Tuesday, October 20, 2009

Sabarlah sayang

Nabi Shalallahu ‘alaihi wa salam juga memberikan petunjuk kepada kita apa yang harus diucapkan ketika kita tertimpa musibah, besar atau kecil, dengan mengucapkan kalimat istirja’.  
Ummu Salamah r.a mengatakan bahwa ia pernah mendengar Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa salam bersabda :
"Seseorang yang tertimpa musibah lalu ia berkata : inna lillahi wa inna ilaihi raji’un -Surah Al Baqarah 156-157 :
 (Sesungguhnya kami ini milik Allah dan kami akan kembali kepada-Nya). Mereka itu mendapatkan salawat (pujian) dan rahmah. Merekalah orang-orang yang mendapat petunjuk."dan berdoa : 
Allahuma jurnii fi musibatii wakhluf liya khairan minhaa 
(Ya Allah berilah aku pahala dalam musibah ini dan gantikanlah untukku dengan yang lebih baik daripadanya). 
Nescaya Allah akan memberinya pahala karena musibah itu dan menggantikan untuknya dengan yang lebih baik."
(HR. Muslim 3/37-38).


Berdoa dan sabar separuh drpada iman..inilah katakunci yang sering diucapkan bila di timpa musibah. Hari ni saya dikejutkan dengan berita sedih dari ipoh.........eina salah seorang daripada "adik yang macam anak saudara" kehilangan motosikal. Apa nak buat sayang..kita sayang tapi ALLAH lebih sayang.....Kita ikut prosedur kehilangan dgn buat repot polis dan seterusnya kita doa dan bertawakal..Doa juga satu ikhtiar, mudah-mudahan dikembalikan dengan sempurna barang yang dipinjamkan(dicuri).
Sama-sama kita tawakal muga ALLAH bantu kita untuk membuat koreksi diri juga.
Syukurlah bicara dari rasahati ada hikmahnya




Begitu juga halnya dengan  anak saudara saya ni...Sudahlah saiz S, sakit pula sekarang ni. Semasa musim raya tempuhari, dirinya menjadi sasaran tebuan ...Kesiann syu :(.  Khabar yang diterima, kini  masih dalam rawatan dan sama2lah mendoakan semuga syuhaida@syu sembuh dan boleh kembali ke sekolah. Dah hampir dua minggu syu tak ke sekolah dan terpaksa mengulangkaji dengn bimbingan ibu ayah dan kakak2. Dalam ramai2 anak saudara, syuhaida ni kategori sentimental, tak banyak potpet tetapi manjanya boleh tahan.  Adatlah berkawan, jatuh dan terjatuh adalah satu kebetulan dan bukan salah  sesiapa kerana setiap berlaku ALLAH jua punya perencanaannya.  Syu pun dah maafkan kerana cu tahu syu seorang kawan yang baik dan suka senyum . Jaga diri baik-baik ye sayang. Semuga ALLAH maafkan kita dan beri yang terbaik atas ujian yang di alami.  


Buat semua saudara-saudaraku, anak2ku yang sedang diuji, teruja dan menguji ....sabar, tawakal dan mohonlah petunjuk ALLAH . ALLAH MAHA MENGETAHUI
Sabarlah sayang.....Cu mendoakan yang terbaik buat mu juga.

No comments: