagumi sperti dinsman,, lim swee tin,darmawijaya,prof hashim, a.samad said dsb. Juga penah juga jumpa samy yusuf dan cheb ali- terus beli cdnye…oh ya lepas tu dapatla upah dan sijil dari MBBM( majlis buku2 Malaysia)sebagai saguhati. Trima kasih BTP&MBBM


Tahun 2009 pula, satu2 nya gerai yang menjdi pilihan dan memperkenalkan ku dengan bossnya Pn Ainon -adalah PTS islamika. Kali ini kurasai PTS yang menyambut ulngthn ke 9 merupakan syrikat penerbitan yang boleh dibnggakan. Mgg tepatlah moto ”Saya sudah diPTSkan.Anda??” hmm betul sekali motto tu…tahniah!
Kat booth ni banyak pilihan buku novel islamik, pesaing sihat dgn karangraf . Kira puas hati jugak laa dapat juga mentelaah sambil membeli.

Kesempatan hadir di majlis forum “novel popular islamika” bersama Dr. Abu Hassan(UM) ,Pak Habiburahman(penulis ayat2 cinta) juga Sdra Faisal Tehrani sbg moderator, membuka minda dan paradgma bahawa bukan mudah untuk mengajak orang mendekati buku jika niat penulis berbeza. T/jawp penulis adalah mmbina masyarakat, royalti itu adalah imbuhan . Begitu juga kekangan bila novel diadaptasikan ke filem. Rupanya banyak kekangan yng dihadapi seperti pengalaman cikgu Abu Hassan Morad (anugerah media prod) dalam “Julia” dan “Cinta Madinah”. Walaupun kita tak mampu membuat filem seperti ayat2 cinta tapi sekurang2nya ada warna-warni hiburan kita Semuga kepimpinan yang ada lebih terbuka mindanya dlm menjaga nilai estetika filem/drama islam kita.

Oohh rupa2nya banyak juga ku membeli buku dan majalah kali ni……Alhamdulillah ilmu itu subjektif…mg2 ape jua pelaburanku masa ni utk rujukan diri,famili jg shabat2ku jugak knowledge mean sharing

Thursday, May 7, 2009

jika aku jatuh CINTA


Ya Allah, jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang yang
melabuhkan cintanya pada-Mu,
agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu.

Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta,
jagalah cintaku padanya agar tidak
melebihi cintaku pada-Mu

Ya Allah, jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
yang hatinya tertaut pada-Mu,
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta semua.

Ya Rabbana, jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya agar tidak
berpaling dari hati-Mu.

Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang yang
merindui syahid di jalan-Mu.

Ya Allah, jika aku rindu,
jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku
merindukan syurga-Mu.

Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu.

Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu,
jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang
menyeru manusia kepada-Mu.

Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu,
jangan biarkan aku melampaui batas
sehingga melupakan aku
pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu

— As-Syahid Sayyid Quthb —

Tuesday, May 5, 2009

ooo...balik kampung!!!


Alhamdulillah. Peluang balik kg adalah satu2nye yang dinantikan oleh seseorg perantau. Bukan sekadar bercuti tetapi bersama kuntuman harum syurga bila ditatap dan dikucupi wajah emak ayah tercinta.

Terimakasih ayah, terimakasih mak…atas doa dan restumu jua pejalanan hdup anak2mu bahagia hingga kini. Percaturan waktu dan kekangan kehidupan bukanlah alasan untuk menafikan bahawa kami anak-anakmu mendambakan doa dan restu ILLAHI jua. Teruslah doakan kami.......

Syukurlah ayah sihat dan bertenaga, makanpun berselera. Cuma hanya makanan yang lembut dan tidak pedas menjadi citarasanye masa kini. Abg Mat ada hantarkan lauk kenduri yang dia masak…tapi ayah hanya jamah sekadarnya saja. Kata ayah daging susah nak hadam. Namun ayah amat menjaga solat jemaahnya. Sebelum masuk waktu solat lagi ayah pasti dah ada dimasjid Ini lah kekuatan jitu ayah yang kukagumi.

Mak macam biasalah melayan anak2 yang ada kat umah. Kebetulan kak Wan n family pun balik kg…jadi riuk rendahla umah. Menu pagi tu, pulut durian, buah Melaka, cucur udang juga cekodok pisang kegemaranku. Jenuhla nak makan.

La ni musim ujan, jadi rumput dah mula menutupi laman. Bayam dan ulam raja dah bersepah tumbuh. Jadi ku kerahkan anak menakan buat operasi bersama…ib,ahmad,,zaid,kak long, fatiyah, faizah,suhada, zaki pakat2 cuci tingkap,longkang, sapu sawang, tebas rumput, juga cuci lantai …oh ya aris dan ain pun dah boleh join menambahkan keceriaan kerja amal ni. Ain dah boleh tolong susun kasut. Aris pulak pandai amik hati semua orang dengan kepetahannya bercakap..Dah ade keje sekolah walaupun bru berusia 5 tahun di Taski ABIM Pendang. Kesian pulak ank saudara bongsuku bb danial yang demam. Manjanye mengatasi keadaan. Petangnye pulak cucuku si Aufa shauki dah boleh tolong kejaq kambing masuk kandang . terimakasih mak, ayah, semua anak2,cucu dan semua yang ada di kampung.


Syukurlah percutianku kali ni walaupun sekejap cuma, namun buih kasih sayang dan kemesraan semua amat ku rasai.
Ya ALLAH jauhilah daku dari sifat riya, takbur, sombong dan angkuh.Sesungguhnya begitu banyak nikmat yang diberikan padaku walaupun ia tak sepadan dgn ibadatku.Ya Allah ampunilah dosa-dosaku...ampunilah ya ALLAH